Roulandt zit/ligfiets

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
wimjansen

Roulandt zit/ligfiets

Bericht door wimjansen »

Twee weken geleden heb ik een zilverkleurige Roulandt opgehaald in de Overijsselse Achterhoek. In rijdbare staat, hoewel er behoorlijk wat aan moet gebeuren. Hier en daar zit het flink vast en aan vlieg- en andere roest geen gebrek. Er is nogal wat aan vervangen en hij heeft heel wat kilometers achter zich gelaten.
De Roulandt werd ontworpen door Aart Roelandt en is destijds (begin 80-er jaren) min of meer experimenteel geconstrueerd met als gevolg de nodige kinderkwaaltjes. Het vehikel roept daarom, vooral bij doorgewinterde ligfietsers, vaak nogal wat commentaar op. Maar ik ben er blij mee en zie een mooi project voor de wintermaanden. Ik ben van plan de fiets niet geheel te restaureren, in de zin van showroomconditie, maar te conserveren en netjes bedrijfsklaar maken. Tenslotte bestaan er van deze eerste in Nederland seriematig geproduceerde zit/ligfiets op verschillende plaatsen fonkelnieuwe exemplaren (b.v. Museum Boijmans en Velorama) en wil ik de sporen van z’n veertig jarige geschiedenis respecteren. Ter introductie een paar plaatjes.
Bijlagen
Roulandt 383- 2.jpg
Roulandt 383 -1.jpg
DCR gaat nooit verloren....
hansvdw

Re: Roulandt zit/ligfiets

Bericht door hansvdw »

Hallo Wim, nog mooi compleet en origineel deze. En bij goede conservering een prachtig tijdsdocument.

Ik had er ook een, een zwarte (van later datum dan die van jou denk ik). Heel ontspannen flink opschieten en je zit lekker rechtop, wat wel zo veilig is. En na even wennen helemaal niet moeilijk om op te fietsen (alleen niet te optimistisch zijn bij stoepjes en verkeersdrempels). Ik was er blij mee, maar uiteindelijk stond hij wel erg in de weg. Hij is langer dan gewone fietsen, die in mijn schuur zo zijn opgesteld dat je er net voorlangs kunt. De Roulandt stak flink uit, zo flink dat ik hem twee jaar geleden toch maar heb verkocht.

Benieuwd hoe die van jou oogt als de winter voorbij is.

Groeten, Hans
Plaats reactie