Handvaten van hoorn

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Hans van de Stouwe

Handvaten van hoorn

Bericht door Hans van de Stouwe »

Het gebruik van hoorn als handvat werdt bij de hoge bi al gebruikt. Maar mijn vraag is, vanaf wanneer werdt er op nederlandse fietsen handvaten, gemaakt uit 1 stuk hoorn, gemonteerd.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé

Re: Handvaten van hoorn

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Hans,

Ik heb eens gekeken in m`n Simplex catalogus, die van 1891 en
in eerste instantie leek er niets te vinden over handvatten.Echter achterin staat een bladzijde met toebehoren
en daarin worden handvatten van hoorn vermeld. 2 gulden per paar.
Op de afbeeldingen van de safety`s die Simplex maakte zie je een wat ovale zeg maar sigaar vorm handvat.
De damesfiets van Simplex ,model DS (dames safety)het eerste rijwiel dat ze leverde (volgens eigen schrijven) zijn ze nog wat hoge bi achtig peervormig met een randje aan de voorkant.

Ik ga er van uit dat handvatten van een stuk hoorn vanaf de hoge bi tijd zijn mee verhuisd naar de fiets van rond 1900
en dat celluloid (kunsthoorn in feite) gedurende de eerste jaren van de 20e eeuw meer en meer het echte hoorn verdrong.
Ik heb een Gazelle No7 damesfiets uit 1930 die nog hoornen handvatten heeft. In dit geval duidelijk een luxe item. De fiets heeft ook een lederen kettingkast en lugs in liggende en staande achtervork.

Groeten,
Maarten Waarlé
Bijlagen
Simplex damesfiets 1891.JPG
Simplex damesfiets 1891.JPG (236.33 KiB) 7013 keer bekeken
Simplex catalogus 1891.JPG
Simplex catalogus 1891.JPG (406.1 KiB) 7013 keer bekeken
Hans van de Stouwe

Maarten,
Bedankt voor deze info. Ik ga ze dus nu op de Express van
Baving plaatsen. Maar de wetenschap dat ze van uit 1891 tot en de crisistijd gebruikt werden is waardevol. Nu nog ze nog goedkoop in de vingers krijgen. Je kunt er met wat gereedschap en schuurpapier mooie handvaten maken.
Hans van de Stouwe
Martin H.

Bericht door Martin H. »

Hallo Hans en Maarten,

goede stukken hoorn zijn erg lastig te vinden in de maten die nodig zijn voor een handvat. Heb zojuist nog een beetje lopen googlen op hoorn. En ik denk zelf dat het water buffel hoorn is. Dit wordt in Aziatische landen gebruikt voor allerlei siervoorwerpen. Ik heb in India al verschillende bedrijven gevonden die het kunnen leveren alleen in groote partijen.
diameter 30 mm heb ik wel gevonden bij een zweedse messen benodigheden shop zie hier: https://www.nordellknives.com/portal/in ... cts_id=353

Denk dat je toch verder zult moeten zoeken richting Thailand omdat daar de grootste stukken vandaan komen.
Heb recentelijk ook Hoorn gekookt en in plakken geperst. dit gaat erg goed. Het werd in de 18e eeuw gebruikt als fineer materiaal voor klokken en als ebben imitatie materiaal net als walvis balijn.

Groeten, Martin
Hans van de Stouwe

Martin
hier in nederland kun je per stuk kopen de grote om 1 handvat te halen is er wel maar daar hangt wel een kaartje aan.
http://koehoorns.nl/
Voor de 2 hoorns voor de ringen van Jos zijn handvaten waren al 30 euro + port. Ik denk dat de port om uit india te laten komen het nog duurder zal maken.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Martin en Hans,

Ik heb vandaag eens gekeken naar het stuur en de handvatten van m`n Hirondelle safety. Langwerpige licht
parabolische hoornen handvatten. Ze vallen qua maatvoering binnen de door martin in zweden gevonden Buffelhoorn afmetingen. Voor de Nummer 7201 is dat rond 32mm en lang 110 mm.
De handvatten zijn rond 31mm en lang 100mm. Uitstekend voor het wat recht toe recht aan model safety handvat. Voor de wat sprekendere peervormige handvatten van de hoge bi en vroege safety is het materiaal wat te klein van diameter helaas.

De prijs 120 zweedse kronen (zo zonder transportkosten) vallen me niet echt tegen.

Groeten
Maarten
Plaats reactie