Batavus Supersport (wiegframe)
Re: Batavus Supersport (wiegframe)
Ik heb van een clublid alleen een frame met trapas en verkeerde voorvork gekocht
ik heb hem opgebouwd met spullen die ik op zolder had liggen. dus alleen het frame en trapas zijn origineel.
een 28 x 1 5/8 x 1 3/8 achterwiel heb ik geprobeerd maar daar was niet genoeg ruimte meer in het spatbord.
Ik heb eerder in de jaren 90 een in originele staat gehad in de kleurstelling zoals Theo de kogel beschrijft.
die had ook 26 inch wielen met aluminium lepper velgen en een SA 3 versnellingsnaaf uit 1953
ik heb hem opgebouwd met spullen die ik op zolder had liggen. dus alleen het frame en trapas zijn origineel.
een 28 x 1 5/8 x 1 3/8 achterwiel heb ik geprobeerd maar daar was niet genoeg ruimte meer in het spatbord.
Ik heb eerder in de jaren 90 een in originele staat gehad in de kleurstelling zoals Theo de kogel beschrijft.
die had ook 26 inch wielen met aluminium lepper velgen en een SA 3 versnellingsnaaf uit 1953
Vandaag dagje vrij genomen om langs het Batavus Museum te gaan. Als een kind in een snoepwinkel heb ik me eerst aan alles staan vergapen. Het conceptmodel van de latere KNWU-tijdritfiets is 1 van de mooiste fietsen die ik ooit heb gezien, en tot vanochtend wist ik niet eens van het bestaan af..
Maar ik kwam er voor de Supersport van Theo de Kogel. Prachtig mooi exemplaar! Ik heb m'n eigen ernaast gezet en samen met de vrijwilligers staan staren. Er vielen een paar dingen op:
-de onderste buizen van mijn wiegframe glooien sterker, het frame heeft daardoor nog meer een buikje
-mijn wiegframe heeft een 'opengewerkt' balhoofd met streepjes in de lak die dat accentueert, de fiets in het museum heeft gladde lugs maar wel dezelfde streepjes
-balhoofdplaatje, stripings, octrooinummer op de buis... dat komt allemaal overeen
-framenummer van het museumexemplaar is 30317
De man van het museum wist nog een exemplaar te staan, bij een bedrijf dat de decals voor Batavus verzorgd. Met hem daar meteen heen gereden want nu waren we wel nieuwsgierig..
Deze derde Supersport was ooit een keer grof herlakt, want alle lijnen in het lakwerk waren verdwenen. Verder nog wel grotendeels origineel. Deze Supersport lijkt sterk op mijn exemplaar. Zelfde balhoofdstijl, zelfde B-balhoofdplaatje net zoals de andere 2, zelfde wat meer glooiende onderbuizen. Framenummer: 3148.
Verder weinig aanwijzingen voor een datering... de velg achter is hetzelfde type velg als mijn achtervelg, en er zit een Torpedo-naaf in met de letter M en D.P.; hier op het forum stond ergens dat dat na-oorlogs moet betekenen maar dat de datering dan verder raadselachtig is. De velg voor is een ander type velg; er zit een Sturmey Archer naafdynamo in met "10 53" er in gestanst. Is dat dan 1953? Probleem is alleen dat de velg en de koplamp en de naafdynamo een latere aanpassing lijken te zijn, het lijkt op basis van gebruikssporen alsof er eerder een gewone dynamo op zat.
Samenvattend!
-met framenummer 917 is mijn exemplaar inderdaad wel een hele vroege; het exemplaar van het decalbedrijf zit dicht in de buurt en lijkt er dan ook sterk op.
-als het exemplaar van Theo met framenummer 30317 uit 1947 komt, zouden de andere twee dus van voor '47 moeten zijn, wat wel klopt met de afmontage op mijn exemplaar. Maar het verschil tussen 30317 en 917 is wel erg groot, is dat wel logisch ?!
-alledrie de exemplaren zijn van voor 1953, want toen begon de bekende, meer uitbundige versie van de Supersport
Tot zover..
Maar ik kwam er voor de Supersport van Theo de Kogel. Prachtig mooi exemplaar! Ik heb m'n eigen ernaast gezet en samen met de vrijwilligers staan staren. Er vielen een paar dingen op:
-de onderste buizen van mijn wiegframe glooien sterker, het frame heeft daardoor nog meer een buikje
-mijn wiegframe heeft een 'opengewerkt' balhoofd met streepjes in de lak die dat accentueert, de fiets in het museum heeft gladde lugs maar wel dezelfde streepjes
-balhoofdplaatje, stripings, octrooinummer op de buis... dat komt allemaal overeen
-framenummer van het museumexemplaar is 30317
De man van het museum wist nog een exemplaar te staan, bij een bedrijf dat de decals voor Batavus verzorgd. Met hem daar meteen heen gereden want nu waren we wel nieuwsgierig..
Deze derde Supersport was ooit een keer grof herlakt, want alle lijnen in het lakwerk waren verdwenen. Verder nog wel grotendeels origineel. Deze Supersport lijkt sterk op mijn exemplaar. Zelfde balhoofdstijl, zelfde B-balhoofdplaatje net zoals de andere 2, zelfde wat meer glooiende onderbuizen. Framenummer: 3148.
Verder weinig aanwijzingen voor een datering... de velg achter is hetzelfde type velg als mijn achtervelg, en er zit een Torpedo-naaf in met de letter M en D.P.; hier op het forum stond ergens dat dat na-oorlogs moet betekenen maar dat de datering dan verder raadselachtig is. De velg voor is een ander type velg; er zit een Sturmey Archer naafdynamo in met "10 53" er in gestanst. Is dat dan 1953? Probleem is alleen dat de velg en de koplamp en de naafdynamo een latere aanpassing lijken te zijn, het lijkt op basis van gebruikssporen alsof er eerder een gewone dynamo op zat.
Samenvattend!
-met framenummer 917 is mijn exemplaar inderdaad wel een hele vroege; het exemplaar van het decalbedrijf zit dicht in de buurt en lijkt er dan ook sterk op.
-als het exemplaar van Theo met framenummer 30317 uit 1947 komt, zouden de andere twee dus van voor '47 moeten zijn, wat wel klopt met de afmontage op mijn exemplaar. Maar het verschil tussen 30317 en 917 is wel erg groot, is dat wel logisch ?!
-alledrie de exemplaren zijn van voor 1953, want toen begon de bekende, meer uitbundige versie van de Supersport
Tot zover..

Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Ik zag dat m'n bericht was ondergesneeuwd dus citeer Theo nog even, in de hoop dat hij de info in m'n vorige bericht nog ziet

Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
die fiets in het Batavus museum is dus wel een keer terug naar de fabriek geweest om zwart over te lakken. de lak daarvan is dus jonger.
Maar het verschil tussen 30317 en 917 is wel erg groot. Kan ook zijn dat het verhaal van de eigenaar waar ik de fiets van kocht niet helemaal klopt.
je zou meer exemplaren heel goed moeten kunnen bekijken om de juiste lijn te ontdekken.
Maar het verschil tussen 30317 en 917 is wel erg groot. Kan ook zijn dat het verhaal van de eigenaar waar ik de fiets van kocht niet helemaal klopt.
je zou meer exemplaren heel goed moeten kunnen bekijken om de juiste lijn te ontdekken.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
-
Beste, ik heb ook een Batavus wiegframe in mijn collectie, deze heeft 28” aluminium Lepper velgen, en een 1e generatie Beckson achternaaf ..op kettingkast na, bij mijn weten origineel en compleet, ik zal binnenkort wat meer foto’s plaatsen…groeten, Jeroen
- Bijlagen
-
- Bracket wiegframe
- IMG_2452.jpeg (432.81 KiB) 5177 keer bekeken
Leuk, ik ben benieuwd!
-
De fiets ligt momenteel gedeeltelijk uit elkaar, wachtend op voltooiing van de restauratie (al enige jaren ..
) ik heb nog wel wat foto’s weten te maken, frame nr is 4174, bijzonder vind ik het voorspatbord waar het sierneusje verzonken geplaatst is.. groeten Jeroen
- Bijlagen
-
- IMG_1580.jpeg (467.72 KiB) 5122 keer bekeken
-
- IMG_1582.jpeg (402.29 KiB) 5122 keer bekeken
-
- IMG_1574.jpeg (353.16 KiB) 5122 keer bekeken
-
- IMG_1562.jpeg (220.69 KiB) 5122 keer bekeken
-
- IMG_1560.jpeg (346.84 KiB) 5122 keer bekeken
-
- IMG_1572.jpeg (353.4 KiB) 5122 keer bekeken
-
- IMG_1563.jpeg (402.56 KiB) 5122 keer bekeken
-
- IMG_1566.jpeg (392.2 KiB) 5122 keer bekeken
Erg mooi! Dit is de eerste die ik zie waar het zwarte frame nog wat meer van de originele kleurige details heeft. Ook leuk dat jou fiets met een framenummer in de 4000 weer het oude Batavuslogo heeft in plaats van de B. Bij het museum zeiden ze ook al; grote kans dat iemand nog een bakje met oude logo's vond en dat die gaandeweg gewoon zijn opgemaakt.gazellerider schreef: ↑17 jun 2024, 10.43 De fiets ligt momenteel gedeeltelijk uit elkaar, wachtend op voltooiing van de restauratie (al enige jaren ..) ik heb nog wel wat foto’s weten te maken, frame nr is 4174, bijzonder vind ik het voorspatbord waar het sierneusje verzonken geplaatst is.. groeten Jeroen
Ik heb ondertussen zitten zoeken naar een datering van de onderdelen die op mijn Supersport zitten. Ik dacht dat het Spanninga achterlichtje, met "Rijkskeur" er op en "metaalsmederij Hotzo", het makkelijkste zou zijn. Maar dat valt tegen, ik heb nog niks kunnen vinden. Heeft iemand een idee wanneer dit model werd geïntroduceerd?