'Italiaanse' ventielen

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Bandenplakker
Berichten: 567
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

'Italiaanse' ventielen

Bericht door Bandenplakker »

Bij het opruimen van mijn kelder kwam ik twee oude, maar goede binnenbanden tegen met een model ventiel dat ik nog niet kende, waarvan een zelfs met bijbehorend metalen dopje. Omdat ik nog wist dat ze afkomstig waren van een fiets van een italiaanse kennis van me, heb ik ze maar 'Italiaans' genoemd.

Ik vind het ventiel een beetje een kruising tussen sclaverand/frans en schraeder/auto.
De bijbehorende foto volgt binnenkort.

Dirk
Laatst gewijzigd door Bandenplakker op 15 aug 2024, 16.16, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1512
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: 'Italiaanse' ventielen

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 15 aug 2024, 14.34 Bij het opruimen van mijn kelder kwam ik twee oude, maar goede binnenbanden tegen met een model ventiel dat ik nog niet kende, waarvan een zelfs met bijbehorend metalen dopje. Omdat ik nog wist dat ze afkomstig waren van een fiets van een italiaanse kennis van me, heb ik ze maar 'Italiaans' genoemd.

Ik vind het ventiel een beetje een kruising tussen sclaverand/frans en schraeder/auto. Wie wil, kan de banden gratis komen afhalen.
De bijbehorende foto volgt binnenkort.

Dirk
Officiele naam is Regina
/Marten
Bandenplakker
Berichten: 567
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: 'Italiaanse' ventielen

Bericht door Bandenplakker »

Dankje Marten.

Even zoeken met "Regina valve" leerde me:
[ik citeer https://www.gearinstant.com/different-t ... ire-valves]
5. Regina Valve
Design: The Regina valve is a rare and vintage valve type. It features a cylindrical metal body with a rubber gasket at the base. A threaded collar secures it in place.
Use: Regina valves were once common on older road and racing bikes, but they have become exceedingly rare in modern cycling.
Advantages:
• None of note, as they are largely obsolete and not suitable for modern cycling applications.
Disadvantages:
• Extremely difficult to find replacement parts or tubes.
• Not suitable for high-pressure tires or tubeless setups.
[einde citaat]

Zoals beloofd:

Afbeelding

Wie ze leuk of interessant vindt, kan ze gratis komen halen.
Het zijn Michelin Airstop 650x32A (=ETRTO 32-590 = 26 x 1 3/8 x 1 1/4)-binnenbanden.

Dirk
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 747
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: 'Italiaanse' ventielen

Bericht door marco verbaant »

De zogenaamde Polenghi ventielen. Ik heb ze op een 50/60 kinderracefietsje wat ik hier pas heb gepost. Ik had ze voor die tijd ook nog nooit gezien...
Bijlagen
polenghi.jpg
polenghi.jpg (10.91 KiB) 1252 keer bekeken
m-gineering
Berichten: 1512
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: 'Italiaanse' ventielen

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 15 aug 2024, 16.14
Het zijn Michelin Airstop 650x32A (=ETRTO 32-590 = 26 x 1 3/8 x 1 1/4)-binnenbanden.

Dirk
Het zijn geschroefde ventielen, dus overzetten in een moderne binnenband met ev een andere maat is ook geen probleem. Je komt ze trouwens ook wel in oude Franse fietsen tegen
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 816
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: 'Italiaanse' ventielen

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 15 aug 2024, 18.09 Het zijn geschroefde ventielen, dus overzetten in een moderne binnenband met ev een andere maat is ook geen probleem.
Dat vind ik wel héél erg cool. Dat je eigenlijk gewoon je hele leven kunt doen met één set ventielen. Dodelijk voor de economie, maar wel goed voor de planeet.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 747
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: 'Italiaanse' ventielen

Bericht door marco verbaant »

In oudere tuben kom je ze ook nog wel eens tegen, Presta schroefbare ventielen in plaats van die gevulcaniseerde. Vaak zijn tuben bij een lek bij het ventiel niet meer (goed) te repareren. Maar met deze ventielen lukt hij meestal nog wel. :D
m-gineering
Berichten: 1512
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: 'Italiaanse' ventielen

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 15 aug 2024, 19.45
m-gineering schreef: 15 aug 2024, 18.09 Het zijn geschroefde ventielen, dus overzetten in een moderne binnenband met ev een andere maat is ook geen probleem.
Dat vind ik wel héél erg cool. Dat je eigenlijk gewoon je hele leven kunt doen met één set ventielen. Dodelijk voor de economie, maar wel goed voor de planeet.
Je kunt je hele leven wel doen met een binnenband! Als de buitenkant volgeplakt is met plakkers keer je de binnenband binnenste buiten, zet je het ventiel om, plak je de eindjes weer aan elkaar en heb je een verse 'buitenkant' met een 2e leven. En dat vrijgekomen budget vind wel een andere besteding
/Marten
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 708
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07

Re: 'Italiaanse' ventielen

Bericht door wimjansen »

Bij een erg oude binnenband met een gewoon Dunlop-ventiel ben ook ooit eens een verwisselbaar ventiel tegen gekomen. Het zat met een plaatje en een drukmoertje daarop in een nauw gat in het verstevigd gedeelte van de binnenband. Met een soort manchetknoopsysteem wurmde je het plaatje in- of uit dat gaatje en zette het dan vast met het moertje. En... het werkte.
DCR gaat nooit verloren....
m-gineering
Berichten: 1512
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: 'Italiaanse' ventielen

Bericht door m-gineering »

wimjansen schreef: 15 aug 2024, 22.22 Bij een erg oude binnenband met een gewoon Dunlop-ventiel ben ook ooit eens een verwisselbaar ventiel tegen gekomen. Het zat met een plaatje en een drukmoertje daarop in een nauw gat in het verstevigd gedeelte van de binnenband. Met een soort manchetknoopsysteem wurmde je het plaatje in- of uit dat gaatje en zette het dan vast met het moertje. En... het werkte.
Niet raar dat het werkte, wel dat je het niet vaker tegenkomt ;) Dit soort ventielen was 100 jaar de de facto standaard.
Dit is het Michelin handboek uit 1990
Bijlagen
ventiel.jpg
ventiel.jpg (124.93 KiB) 1125 keer bekeken
/Marten
Plaats reactie