Olympia Hilversum Sport

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
non-fixie

Re: Olympia Hilversum Sport

Bericht door non-fixie »

HJvMontfort schreef: 9 sep 2024, 18.01 (...) een Nervar star crankset en Mafac remmen. (...)
Deze eerste versie van de Nervar Star vind ik heel fraai, maar heeft helaas een nogal afwijkende steek van 128mm, en kettingbladen in die maat zijn behoorlijk zeldzaam, zeker de kleinere maten. Er zijn echter verschillende eigenaren die er - met het nodige werk - in geslaagd zijn om 130mm-bladen passend te maken. Die zijn met als kleinste maat 38T wel te vinden. Dan kun je er ook een heuvel mee op.

De MAFAC "TIGER"-remmen zijn ook heel fraai en behoorlijk zeldzaam. Maar heel praktisch zijn ze niet. Waar je bij de "RACER" behoorlijk kunt spelen met kabellengtes en remschoenhoogtes is dat bij de "TIGER" heel beperkt.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

non-fixie schreef: 11 sep 2024, 19.53 De MAFAC "TIGER"-remmen zijn ook heel fraai en behoorlijk zeldzaam. Maar heel praktisch zijn ze niet. Waar je bij de "RACER" behoorlijk kunt spelen met kabellengtes en remschoenhoogtes is dat bij de "TIGER" heel beperkt.
Inderdaad, na (of naast) de Tiger is de voorganger (voorgangers zo je wilt, twee generaties) van de MAFAC Dural Forge ook al vrij zeldzaam aan het worden. De Racer komen we gelukkig nog vaak tegen, ze zijn dan ook een erg lange tijd gemaakt ;en populair geweest.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-24 om 16.52.47_14982217.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-24 om 16.52.47_14982217.jpg (256.72 KiB) 4670 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
m-gineering

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 11 sep 2024, 19.53
HJvMontfort schreef: 9 sep 2024, 18.01 (...) een Nervar star crankset en Mafac remmen. (...)
Deze eerste versie van de Nervar Star vind ik heel fraai, maar heeft helaas een nogal afwijkende steek van 128mm, en kettingbladen in die maat zijn behoorlijk zeldzaam, zeker de kleinere maten. Er zijn echter verschillende eigenaren die er - met het nodige werk - in geslaagd zijn om 130mm-bladen passend te maken.
Je kan veel beter met een 5 x 94 beginnen (zonder uitsparingen) dan heb je 100% materiaal om een rond gat in te boren, ipv klooien met ovale gaten
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 12 sep 2024, 09.17 Je kan veel beter met een 5 x 94 beginnen (zonder uitsparingen) dan heb je 100% materiaal om een rond gat in te boren, ipv klooien met ovale gaten
Goeie tip. Zeker voor het buitenblad de betere optie.

Overigens heeft de latere versie van de Star een steek van 122mm, net als veel Stronglight-cranks uit die tijd. Daarvoor heeft Jon Vara zowel een 37-tands blad als een "triplizer", waarmee je een derde blad kunt monteren met een steek van 74mm. In het laatste geval heb je wel een langere trapas nodig.

https://www.redclovercomponents.com/sto ... ducts.html
m-gineering

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 12 sep 2024, 13.23
m-gineering schreef: 12 sep 2024, 09.17 Je kan veel beter met een 5 x 94 beginnen (zonder uitsparingen) dan heb je 100% materiaal om een rond gat in te boren, ipv klooien met ovale gaten
Goeie tip. Zeker voor het buitenblad de betere optie.

Overigens heeft de latere versie van de Star een steek van 122mm, net als veel Stronglight-cranks uit die tijd.
;)
Bijlagen
92.jpg
92.jpg (175.38 KiB) 4610 keer bekeken
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Ik zie wel kansen voor een handeltje. :)
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

De fiets lijkt ergens wat op een fiets die ik al heb en vond het gewoon een leuk ding. Hij is voor mij veel en veel te klein dus er op fietsen gaat hem niet worden! Wellicht staat hij fraai aan de muur tzt :)
non-fixie schreef: 11 sep 2024, 19.53
Deze eerste versie van de Nervar Star vind ik heel fraai, maar heeft helaas een nogal afwijkende steek van 128mm, en kettingbladen in die maat zijn behoorlijk zeldzaam, zeker de kleinere maten. Er zijn echter verschillende eigenaren die er - met het nodige werk - in geslaagd zijn om 130mm-bladen passend te maken. Die zijn met als kleinste maat 38T wel te vinden. Dan kun je er ook een heuvel mee op.

De MAFAC "TIGER"-remmen zijn ook heel fraai en behoorlijk zeldzaam. Maar heel praktisch zijn ze niet. Waar je bij de "RACER" behoorlijk kunt spelen met kabellengtes en remschoenhoogtes is dat bij de "TIGER" heel beperkt.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Leuke fiets. Het frame doet nog wel jaren 50 aan, maar 60 is natuurlijk ook goed mogelijk. Zeker gezien de afmontage.
Heb je al naar de achterpat gekeken? Dat lijkt een oud type Simplex pat wat je na begin jaren 60 niet meer tegenkomt, mogelijk met van oorsprong een oog voor een tour de france derailleur.

Het titanium verhaal hoor ik wel vaker als het om een reynolds frame gaat. Wellicht ook doordat het van TI werd? (Zoals Ti raleigh).

Sleskers lijkt me onlogisch als bouwer. Bij Locomotief gebruikte hij nooit nervex balhoofdlugs met rand. (Of zou hij dat juist wel gedaan hebben voor de concurrentie?)

Het frame doet me qua bouw meer denken aan mijn oude Bontekoe die hoogstwaarschijnlijk bij Jabo vandaan komt. Ook deze vorkkroon past daarbij. Heb je al een framenummer kunnen vinden bij/op de bracket toevallig?
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Cyclissimo schreef: 10 okt 2024, 09.26 .... Sleskers lijkt me onlogisch als bouwer. Bij Locomotief gebruikte hij nooit nervex balhoofdlugs met rand. (Of zou hij dat juist wel gedaan hebben voor de concurrentie?)....

.... Het frame doet me qua bouw meer denken aan mijn oude Bontekoe die hoogstwaarschijnlijk bij Jabo vandaan komt. Ook deze vorkkroon past daarbij. Heb je al een framenummer kunnen vinden bij/op de bracket toevallig?
Idd... Slesker had een hekel aan die randen aan de balhoofdlugs, en gebruikte daarom andere aan de voorkant, zadel- en bracketlug dan weer wel van Nervex. Meerdere framebouwers hadden een hekel aan die randen en gebruikte ze niet. Je kon ze blijkbaar niet zo secuur vlakken...

De vorkkroon herken ik niet als van Jabo.... De Jabo balhoofdlugs had twee krulletjes aan de voorkant... Framenummer werd bij Jabo door Jasper Bouma altijd aan de voorzijde van de bracketlug ingeslagen.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 10 okt 2024, 17.48 De vorkkroon herken ik niet als van Jabo.... De Jabo balhoofdlugs had twee krulletjes aan de voorkant... Framenummer werd bij Jabo door Jasper Bouma altijd aan de voorzijde van de bracketlug ingeslagen.
Je hebt gelijk, bij Jabo is puntje langer. Bij Joco heb je wel weer deze vorkkroon.
Plaats reactie