Oude binnenbanden hebben een ingeschroefd ventiel met moertje. Als je bij een verse binneband het gelijmde ventiel heet stookt, trek je dat er zo uit en kun je het correcte ventiel overzettenGerard1976 schreef: ↑2 aug 2024, 08.27 Hoi Jasper,
Ik heb begrepen dat jij binnenkort met George richting Groningen komt?
Ik heb sowieso 1 binnenband met kort ventiel en zeker 2 velglinten van een donorfiets met 26" wielen, die mag je wel hebben.
Gr,
Gerard
Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987
/Marten
Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987
Dat zou geweldig zijn Gerard, dank! Ik kom binnenkort idd een keertje met George richting het Noorden. Nog even afstemmen wanneer precies.Gerard1976 schreef: ↑2 aug 2024, 08.27 Hoi Jasper,
Ik heb begrepen dat jij binnenkort met George richting Groningen komt?
Ik heb sowieso 1 binnenband met kort ventiel en zeker 2 velglinten van een donorfiets met 26" wielen, die mag je wel hebben.
Gr,
Gerard
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987
Van een sloopfiets heb ik velglinten en binnenbanden uit dezelfde periode als deze fiets kunnen halen. Het gevonden zadel in de juiste kleuren is toch echt wel de kers op de taart.
Mooi dat de juiste onderdelen voor deze fiets, met de nodige inspanning, weer bij elkaar gesprokkeld konden worden.
Vervolgstappen zijn het plaatsen van de kettingkast en het plaatsen van de verlichting en bekabeling.
Daarmee is deze lang bereden en gekoesterde fiets hopelijk de eer aangedaan die het verdiend en kan ik de familie van de eerste eigenaar een foto sturen van het eindresultaat.
Mooi dat de juiste onderdelen voor deze fiets, met de nodige inspanning, weer bij elkaar gesprokkeld konden worden.
Vervolgstappen zijn het plaatsen van de kettingkast en het plaatsen van de verlichting en bekabeling.
Daarmee is deze lang bereden en gekoesterde fiets hopelijk de eer aangedaan die het verdiend en kan ik de familie van de eerste eigenaar een foto sturen van het eindresultaat.
- Bijlagen
-
- IMG_2124.jpeg (682.76 KiB) 1324 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
- fietshobbyist
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987
Dit stelletje kijkt uit naar de lente…
@Gerard, je fraaie FG slotje is inmiddels ook gemonteerd.
@Gerard, je fraaie FG slotje is inmiddels ook gemonteerd.
- Bijlagen
-
- IMG_2177.jpeg (898.54 KiB) 1181 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987
Mooi hoor! Ik zie alleen nog geen pedalen...
groet, Jos
groet, Jos
Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987
Er wordt de komende winter nog doorgebouwd...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987
Nadat ik deze fiets met alle nieuwe onderdelen maar eens in elkaar heb gezet en er de ‘losse handen’ test mee wilde doen bleek er een flinke afwijking naar rechts te zijn.
Yorick was zo vriendelijk om aan te bieden eens wat ‘richt’ activiteiten te doen om te kijken waar het aan schortte.
1 misstap was snel gevonden, namelijk te grote kogeltjes in de balhoofdlagers.
Andere toch niet helemaal rechte zaken waren de liggende achtervorken (5 mm verschil), de voorvork (5 mm uit het lood en 1 van de vorken stond 3 mm naar binnen), de patten zowel voor als achter stonden aardig scheef ten opzichte van elkaar en als kers op de taart konden de naven in de wielen ook nog een stukje naar het midden worden gebracht door de spaken wat aan te draaien aan 1 kant en losser te draaien aan de andere kant.
Al met al was er dus nog een flinke correctie benodigd die uiteindelijk wel het gewenste resultaat heeft opgeleverd; ik kan nu zonder handen aan het stuur een rondje maken. Dank Yorick! Het is me weer duidelijk geworden wat een verschil iemand met kennis en kunde kan maken.
Met alles goed uitgelijnd heb ik het ook aangedurfd het aan elkaar gelijmde kettingkastlakdoek te plaatsen wat zonder al te veel moeite is gelukt!
Ergens in de toekomst zou ik graag nog de remkabels vervangen (die zijn nu net iets te kort) en ook de versnellingskabel die, omdat de eerste eigenaar deze op de stuurpen had gemonteerd, te kort is.
Verder zou een nieuw transfer natuurlijk fijn zijn maar de modernere reproducties zijn te afwijkend en de oudere reproducties zijn er alleen in de pre-1920 variant. Het zou fijn zijn als er nog eens goede reproducties komen van de moderne Fongers transfers waar de adelaars met hun snavels het wapen aanraken en niet met hun vleugels.
Tot, slot wil ik op de kettingkast graag nog zo’n sierrand zoals ook het geval is bij het dames model.
Nu rustig wachten op het voorjaar en dan eens met beide fietsen achterop de auto op pad!
Yorick was zo vriendelijk om aan te bieden eens wat ‘richt’ activiteiten te doen om te kijken waar het aan schortte.
1 misstap was snel gevonden, namelijk te grote kogeltjes in de balhoofdlagers.
Andere toch niet helemaal rechte zaken waren de liggende achtervorken (5 mm verschil), de voorvork (5 mm uit het lood en 1 van de vorken stond 3 mm naar binnen), de patten zowel voor als achter stonden aardig scheef ten opzichte van elkaar en als kers op de taart konden de naven in de wielen ook nog een stukje naar het midden worden gebracht door de spaken wat aan te draaien aan 1 kant en losser te draaien aan de andere kant.
Al met al was er dus nog een flinke correctie benodigd die uiteindelijk wel het gewenste resultaat heeft opgeleverd; ik kan nu zonder handen aan het stuur een rondje maken. Dank Yorick! Het is me weer duidelijk geworden wat een verschil iemand met kennis en kunde kan maken.
Met alles goed uitgelijnd heb ik het ook aangedurfd het aan elkaar gelijmde kettingkastlakdoek te plaatsen wat zonder al te veel moeite is gelukt!
Ergens in de toekomst zou ik graag nog de remkabels vervangen (die zijn nu net iets te kort) en ook de versnellingskabel die, omdat de eerste eigenaar deze op de stuurpen had gemonteerd, te kort is.
Verder zou een nieuw transfer natuurlijk fijn zijn maar de modernere reproducties zijn te afwijkend en de oudere reproducties zijn er alleen in de pre-1920 variant. Het zou fijn zijn als er nog eens goede reproducties komen van de moderne Fongers transfers waar de adelaars met hun snavels het wapen aanraken en niet met hun vleugels.
Tot, slot wil ik op de kettingkast graag nog zo’n sierrand zoals ook het geval is bij het dames model.
Nu rustig wachten op het voorjaar en dan eens met beide fietsen achterop de auto op pad!
- Bijlagen
-
- IMG_2917.jpeg (945.68 KiB) 314 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JasperA op 28 okt 2024, 14.06, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl