RIH voorvork of niet?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TonTon

Re: RIH voorvork of niet?

Bericht door TonTon »

velofilie schreef: 25 okt 2024, 19.15 Hallo TonTon,

De vorkkroon is van het type EKLA-D ; dit is heel veel door RIH gebruikt in de jaren 50-60.
De vorkpoten hebben dan bovenaan een D-profiel, niet ovaal.
Dit zijn zaken die hier correct zijn; het balhoofdlager lijkt mij klungelwerk.

Groet Wiel
Dank je wel voor de informatie Wiel en ja het balhoofdlager is klungelwerk. Grts Ton
TonTon

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 25 okt 2024, 20.00
velofilie schreef: 25 okt 2024, 19.15 Hallo TonTon,

De vorkkroon is van het type EKLA-D ; dit is heel veel door RIH gebruikt in de jaren 50-60.
maar hoe oud is een 2067 wel niet?
Het is een beetje onduidelijk maar er staat 206Z
TonTon

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 25 okt 2024, 20.37 volgens mij is het 206Z, geen "7", maar een "Z", en dus een Fongers RIH, geheel volgens specificaties uit de Westerstraat maar dan met de hand gemaakt door Groningers. De Z staat voor 1966. Ekla-D vorken werden door menig framebouwer gebruikt destijds, Locomotief deed het ook, in die tijd. :D
Helemaal juist Marco, er staat 206Z en ik wist dat hij dan uit Groningen moest komen, maar ik wist niet dat hij dan al zo oud is, 1966. Goed om te weten dat er wel zo’n voorvork in hoort. Bedankt
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Tonton - heb je een foto van de complete fiets/frame? De kleur komt mij wat donker over namelijk. De drie types RIH full-race, RIH campa-race en RIH début-race (de nieuwelingen versie, toen nog zonder versnellingen) werden door Fongers uitgevoerd in race-rood en race-blauw. In mijn herinnering en beleving was het blauw veel lichter van kleur....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Plaats reactie