crankstel blokketting

Plaats reactie
wimhermans

crankstel blokketting

Bericht door wimhermans »

hallo ik zoek een crankstel voor een blokketting. Wie kan mijn daar aan helpen? Alvast bedankt
Fotomaan

Re: crankstel blokketting

Bericht door Fotomaan »

Hoi Wim,
Weet jij misschien welke maat dat crankstel moet hebben?
Er zijn cranks voor 3/8” bij 3/16” maar die zijn eigenlijk niet voor blokkettingen maar voor ‘gewone’ fietskettingen met een afwijkende maat.
Da’s toch niet toevallig net wat je nodig hebt? :?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
wimhermans

goede vraag. dat weet ik niet. ik heb een blokketting en twee tandwielen (6 tands en 8 tands franse draad). dus ik zoek wel echt voor een blokketting
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Punt is dat blokkettingen en tandwielen aanvankelijk heel breed waren. De eerste safetys hadden een tand breedte die paste in een half inch ketting breedte (iets van 12,7mm) gedurende de jaren werden de kettingen en tandwielen steeds smaller. Begin 20e eeuw was dat een ketting van 3/16 inch breed tussen de plaatjes gemeten en kort daarna ging het naar 1/8 inch . Zelfde breedte als de normale ketting die we nu nog toepassen.
Buiten mijn kennisgebied maar het zou kunnen dat baanfietsen nog smaller zijn gegaan met hun blokkettingen.
Wil je een voortandblad vinden dan zou je dus de ketting moeten opmeten wat die aan breedte heeft tussen de plaatjes.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 25 nov 2024, 09.00 Punt is dat blokkettingen en tandwielen aanvankelijk heel breed waren. De eerste safetys hadden een tand breedte die paste in een half inch ketting breedte (iets van 12,7mm) gedurende de jaren werden de kettingen en tandwielen steeds smaller. Begin 20e eeuw was dat een ketting van 3/16 inch breed tussen de plaatjes gemeten en kort daarna ging het naar 1/8 inch . Zelfde breedte als de normale ketting die we nu nog toepassen.
Buiten mijn kennisgebied maar het zou kunnen dat baanfietsen nog smaller zijn gegaan met hun blokkettingen.
Wil je een voortandblad vinden dan zou je dus de ketting moeten opmeten wat die aan breedte heeft tussen de plaatjes.
baan is altijd 1/8" gebleven
Naast de echte blokketting( met een massief blok) kreeg je later de rollerketting met 1/2" buitenschakel en 1" steek binnenschakel
/Marten
theodorus

Bericht door theodorus »

Wim is dit misschien wat je zoekt?
deze is voor 1/8
IMG_6609.JPG
IMG_6609.JPG (167.75 KiB) 2106 keer bekeken
IMG_6608.JPG
IMG_6608.JPG (248.27 KiB) 2106 keer bekeken
breedte
wimhermans

Dank je wel maarten. dit is interessante info. Dat wist ik niet. Ik denk dat het een 1/8 is want de ketting is ongeveer net breed als een gewone ketting. Het is ook voor een baanfiets dus dat komt goed.
wimhermans

dan je wel theodorus. Dat zou het wel eens kunnen zijn. Ik heb alleen een baanfiest crank gezien die had een los op te schroeven blad en de arm leek wat ranker. maar ik houd het in gedachte. Ik neem aan dat je deze ter overname aanbiedt.
theodorus

Bericht door theodorus »

dat klopt Wim , de baanfietsen uit de jaren 50 - hadden inderdaad het crankstel wat je beschrijft.
deze is van een stadsfiets uit Frankrijk jaren 10-20
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

wimhermans schreef: 26 nov 2024, 18.45 dan je wel theodorus. Dat zou het wel eens kunnen zijn. Ik heb alleen een baanfiest crank gezien die had een los op te schroeven blad en de arm leek wat ranker. maar ik houd het in gedachte. Ik neem aan dat je deze ter overname aanbiedt.
Als je een crankstel zoekt voor een baanfiets zou je ook de cranks en het blad los van elkaar kunnen zoeken. Dergelijke cranks zijn niet zo moeilijk te vinden. En een los blad vind je ook eerder dan een complete crank met blad zoals die van theodorus. Een beetje afhankelijk van het tijdvak zijn de opgeschroefde bladen standaard qua passing.
Plaats reactie