JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?
Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?
Dank jullie allemaal voor de tips.
Het gaat vast lukken.
Groet,
Jan
Het gaat vast lukken.
Groet,
Jan
We moeten elkaar gewoon helpen, dat werkt het beste. Bij mij liggen die cups toch maar stof te vergaren tot een moment dat wel maar wellicht ook helemaal niet gaat komen.
Ik vermoed dat veel van dit soort onderdelen in het verleden zijn weggegooid, omdat het te lang duurde voordat er überhaupt iets van werd gebruikt.
Ik vermoed dat veel van dit soort onderdelen in het verleden zijn weggegooid, omdat het te lang duurde voordat er überhaupt iets van werd gebruikt.
Sportief fietsend!
-
Pers is veel te veel werk. Zoek een dop oid die net iets kleiner is dan de passing, en gebruik dat als stempel met een hamer. Gewoon goed opletten of je niet scheef gaat en dat corrigeren. Het aluminium naafhuis heet maken met een verffohn helptWoldman schreef: ↑7 dec 2024, 18.30 Dag Yorick,
Fijn dat je ze hebt.ik wil ze wel van je overnemen als dat kan.
Zit alleen nog wel te peinzen hoe te persen, ik heb geen hydraulische pers oid. Moet ik nog even naar op zoek. Het wiel is nog origineel ingespaakt en ik wil de naaf niet vernachelen door er op te rammen.
Groet,
Jan
/Marten
Veel succes met het opknappen van deze JOCO. Hierbij nog een scan van een folder uit de jaren '50; er zit een raster in zoals gebruikelijk bij publicaties in die tijd, maar misschien kan deze afbeelding je toch verder ondersteunen. Succes, Rutger
- Bijlagen
-
- 7-1.jpg (271.46 KiB) 592 keer bekeken
Dank je wel.
Die van mij heeft een aangelaste bagagedrager net als de locomotiefjes uit die tijd.
En ik ga voor een kleine kettingrand. Er zat een aluminium open kettingkast op van Roelewiel maar die is van later datum.
Groet,
Jan
Die van mij heeft een aangelaste bagagedrager net als de locomotiefjes uit die tijd.
En ik ga voor een kleine kettingrand. Er zat een aluminium open kettingkast op van Roelewiel maar die is van later datum.
Groet,
Jan
Aan de nok bij net voor je rechter achterpat te zien, heeft er waarschijnlijk zo'n stalen pistool-kettingkast op gezeten, zoals in de folder staat. Bij het kettingblad zit dan een verchroomd deksel. Zo'n kast in de juiste kleur vinden is onbegonnen werk bij een multicolor fietsframe. Misschien krijg je met beugeltjes er een CLB alu schermpje mooi op. Dat zou niet misstaan.
Sportief fietsend!
Update cup verwijderen.
Het viel niet mee de cup er uit te halen. Geen ruimte erachter om kracht op te kunnen zetten.
De keilbout tip geprobeerd, vastzetten ging goed maar bij trekken viel de keilbout uit elkaar.
Gewone tap er in draaien lukte niet door ruimtegebrek onder de cup. Linkse tap idem.
Tenslotte de ultieme tip van Theo van Kampen (beste fietsenmaker hier ter stede): bout er in lassen en dan van de andere kant een klap.
Nieuwe cup van Yorick er in persen gaat met een stuk draadeind, een paar ringen en moeren ook lukken.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Jan
Het viel niet mee de cup er uit te halen. Geen ruimte erachter om kracht op te kunnen zetten.
De keilbout tip geprobeerd, vastzetten ging goed maar bij trekken viel de keilbout uit elkaar.
Gewone tap er in draaien lukte niet door ruimtegebrek onder de cup. Linkse tap idem.
Tenslotte de ultieme tip van Theo van Kampen (beste fietsenmaker hier ter stede): bout er in lassen en dan van de andere kant een klap.
Nieuwe cup van Yorick er in persen gaat met een stuk draadeind, een paar ringen en moeren ook lukken.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Jan
Mooi he dat ze er nog zijn die "echte,, Rijwielherstellers.
Of gewoon erin tikken met behulp van dat mooi zelfgemaakt gereedschap rechts op je fotoNieuwe cup van Yorick er in persen gaat met een stuk draadeind, een paar ringen en moeren ook lukken.
Ja die oude cup kun je omgekeerd weer als pers gebruiken.
Evt. Voorzichtig in de bankschroef. Die heb je nu toch een goede?
Groeten Martijn
Evt. Voorzichtig in de bankschroef. Die heb je nu toch een goede?
Groeten Martijn