Chroom verwijderen door elektrolyse
Re: Chroom verwijderen door elektrolyse
Mijn eerste berichtje op het blog gaat meteen al mis, ik zie net dat maarten me al voor is geweest met de soda. nu moet iedereen het wel begrijpen. koos
gerritkan schreef:Mijn informatie komt bij Bert Pol weg . Die had de informatie van iemand die er verstand van heeft van uit zijn beroep . Die gaf in dat artikel aan dat het er chroom blijft. En na polijsten er ook weer als chroom uitziet .
Ik heb het zelf ook gedaan en gebruikte een plaat RVS als je zou ontchromen dan moet dat chroom ergens blijven op het RVS kan het niet neer slaan . Het lijkt me sterk dat het in de vloeistof achter blijft , als je ijzer zou gebruiken zouden daar op moeten neerslaan net als of je verchroomd , maar dat gebeurd volgens mij ook niet .
Beste Gerrit,
Ik heb een velg en een lamphaak even met de lappenschijf bewerkt. Het gaat magnifiek glimmen, maar als ik het naast chroom hou is het kleurverschil nog steeds enorm hoor.
Mijn conclusie: er zit geen chroom op, of er zit chroom op dat extact dezelfde warme glans heeft als nikkel

En Koos: welkom op het forum!!!!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Chroom / Nickel:
dit is wat een chromeerder mij heeft verteld:
Het onbehandeld metaal wordt zo sterk opgepoliert dat het gaat glimmen als een chroom oppervlak.
Om te zorgen dat de glans blijft wordt er dan een redelijk dikke Nickel laag opgelegd. Deze beschermd het metaal tegen invloeden van buitenaf (vooral vocht en zuren).
Door deze nickel laag ontstaat een geelachtige schijn. Door polieren wordt extra glans opgehaald maar de kleur blijft geel/bruin.
Door het opbrengen van een additionele chroomlaag over het nickel ontstaat nu een blauwige schijn. Door polieren gaat ook deze glanzen. Deze hellere kleur maakt dat de glans ook sterker is.
Deze chroomlaag is slechts enorm dun (maar wel hard), vergeleken met de beschermende Nickel laag. Bij hevig polieren zal de blauwe schijn weg gaan. Ik vermoed dat dan de chroomlaag eraf is. De glans zal door langdurig polieren wel kunnen opgehaald worden, maar zal niet meer blauwig worden.
Ook heb ik mij laten vertellen dat Chroom ademt, dus niet dicht is. Nickel zou dat wel zijn.
dit is wat een chromeerder mij heeft verteld:
Het onbehandeld metaal wordt zo sterk opgepoliert dat het gaat glimmen als een chroom oppervlak.
Om te zorgen dat de glans blijft wordt er dan een redelijk dikke Nickel laag opgelegd. Deze beschermd het metaal tegen invloeden van buitenaf (vooral vocht en zuren).
Door deze nickel laag ontstaat een geelachtige schijn. Door polieren wordt extra glans opgehaald maar de kleur blijft geel/bruin.
Door het opbrengen van een additionele chroomlaag over het nickel ontstaat nu een blauwige schijn. Door polieren gaat ook deze glanzen. Deze hellere kleur maakt dat de glans ook sterker is.
Deze chroomlaag is slechts enorm dun (maar wel hard), vergeleken met de beschermende Nickel laag. Bij hevig polieren zal de blauwe schijn weg gaan. Ik vermoed dat dan de chroomlaag eraf is. De glans zal door langdurig polieren wel kunnen opgehaald worden, maar zal niet meer blauwig worden.
Ook heb ik mij laten vertellen dat Chroom ademt, dus niet dicht is. Nickel zou dat wel zijn.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen