oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
remurk

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door remurk »

In het DAF museum in Eindhoven stond er ook eentje; zal straks eens gaan zoeken in mijn foto archiefje
remurk

Bericht door remurk »

Hierbij een foto van de brancarddrager dd 1937, die ik in het DAF Museum gezien heb. De brancarddrager had een aantal bijzondere voorzieningen, zoals torsievering en in de breedte verstelbare wielen, maar de essentie was dat de brancard (inc patient) door 1 persoon te voet kon worden verreden; verder transport kon per rijwiel, of per motorfiets worden verzorgd. Of deze brancards daadwerkelijk zijn gebruikt weet ik niet; ik heb het nagevraagd bij de Historische Collectie van het Regiment Geneeskundige Troepen, maar nog geen reactie ontvangen.
Bijlagen
AAA_1197.JPG
AAA_1197.JPG (305.26 KiB) 253 keer bekeken
AAA_1196.JPG
AAA_1196.JPG (275.54 KiB) 253 keer bekeken
wimjansen

Bericht door wimjansen »

In Het Rijwiel 2012/1 staan twee interessante, uitgebreide artikelen over de Nederlandse Militaire Wielrijders door resp. Herbert Kuner en Rutger Murk. Via de Documentatiebank in te zien: https://oudefiets.nl/documenten/het-rij ... ft-2012-1/
DCR gaat nooit verloren....
Martijn_Wielrijders

Bericht door Martijn_Wielrijders »

Ik heb die in het DAF museum laatst ook gezien maar ik denk dat het hier wellicht om een replica gaat. Het brancard zelf komt uit de jaren 50. Wel heb ik de officiële bouwtekening gekregen van het DAF museum. Het leek me mooi om zelf hier ooit een replica van te bouwen en achter mijn rijwiel te zetten als ik het weer ergens tentoonstel. Zie hieronder de bouwtekening. Ik heb de tekening bewerkt zodat die beter zichtbaar is. Ik zal beide versies bijvoegen.
Bijlagen
Officiële bouwtekening.
Officiële bouwtekening.
Daf brancard.png (2.83 MiB) 201 keer bekeken
Officiële bouwtekening bewerkt
Officiële bouwtekening bewerkt
b&w Daf brancard.png (853.43 KiB) 201 keer bekeken
Plaats reactie