Naloop en balhoofd hoek

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fietsongeluk

Naloop en balhoofd hoek

Bericht door Fietsongeluk »

Beste allemaal,

In mijn jeugd in de 70er jaren reed ik wel eens op mijn vaders fiets.
Dat was een of andere Gazelle en tourfiets waarvan versnelling schakelde door aan het handvat te draaien als ik mij goed herinner.
Dat vond ik natuurlijk hartstikke cool. De fiets had spekbanden die om de een of andere reden nooiut lek leken te gaan en eeuwig mee gingen.
Maar de meest bijzondere eigenschap was dat deze fiets spoorde als een malle en dat is met koud weer en als je je handschoenen altijd kwijt bent zoals ik gewoon superhandig.
Jaren later toen ik een nieuwe fiets nodig had ben ik op zoek gegaan naar een fiets die vergelijkbaar goed spoorde maar ik heb deze niet kunnen vinden. Ik heb daarnaar zelfs wat onderzoek gedaan en het schijnt dat fietsen beter sporen als de naloop groter is.
Dit brengt mij op een paar vragen:

1. Nu vraag ik mij af is in de loop van de jaren met de mode de naloop steeds kleiner geworden misschien?
2. Maakt de balhoofdhoek ook uit en is die misschien ook stijler geworden de laatste jaren?
3. Is er een bepaalde fiets waar ik naar op zoek moet gaan als ik een goed sporende fiets zoek? suggesties?

Met vriendelijke groet Fietsongeluk
marco verbaant

Re: Naloop en balhoofd hoek

Bericht door marco verbaant »

een tekening (of wat) zegt meer dan veel woorden.
Bijlagen
offset en naloop.jpg
offset en naloop.jpg (37.99 KiB) 3638 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag Fietsongeluk,

Over naloop weet ik niet zoveel, maar over de balhoofdhoek/framegeometrie iets meer.
Sommige van mijn klanten die niet veel van fietsen weten, vertellen mij vaak hetzelfde als jij: "Ik weet niet waarom, maar die oude fiets rijdt veel lekkerder dan mijn nieuwe".
Aan dergelijke leken vertel ik dan over het verschil tussen een 'luie' fiets shallow head angle en het andere uiterste, een racefiets steep head angle.
Luie fietsen zijn van vroeger; die van je vader zal er zo een geweest zijn. Tegenwoordig worden fietsen met die balhoofdhoek niet meer gemaakt.
Gazelle maaakt(e) onderscheid tussen 'comfort 65 graden' en 'sportief 70 graden': [bijlage].
Waarschijnlijk heeft een echt luie fiets een framegeometrie van (veel) minder dan 65 graden.

Dirk
Bijlagen
framegeometrie_15102012256.jpg
framegeometrie_15102012256.jpg (299.64 KiB) 3523 keer bekeken
fietser

Bericht door fietser »

Veel minder dan 65 graden zijn ze ook vroeger niet gegaan met de balhoofdhoek. Ik heb bij aardig wat oude toer- en soms ook sportfietsen de geometrie opgemeten en kwam nooit onder de 62 graden uit. Rond de 64-65 graden is normaal voor een oude toerfiets. Je moet ook niet de extremen willen opzoeken anders krijg je een fiets die weliswaar goed rechtuit loopt maar zwaar stuurt – die moet je dan zowat de bocht om duwen.

Zoals Marco hierboven aangaf wordt de naloop bepaald door een combinatie van de balhoofdhoek en de vorksprong (vorkdoorbuiging). Daarom zie je bij racefietsen met een steile balhoofdhoek ook altijd maar een kleine sprong zodat ze toch voldoende naloop houden. Bij oude toerfietsen zie je een kleine (“luie”) balhoofdhoek en een grote doorbuiging tot soms wel 10 cm. Het resultaat is in principe hetzelfde maar de toergeometrie veert wel meer (comfort vs efficiëntie). Daarnaast resulteert het natuurlijk in nog meer verschillen in andere aspecten.

Alle theorie even opzij: mijn ervaring is dat je wat prettig rijgedrag betreft altijd goed zit met een oude (jaren 50/60) Gazelle-fiets, mits technisch in orde. Dat heb ik ook regelmatig van andere gebruikers gehoord. De geometrie klopt en dankzij hun goede, zelf geproduceerde lagerwerk rijden ze ook licht.
Fietsongeluk

Bandenplakker schreef: 22 dec 2024, 11.59 Sommige van mijn klanten die niet veel van fietsen weten, vertellen mij vaak hetzelfde als jij: "Ik weet niet waarom, maar die oude fiets rijdt veel lekkerder dan mijn nieuwe".
Aan dergelijke leken vertel ik dan over het verschil tussen een 'luie' fiets shallow head angle en het andere uiterste, een racefiets steep head angle.
Luie fietsen zijn van vroeger; die van je vader zal er zo een geweest zijn.
Dank je heel duidelijk!
Dan zoek ik dus een fietsen met balhoofdhoek van 65 of iets in die richting en zijn die met 70 graden de kutfietsen die ik moet mijden.

Ik begrijp ook gelijk hoe de vork in de steel zit. Natuurlijk hebben de klanten die niet veel van fietsen weten allemaal ongelijk en hebben de fabriekanten gelijk en moeten we allemaal aan de kutfiets.
Laatst gewijzigd door Fietsongeluk op 22 dec 2024, 15.02, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietsongeluk

Weet iemand van jullie welke fabrikant nu de fiets maakt met de meest luie shallow angle balhoofdhoek en grootste naloop/trail?
Plaats reactie