Locomotief Tour de France racefie

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
TonTon
Berichten: 291
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door TonTon »

velofilie schreef: 7 feb 2025, 11.16 Mogelijk komt het Gazelle plaatje uit deze, of een vergelijkbare pdf:
https://drive.google.com/file/d/1_9Gsg2 ... alZSe/view
https://drive.google.com/file/d/17ovhct ... 8trlS/view

Groet, Wiel
Ha bedankt Wiel, sla ik ze nu op mijn computer op. Altijd leuk om van die informatie te hebben. Bedankt en groet, Ton
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door marco verbaant »

TonTon schreef: 7 feb 2025, 10.43 Hoi Marco, ik heb al twee Locomotief racefietsjes uit de Dierense Gazelle periode, maar die hebben weer een andere voorvork dan deze. De voorvork van deze lijkt meer op de voorvork van de Van Herwerden Locomitief die ik van jou heb gekocht. Zie foto. Sowieso leuk dat deze in jouw digitale verzameling is opgenomen 8-)
Nee, deze vorkkroon lijkt in de verste verte niet op de Ekla-D vorkkroon die in de Locomotief van Herwerden zit...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
TonTon
Berichten: 291
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 6 feb 2025, 21.48 Als stuur en stuurpen origineel zijn dan is 'ie niet jonger dan ca. 1970. Daarna werden de teksten daarop 180 graden omgedraaid.

Leuke fiets, trouwens. En het tweede setje Lyotard Berthet-pedalen al van deze week! :)
Geen idee of stuur en pen origineel zijn maar viel mij wel op dat de tekst 180 graden gedraaid staat, dan ik eerder heb gezien. Setje Lyotard Berthet pedalen had ik nog niet eerder van gehoord, tot voor kort geleden. Ja ik vind het ook een heel leuk fietsje en ber er dan ook blij mee.
TonTon
Berichten: 291
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door TonTon »

velofilie schreef: 6 feb 2025, 19.00 Hallo Ton,

Ik zou zeggen eind jaren zestig, mogelijk al bij Gazelle gemaakt.
De 181 zijn niet ingeslagen. Zijn zijn meegegoten met het bracket.
Vermoedelijk een type aanduiding voor de fabrikant.

Groet, Wiel
Hoi Wiel, heb nog eens goed gespeurd maar kan verder nergens een framenummer vinden. Is het wellicht mogelijk dat wedstrijdfietsen soms geen framenummer hebben?
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 415
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door velofilie »

hallo Ton,

Alle Gazelle champion mondial die ik gehad heb, hadden een nummer.
Productie foutje?

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 1096
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door non-fixie »

De exemplaren van de Locomotief Tour de France Super Sport die ik eerder heb gezien waren 'demi-course'-fietsen. Met spatbordjes en zo. Vanaf '72 in ieder geval kopieën van de Champion Mondial "G".

Deze heb ik een keer online gevonden, en zou uit 1969 zijn. Ook die lijkt al meer op een Gazelle Champion Mondial:

Super Sport 1969.jpg
Super Sport 1969.jpg (172.47 KiB) 4963 keer bekeken
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 1096
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door non-fixie »

De race-versie van de Tour de France had een kortere wielbasis. De mijne is van 1976 en feitelijk een kopie van de Champion Mondial "A".

Hier in l'Eroica-uitmonstering op een foto van tien jaar geleden. Het achterwiel staat in de achterste stand omdat ik anders deze combinatie niet goed kon schakelen met de Campagnolo Nuovo Record-derailleur: ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door marco verbaant »

Ook wel een crossers-dingetje. De stelstiftjes uit de patten en de as achterin plaatsen. Zodat vooral het grote kransje makkelijker pakte.... :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door marco verbaant »

Je bent nog echt trouw aan de leren Brooks zadels, zie ik telkens weer, non-fixie... :D
Ik ben pas slechts meer dan vijf decennia op zoek naar het ultieme goede zadel.
Ook leer kan me niet bekoren, het beste beviel me in het verleden San Marco Concor.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 1096
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door non-fixie »

marco verbaant schreef: 7 feb 2025, 20.32 Ook wel een crossers-dingetje. De stelstiftjes uit de patten en de as achterin plaatsen. Zodat vooral het grote kransje makkelijker pakte.... :D
Grappig, dat wist ik niet. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat wel klopt. Voor mij is het vooral belangrijk om bij L'Eroica een heuvel op te kunnen zonder de vernedering van een mountainbikederailleur op m'n racefiets... ;)

Campagnolo adviseerde, meen ik, maximaal 24T, maar met het wiel ver genoeg naar achteren en de juiste kettinglengte gaat 28T nét. Soepel schakelen is anders, maar in de Toscaanse heuvels is die 28 wel heel fijn om te hebben.

Zadels zijn iets heel persoonlijks, en na van alles geprobeerd te hebben ben ik uiteindelijk toch een groot fan van de klassieke leren zadels geworden. De Chesterfields onder de fietszadels. :)

Laatst in Dessel nog weer een "nieuwe" Brooks Professional gekocht en onmiddellijk in gebruik genomen:

nw zadel2.jpg
nw zadel2.jpg (223.93 KiB) 4749 keer bekeken
Plaats reactie