Swift gents bicycle 1903

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
non-fixie

Re: Swift gents bicycle 1903

Bericht door non-fixie »

Fraaie fiets. Mooie kleur ook.

Wel een joekel van een frame. Wat is dat toch met die grote fietsen van vroeger? Hadden de mensen toen zulke lange benen? Zelfs als je rekening houdt met de kortere zadelpennen blijft er toch nog een heel eind over.

Die geprofileerde vorken vind ik heel chique. Ik heb één kader dat die ook heeft. Geen idee wie het gemaakt heeft, anders dan dat het waarschijnlijk een Belg is geweest:

DSC_0344.jpg
DSC_0344.jpg (53.71 KiB) 6442 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Van de Nederlandse merken ken ik het alleen van Juncker, maar dan was het de voorvork en niet de achtervork.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, leuk ,die andere merken met geprofileerde vorken.
En inderdaad Juncker heeft ook even zo`n voorvork gehad. Zo goed als het zelfde model als bij de Swift.
Het viel me intussen op dat de liggende achtervork heel hoog van buis profiel is en niet in een lug aan de trapas is gevat maar er gewoon tegenaan zit gesoldeerd. Misschien met binnen-soldering.

Hoge frames zijn denk ik wat meer vertegenwoordigd omdat de rijke mensen (en dus de luxere fietsen) destijds wat betere leefomstandigheden hadden en daardoor gemiddeld wat langer werden. Maar er was ook sprake van een bewuste keuze om een zo hoog mogelijk frame te kopen.
Je ziet het aan foto`s van mannen bij oude fietsen. En dan is er nog de keuze die ik en een aantal andere in de club maken om de hogere frames er uit te pikken. Ik koop eigenlijk nooit een 60 cm frame of het moet een safety of damesfiets zijn.

Groeten,
Maarten
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

fietshobbyist schreef: 9 feb 2025, 09.55
Fotomaan schreef: 8 feb 2025, 15.32 een sliding trapas
Dank u!
Mijn 1963-er Fongers Elegant (PFG) damesfiets met knieframe heeft die ook:
https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... t&start=10
Dit is er ook een zonder klembouten.
Op de foto zit de bus nog in het trapashuis.

https://www.transportfiets.net/2011/09/ ... ey-mooiii/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 9 feb 2025, 21.40 Hoge frames zijn denk ik wat meer vertegenwoordigd omdat de rijke mensen (en dus de luxere fietsen) destijds wat betere leefomstandigheden hadden en daardoor gemiddeld wat langer werden. Maar er was ook sprake van een bewuste keuze om een zo hoog mogelijk frame te kopen.
Je ziet het aan foto`s van mannen bij oude fietsen. En dan is er nog de keuze die ik en een aantal andere in de club maken om de hogere frames er uit te pikken. Ik koop eigenlijk nooit een 60 cm frame of het moet een safety of damesfiets zijn.

Groeten,
Maarten
Transportfietsen werden nooit hoger gemaakt dan 24” of 609,6mm = 61cm daarom doe ik dat zelf dan maar. ;)
En zou het kunnen dat hoge frames ooit als statussymbool werden gezien?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fotomaan schreef: 9 feb 2025, 22.06
Maarten Waarlé schreef: 9 feb 2025, 21.40 Hoge frames zijn denk ik wat meer vertegenwoordigd omdat de rijke mensen (en dus de luxere fietsen) destijds wat betere leefomstandigheden hadden en daardoor gemiddeld wat langer werden. Maar er was ook sprake van een bewuste keuze om een zo hoog mogelijk frame te kopen.

Groeten,
Maarten
Transportfietsen werden nooit hoger gemaakt dan 24” of 609,6mm = 61cm daarom doe ik dat zelf dan maar. ;)
Dan kun je beter op het arme gepeupel neerkijken, vooral die sloebers op transportfietsen ;)

Het staat mij bij dat hogere frames tot de jaren '20 gebruikelijker waren, omdat men nog via opstapje op- en afstapte waardoor je voeten niet bij de grond hoeven te kunnen komen. Bij moderne fietsen is de hoogte met name daardoor belemmerd, zodat je niet omvalt al je moet stoppen. Ik kan me ook nog voorstellen dat net als de opstapjes, wens om hoog te zitten stamt van de hoge bi. Maar, als dat klopt, dan zou je verwachten dat de cranks hoger zouden zitten, zodat ook kortere personen hoger konden zitten. Dus dan klopt dat waarschijnlijk niet. Mijn oudste transportfiets heeft een relatief hoog frame, een van de hoogste die ik ken (62 of 62,5cm), en had de zadelpen hoog zitten toen ik hem kocht. Met mijn 1,83 fietste dat voor geen meter.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fotomaan schreef: 9 feb 2025, 22.06

Groeten,
Maarten
Dan kun je beter op het arme gepeupel neerkijken, vooral die sloebers op transportfietsen ;)

Het staat mij bij dat hogere frames tot de jaren '20 gebruikelijker waren, omdat men nog via opstapje op- en afstapte waardoor je voeten niet bij de grond hoeven te kunnen komen. Bij moderne fietsen is de hoogte met name daardoor belemmerd, zodat je niet omvalt al je moet stoppen. Ik kan me ook nog voorstellen dat net als de opstapjes, wens om hoog te zitten stamt van de hoge bi. Maar, als dat klopt, dan zou je verwachten dat de cranks hoger zouden zitten, zodat ook kortere personen hoger konden zitten. Dus dan klopt dat waarschijnlijk niet. Mijn oudste transportfiets heeft een relatief hoog frame, een van de hoogste die ik ken (62 of 62,5cm), en had de zadelpen hoog zitten toen ik hem kocht. Met mijn 1,83 fietste dat voor geen meter.
Maarten Waarlé

De verhoogde frames van Charles zijn geweldig maar het is wel te begrijpen dat de transportfiets destijds voor iedere slagersjongen moest kunnen volstaan. Dat is een goede reden om niet te hoog te bouwen.

Positie van het zadel naar de grond is een ding maar inderdaad de afstand naar de pedalen (in onderste stand) is de werkelijke beenlengte relatie.
Bij Amerikaanse fietsen van voor 1900 zie je vaak een hoog frame met relatief hoog geplaatste trapas.
Deze Eagle uit 1896 heeft dat. Een enorm balhoofd maar toch maar een framehoogte van 66 cm. De trapas is ''hoog water'' geplaatst.
Eagle kleine afbeelding.JPG
Eagle kleine afbeelding.JPG (412.36 KiB) 6124 keer bekeken
De keuze voor hoge frames zal best iets met gewenste voornaamheid of machts positie op de weg te maken hebben gehad.
De hoge bi kon wedijveren de met ruiter te paard. Een hoge bi met groter wiel was zeker een aantrekkelijk ding. Charles Bingham, toch niet de domste, kocht een Matchless met te groot wiel. Hij verkocht `m na een jaar om plaats te maken voor een fiets met kleiner wiel.
Mooi voorbeeld van misschien wel iets te hoog frame is de foto van notaris Bloem uit Ommen.
het zadel staat op de laagste stand. Dat zal niet voor niets zijn.
Prachtige foto uit Het Rijwiel 2023/3
P1030447.JPG
P1030447.JPG (234.39 KiB) 6124 keer bekeken
arnoldus

Bericht door arnoldus »

Zelfs met het zadel op de laagste stand lijkt de fiets nog te hoog voor de notaris
Maarten Waarlé

Dat zou best wel eens krap kunnen zijn Arnoldus.
Ik mag hopen dat de verkoper er nog een beetje op gelet heeft, dat het nog te fietsen was.

Vandaag weer eens aan de oudere CMC special club gewerkt. Een fiets uit de zelfde fabriek als de Swift maar dan 23 jaar ouder.
Er is veel veranderd in die 23 jaar.
P1030455.JPG
P1030455.JPG (129.13 KiB) 5692 keer bekeken
Ook de Swift verder uit elkaar gehaald. Ik plaats nog wat fotos van de onderdelen.
P1030449.JPG
P1030449.JPG (252.58 KiB) 5692 keer bekeken
De cranks met de sleuven aan de binnenkant zijn echt heel fraai.
Ook te zien ,de conussen met dunner uiteinde die mooi in het frame passen. Alles is nog mooi glad en strak. Wel verf op de naven die er weer af moet.
De pedalen zijn ook erg mooi met lagerschalen uit een deel dus niet met los tussenbusje.
Leuk is de zadelpen met hoogte streepjes .4 inch is de verstelmogelijkheid. Ik heb het nooit eerder gezien maar het kan handig zijn.
P1030450.JPG
P1030450.JPG (145.25 KiB) 5692 keer bekeken
P1030451.JPG
P1030451.JPG (186.24 KiB) 5692 keer bekeken
Op de foto hieronder een deel van de achterrem van de latere damesfiets. Ik heb het idee dat er niet veel veranderd was ten opzichte van de eerdere Swift fietsen
P1030453.JPG
P1030453.JPG (245.76 KiB) 5692 keer bekeken
Het zal wel even rustig worden met deze fiets. Ik heb nog al wat projecten door elkaar lopen. Dat werkt niet echt prettig eerlijk gezegd.
Gaat wel iets moois worden. daar twijfel ik niet aan gezien de onderdelen die ik ben tegengekomen aan deze Swift.
Plaats reactie