RIH racefiets of sportfiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
TonTon

Re: RIH racefiets of sportfiets

Bericht door TonTon »

Loco-Motief schreef: 22 dec 2024, 20.56 Goedenavond,

Mooi kader TonTon,
Wellicht al wel bekend op het forum.
Maar bij RIH Sports Amsterdam is van veel framenummers bekend voor wie ze destijds gebouwd zijn.
Een deel van het oude archief heeft RIH Sports overgenomen toen RIH westerstraat ophield te bestaan.
Nummer 8833 is inderdaad geleverd op 04-04-1974
aan een zekere Knoop. Zie foto
Wat verder opvalt is dat er(bidon) houder bij is geschreven.
Wellicht was het op verzoek dat de houder is vast gesoldeerd.
Bedankt voor de waardevolle informatie Loco-Motief, zo weet ik zeker de datum van levering en de naam van de koper “Knoop”. Bovendien weet ik nu ook dat de bidonhouder er zelf door RIH is opgezet. Top
TonTon

Bericht door TonTon »

Durabo88 schreef: 23 dec 2024, 10.20
marco verbaant schreef: 22 dec 2024, 20.30 Dat is geen wet van Meden en Perzen, oude en toch wel degelijk échte racefietsen hadden even goed spatbordoogjes aan de patten, in de periode 50/60 en ook nog wel 70's.
Het oplassen van (stalen TA) bidonhouders is een truc die als pre bidonhoudernokken era wel vaker werd toegepast.
Dat zal zo zijn, maar als die nokjes ontbreken, dan is het zeker geen sportfiets.
Dat is toch goed nieuws Durabo88 8-)
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Er is niets leuker dan een archiefstuk over jouw fiets vinden. Ik had het lang geleden met een Fongers CCG fiets, waarover zelfs een artikel in het clubblad kwam. Dat was wel een uitzonderlijke situatie, waar heel veel materiaal te vinden was. Laatst kwam ik twee verkoopboekjes van een Gazelle dealer in Groessen op het Gazelle archief tegen, voor zover ik weet de enige overgebleven administratie van eigenaren met hun Gazelle framenummer.
Sportief fietsend!
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

non-fixie schreef: 22 dec 2024, 19.51 Alleen Japans was op dat moment nog bepaald niet in zwang. Pas nadat de Belgen daarmee wedstrijden gingen winnen (Flandria met Shimano) en er mooi uitziende en goede spullen kwamen voor een leuke prijs (600 'arabesque') werd dat wat meer acceptabel. Maar dat was eigenlijk pas eind jaren '70.
Flandria Carpenter Shimano had in 1973 de primeur inzake afmontage met dat merk, en vanaf toen ging het snel opwaarts met het Japanse merk, ten koste van Campagnolo. Daarna kwam ook nog een SRAM, met gevolg dat afgelopen jaar geen enkele Worldteam ploeg Italiaans was uitgerust. Volgend jaar gaat het wel weer gebeuren, Cofidis heeft dan de "primeur"... ;)
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
TonTon

Bericht door TonTon »

Durabo88 schreef: 23 dec 2024, 10.56 Er is niets leuker dan een archiefstuk over jouw fiets vinden. Ik had het lang geleden met een Fongers CCG fiets, waarover zelfs een artikel in het clubblad kwam. Dat was wel een uitzonderlijke situatie, waar heel veel materiaal te vinden was. Laatst kwam ik twee verkoopboekjes van een Gazelle dealer in Groessen op het Gazelle archief tegen, voor zover ik weet de enige overgebleven administratie van eigenaren met hun Gazelle framenummer.
Dat is zeker geweldig om zulke informatie te vinden en als het dan in het clubblad komt, hebben nog meer mensen er plezier van. Van die verkoopboekjes zijn ook een mooie buit om te vinden tijdens het speuren en sowieso is het speuren op zich al leuk.
TonTon

Bericht door TonTon »

Dankzij Loco-Motief is naar voren gekomen, dat uit de administratie van RIH is gebleken, dat mijn RIH racefiets van 4 april 1974 is en dat de koper Knoop heet. Nu ging ik op die naam googlen en staat er op de Facebook pagina’s van Velo Retro, dat er een niet onverdienstelijke wielrenner uit 1957 was (o.a. San Remo), met de naam Peter van der Knoop. Zou dat wellicht de Knoop zijn, die destijds de racefiets bij RIH had aangeschaft? Peter Knoops kwam uit Haarlem en woonde daarna in Amsterdam en was in 1974 een jaar of 17. Kan dus zijn fiets als tiener zijn geweest, want later zie ik hem op Gazelle en Colnago rijden. Misschien weet iemand meer?
LeoBoon

Bericht door LeoBoon »

Eind 1982 kwam ik terug van een wereldreis op een RIH fiets uit de Westerstraat. Wim en Rie van der Kaaij waren blij dat ze me, naar bijna 4 jaar, weer mochten zien met de Rih Speciaal die ik daar eind '78 had gekocht. Ter ere van mijn wereld rit kreeg ik een nieuwe fiets aangeboden. Ik was toen bezig met randonneuren. Ik heb Mr. Willem van Bustraan Jr. toen zover gekregen dat hij op zijn 75 jarige leeftijd voor mij deze randonneur fiets heeft gebouwd. Ik mocht bij de bouw in de werkplaats boven in de Westerstraat aanwezig zijn en heb talloze foto's daarvan. Ik heb er slechts 3 jaar in Nederland, Portugal, Frankrijk en Engeland gefietst want ik ben in '86 naar de westkust van Canada geëmigreerd. Nu kom ik en deze RIH #9606 aankomende April naar Nederland. Ik blijf 4 weken; ga een beetje rondtoeren en hoop aan het eind dat ik deze prachtig fiets bij iemand die deze fietsen waardeert achter kan laten. Het liefste had ik hem aan de muur aan de Westerstraat zien hangen maar die tijd is voorbij. Een verzamelaar dus. Afbeelding
TonTon

Bericht door TonTon »

LeoBoon schreef: 16 feb 2025, 22.14 Eind 1982 kwam ik terug van een wereldreis op een RIH fiets uit de Westerstraat. Wim en Rie van der Kaaij waren blij dat ze me, naar bijna 4 jaar, weer mochten zien met de Rih Speciaal die ik daar eind '78 had gekocht. Ter ere van mijn wereld rit kreeg ik een nieuwe fiets aangeboden. Ik was toen bezig met randonneuren. Ik heb Mr. Willem van Bustraan Jr. toen zover gekregen dat hij op zijn 75 jarige leeftijd voor mij deze randonneur fiets heeft gebouwd. Ik mocht bij de bouw in de werkplaats boven in de Westerstraat aanwezig zijn en heb talloze foto's daarvan. Ik heb er slechts 3 jaar in Nederland, Portugal, Frankrijk en Engeland gefietst want ik ben in '86 naar de westkust van Canada geëmigreerd. Nu kom ik en deze RIH #9606 aankomende April naar Nederland. Ik blijf 4 weken; ga een beetje rondtoeren en hoop aan het eind dat ik deze prachtig fiets bij iemand die deze fietsen waardeert achter kan laten. Het liefste had ik hem aan de muur aan de Westerstraat zien hangen maar die tijd is voorbij. Een verzamelaar dus. Afbeelding
Wat een mooi verhaal en kun je nog foto’s plaatsen van de fiets en van de bouw boven de werkplaats?
Plaats reactie