Vorige week heb ik een EMPO opgehaald in Putten.
De fiets is gekocht om te dienen als decoratie en heeft vele jaren buiten gestaan en dat was ook wel te zien

Het ding zat volledig onder de mos. De roest op bouten en moeren was korrelig geworden. Gelukkig was alles nog hard inclusief de spatborden.
De banden waren totaal verrot. Daar kon ik mijn vingers zonder kracht te zetten doorheen steken. Grappig is dat de binnenbanden nog goed waren. Een van de twee moest geplakt maar houdt nog goed lucht vast.
De ketting en het cranckstel waren één geheel geworden met de fiets. Volledig vast.
Toch maar meegenomen omdat ik inmiddels door ervaring wijs ben geworden en weet dat transportfietsen uit die periode meestal niet veel gebruikt zijn omdat ze verdrongen werden door bestelwagens en omdat mensen hun boodschappen zelf gingen halen inplaats van laten brengen.
Vele jaren buiten staan kunnen niet tippen aan rücksichtslos gebruik en amateuristische reparaties.
Na demontage bleek het inderdaad nogal mee te vallen.
De ketting van het merk UNION heb ik in de olie te weken gelegd en na flink wat 'lichaamsbeweging' was ie zijn stijfheid weer kwijt en bleek nog zeer goed.
Het cranckstel is zelfs voor een transportfiets van het zware soort. Het chroom is wel aangetast maar het ziet er nog redelijk uit.
De Torpedo achternaaf heeft een D wat staat voor 1961.
Framenummer is 456355.
Aan de lagerdelen van de naaf is te zien dat er inderdaad niet echt veel mee gefietst is. Het voorste tandwiel is ook nog min of meer onaangeroerd. Het is wel klein met zijn 40 tanden.
Het licht zat er niet meer op dus ik heb er een dynamo en een koplamp van Lucifer op gezet. Acherlicht is Koets.
Aan het zadel is te zien hoe de fiets er uit zag.
De spatborden waren mishandeld en heb ik uit moeten deuken. Dat is gelukkig goed gegaan.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar