Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Na 12 jaar met veel plezier met deze naaf te hebben rondgefietst op mijn Gazelle Sport uit 1959 kreeg ik problemen met remmen. Ik schoot er af en toe doorheen en dat is levensgevaarlijk natuurlijk. Er is in mijn omgeving geen fietsenmaker te vinden die zich hier aan wil wagen. Er is vrij veel informatie te vinden over de Torpedo Duomatic. Hier op het forum en op een aantal websites als velofilie.nl en 770.dk. Ook zijn er een aantal zeer uitgebreide video’s waar het proces van uit elkaar halen en weer in elkaar zetten in stappen te volgen is (youtube.com/@don-torpedo). Het zag er niet super ingewikkeld uit dus ik wilde het wel wagen.
Alle stappen een voor een gevolgd en de onderdelen grondig gereinigd. De eerste tegenslag was dat ik de stofkap aan de aandrijf zijde ben kwijtgeraakt. Ergens neergelegd en niet meer te vinden. Ik was heel blij dat ik bij velo-classic.de een nos exemplaar kon bestellen. Na het bestuderen van de ‘exploded view’ handleidingen bleek een onderdeel wel erg af te wijken. De frictie veer (vrij vertaald uit het Duits) van een Duomatic heeft twee ‘pootjes’ en in mijn exemplaar trof ik er een aan met maar een pootje (zie bijlage). Precies zoals die kennelijk in de Automatic hoort te zitten. Maar de fiets heeft altijd perfect gefunctioneerd als Duomatic! Een subtiele terugtrap beweging was voldoende om te schakelen. Om een lang verhaal kort te maken, sindsdien werkt de naaf niet meer naar behoren. Schakelen lukt slechts een heel enkele keer en soms schiet het gewoon vanzelf naar de zwaardere versnelling. Ik ben kennelijk toch niet zo handig.
Maar misschien herkent iemand hier de problemen en kan mij verder helpen. Want ik ben erg gehecht geraakt aan het fietsen met deze naaf. Iemand suggesties? Alvast bedankt!
Alle stappen een voor een gevolgd en de onderdelen grondig gereinigd. De eerste tegenslag was dat ik de stofkap aan de aandrijf zijde ben kwijtgeraakt. Ergens neergelegd en niet meer te vinden. Ik was heel blij dat ik bij velo-classic.de een nos exemplaar kon bestellen. Na het bestuderen van de ‘exploded view’ handleidingen bleek een onderdeel wel erg af te wijken. De frictie veer (vrij vertaald uit het Duits) van een Duomatic heeft twee ‘pootjes’ en in mijn exemplaar trof ik er een aan met maar een pootje (zie bijlage). Precies zoals die kennelijk in de Automatic hoort te zitten. Maar de fiets heeft altijd perfect gefunctioneerd als Duomatic! Een subtiele terugtrap beweging was voldoende om te schakelen. Om een lang verhaal kort te maken, sindsdien werkt de naaf niet meer naar behoren. Schakelen lukt slechts een heel enkele keer en soms schiet het gewoon vanzelf naar de zwaardere versnelling. Ik ben kennelijk toch niet zo handig.
Maar misschien herkent iemand hier de problemen en kan mij verder helpen. Want ik ben erg gehecht geraakt aan het fietsen met deze naaf. Iemand suggesties? Alvast bedankt!
- Bijlagen
-
- sperlink.jpg (21.96 KiB) 14168 keer bekeken
Re: Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
ik heb geen verstand van een Duomatic, maar ik wil even zeggen dat "kennelijk was ik toch niet zo handig" zeker niet te concluderen valt naar één zo'n projectje. bij mij zijn er ook genoeg projecten een beetje mislukt, meer nog meer zijn prima geslaagd, hahaha
als ik je goed begrijp heb je de naaf alleen losgehaald, schoongemaakt enzo, en weer gemonteerd (met andere stofkap). en vervolgens doet hij het niet meer oké. of begrijp ik je verkeerd?
als ik je goed begrijp heb je de naaf alleen losgehaald, schoongemaakt enzo, en weer gemonteerd (met andere stofkap). en vervolgens doet hij het niet meer oké. of begrijp ik je verkeerd?
gek van techniek, oude rommel en dus ook fietsen 

Re: Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Klopt precies Matthias. Natuurlijk lukken sommige dingen ook wel, maar ik vind het vooral vreemd dat die veer anders is. In de Duomatic zit een veer met twee palletjes zoals op de tekening, en in de Automic een veer met maar een palletje. Misschien is er wel een palletje afgebroken. Zou ook nog kunnen.
Re: Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Beste inflicted,
Zijn de uiteinden van de as rond of afgeplat?
Groet, Wiel
Zijn de uiteinden van de as rond of afgeplat?
Groet, Wiel
Re: Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Beste Wiel,
Afgeplat lijkt mij zo op de foto te zien?
Uiteraard heb ik ook de Duomatic pagina van Velofilie compleet uitgeplozen
.
Nuttige info, dank daarvoor!
Groet,
Hugo
Afgeplat lijkt mij zo op de foto te zien?
Uiteraard heb ik ook de Duomatic pagina van Velofilie compleet uitgeplozen
Nuttige info, dank daarvoor!
Groet,
Hugo
- Bijlagen
-
- gazelle_0.jpg (157.14 KiB) 13908 keer bekeken
Re: Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Hallo Hugo,
Het lijkt mij niet onaannemelijk dat het vermiste "pootje" is afgebroken en dat dit ook de oorzaak is van de storing.
Daarmee heb je natuurlijk nog geen nieuwe veer; de veer voor de latere R2110 is niet identiek.
Ik heb nog wel een New Old Stock 101 , maar ja het is roofbouw om die te slopen.
contact: wielv@yahoo.nl
Het lijkt mij niet onaannemelijk dat het vermiste "pootje" is afgebroken en dat dit ook de oorzaak is van de storing.
Daarmee heb je natuurlijk nog geen nieuwe veer; de veer voor de latere R2110 is niet identiek.
Ik heb nog wel een New Old Stock 101 , maar ja het is roofbouw om die te slopen.
contact: wielv@yahoo.nl
Re: Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Hi Wiel,
Ja dat zou doodzonde zijn om die te slopen.
Door jouw info over de ronde as kom ik er achter dat ik waarschijnlijk net een R2110 gekocht via marktplaats.
Maar die onderdelen zijn niet uitwisselbaar zeg je?
Dank!
Ja dat zou doodzonde zijn om die te slopen.
Door jouw info over de ronde as kom ik er achter dat ik waarschijnlijk net een R2110 gekocht via marktplaats.
Maar die onderdelen zijn niet uitwisselbaar zeg je?
Dank!
Re: Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Bij Sachs zeggen ze in de exploded views,
Re: Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Ik zag dit ook maar begrijp niets van die cijfercombinatie.
Dat ze hetzelfde zijn vind ik gevoelsmatig dan weer hoopvol.
0113 103 000
Dank!
Dat ze hetzelfde zijn vind ik gevoelsmatig dan weer hoopvol.
0113 103 000
Dank!
Re: Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Ik heb een duomatic naaf in m'n kruisframe. Grappig systeem wat in een stedelijk gebied soms toch minder handig is dan ik zou willen, maar dat terzijde. Ik heb een onderdelen naaf liggen waarvan ik vermoed dat deze veer erin zit. Ik moet even kijken