Hoi Liefhebbers,
De Görickewerke uit Bielefeld kan weer gebruikt worden.
Ik ben deze keer maar een heel klein beetje cosmetisch bezig geweest. De bovenste buizen van het frame waren door de vorige eigenaar kaal geschuurd dus daar heb ik wat Owatrol 'verdund' met zwarte lak opgesmeerd. Toen het nog net kleefde ben ik er met een vieze doek overheen gegaan zodat het nu op de rest van het frame lijkt. De kale plek op het achterspatbord is met scotchbrite gedaan omdat ik niet wist dat de spatborden van koper waren. Ik laat het even zitten om te kijken of het weer gaat oxideren zodat het weer dezelfde kleur krijgt die het had.
Er zijn twee nippels, een spaak, twee konen in het voorwiel, nieuwe kogels in het voorwiel, nieuwe kogels in het balhoofd (er zat onderin een andere maat kogels als bovenin), nieuwe kogels in de pedalen, een nieuwe ketting, een nieuw achtertandwiel 1/2" x 1 3/16", een nieuwe cranckspie, een gebruikt achterlicht van Philips uit de jaren 30, een Balaco dynamo en koplamp, twee gebruikte banden, houten handvatten, en een hoop vet aan toegevoegd.
In het voor- en achterwiel zat een slag die er tot mijn verbazing nog uit te draaien was omdat de nippels nog rondgingen op de spaken. Een van de nippels verloor zijn 'hoed' en kwam door de velg heen maar de rest liet zich nog stellen.
Het achterwiel miste een spaak.
De voorvork had een opdonder gehad. De binnenbalhoofdbuis stond een beetje naar rechts. Die heb ik weer recht gekregen door de kroon in de bankschroef te zetten. Met een lange dikwandige buis en een stukje nylon koord heb ik een hevel gemaakt en hij is weer recht
Ik moet zeggen dat ik niet had gedacht dat me dat zou lukken. Ik heb hem op het oog recht gezet en toen ik er vandaag zonder rek een proefritje mee maakte kon ik het stuur zonder scheef te gaan hangen loslaten dus dat was goed gelukt.
'k Moet zeggen dat ik wel gelukkig ben met de wetenschap dat je voorvorken zo weer recht kunt krijgen. Veel van die werkpaarden die ik onder handen krijg hebben kromme of achteruitstaande voorvorkpoten en/of verbogen binnenbalhoofdbuizen.
De spie aan de hevelkant was mishandeld. Die heb ik er met de bankschroef uit gedrukt. Toen ik er een nieuwe in wilde doen kwam ik er achter dat de spie aan de andere kant 'verkeerd om' zat.
Bij mijn weten moet een spie van boven naar beneden gemonteerd worden als desbetreffende cranck naar voren staat. Ik weet niet waarom dat zo is, iets met verdelen van krachten of zo, maar bij deze fiets was het precies andersom.
De trapas zag er nog onaangedaan uit dus ik ga er van uit die ooit vervangen is. Als dat niet zo is kan het bijna niet anders zijn dat er weinig mee gefietst is maar dat wordt weer tegengesproken door de ketting en het achtertandwiel. De ketting kwam een heel eind van het voorste tandwiel af.
Uit het voorwiel kwamen vreemde geluiden dus daar heb ik de kogels en de konen van vervangen. Het is vaak zo met lagerwerk van een fiets dat wel de kogels en konen op hun falie krijgen maar de cups niet. Dat heb ik nu al heel vaak gezien en dat was nu ook in het voorwiel weer zo. Het klinkt en voelt nu weer als een nieuwe.
De achterpadden zijn anders dan van de Nederlandse fietsen omdat ze gesoldeerd of gelast zijn. Er zit geen boutje in om de framedelen aan elkaar te fixeren.
Het balhoofd is heel mooi maar ook net een beetje anders.
De cosmetische aspecten moet ik nog aanpakken maar dat wordt alleen maar een antiroest behandeling met zo weinig mogelijk verstoring van het huidige uiterlijk.
Ik vind het wel een stoere fiets zo.
Nog een bel er bij en hij is weer klaar
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.