Zeus Criterium achterderailleur

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
RobAbb

Zeus Criterium achterderailleur

Bericht door RobAbb »

Ik heb een Zeus Criterium achterderailleur, waarvan de derailleurwieltjes geen tanden hebben.Is iemand hiermee bekend? Ik heb nog gedacht dat de tanden er gewoon afgesleten waren maar dat lijkt er toch niet op maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
1.JPG
1.JPG (515.7 KiB) 611 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (393.85 KiB) 611 keer bekeken
Durabo88

Re: Zeus Criterium achterderailleur

Bericht door Durabo88 »

Oude achterderailleurs hebben wel vaker geen tanden, dat hoort zo. Als ze tanden hebben en versleten zijn, dan zie je duidelijk reststukjes.
Sportief fietsend!
m-gineering

Bericht door m-gineering »

RobAbb schreef: 10 apr 2025, 16.56 Ik heb een Zeus Criterium achterderailleur, waarvan de derailleurwieltjes geen tanden hebben.Is iemand hiermee bekend? Ik heb nog gedacht dat de tanden er gewoon afgesleten waren maar dat lijkt er toch niet op maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
1.JPG
2.JPG
kan het niet helemaal zien, maar het lijken mij wieltjes met instelbare kogellagers. Waren die niet van Simplex?

Edit: het is Huret Jubilee\Success\Duopar
/Marten
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

en de nog oudere van Simplex waren behalve kogelgelagerd, tandloos en instelbaar ook nog eens van metaal en niet van kunststof... :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
RobAbb

Bericht door RobAbb »

Ik zal van het weekend een eens uit elkaar halen en kijken of het wieltjes met instelbare kogellagers zijn. Ik houd jullie op de hoogte.
RobAbb

Bericht door RobAbb »

Ik heb de derailleurwieltjes nog even goed bekeken en het zijn inderdaad wieltjes met kogellagers. Leuk, ik wist niet dat deze bestonden. Loopt allemaal nog mooi, redelijk goed af te stellen ook.

Bedankt voor de info.
3.jpg
3.jpg (494.3 KiB) 473 keer bekeken
Plaats reactie