Vietzemaaker stelt zich voor

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Vietzemaaker

Vietzemaaker stelt zich voor

Bericht door Vietzemaaker »

Hoi allemaal ik ben dus Vietzemaaker. Niet echt hoor ;)) Kapot maken ben ik beter in. Ik herinner me mijn eerste nieuwe fiets die ik kreeg toen ik twaalf werd en naar de middelbare school ging. Een mooie zwarte Batavus Splendid. Hij heeft het geen twee jaar overleeft. Ik ging er nogal ruw mee om. Crossen, slippen en stunten. Ik was destijds wel kampioen banden plakken. Want na de derde of vierde band in een paar maanden tijd kreeg ik geen nieuwe meer van mijn ouders. Dat betekende dat ik vaak voor ik naar school fietste de gare band weer eens moest plakken. Inmiddels is dat niet meer zo. Sterker nog nadat ik mijn rijbewijs gehaald heb, heb ik nauwelijks meer gefietst. Inmiddels ben ik met pensioen en het leuk me wel leuk een oude fiets op te knappen. Vorig jaar deed ik er 1. Een Hollandia transportfiets.

Afbeelding

Afbeelding
Die is best weer leuk geworden en heb ik weer verkocht.

Afgelopen week stuitte ik op marktplaats echter op een ''echt oude" transportfiets. Cool!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen weet ik niet wat ik gekocht heb. Ik heb er (nog) geen merk op kunnen vinden.
Misschien dat iemand hier op grond van de plaatjes kan zeggen om welk merk het gaat?
Laatst gewijzigd door Vietzemaaker op 26 apr 2025, 09.34, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iets goed is, moet je het zo laten!
Fotomaan

Re: Vietzemaaker stelt zich voor

Bericht door Fotomaan »

Het is altijd lastig om het merk te vinden.
Maar er lijkt een typisch voortandwiel gebruikt te zijn.
Kan je daar betere foto’s van maken?
Misschien zijn er letters in te herkennen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Vietzemaaker

Fotomaan schreef: 26 apr 2025, 09.27 Het is altijd lastig om het merk te vinden.
Afbeelding
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Welkom, Vietzemaker!

Beter, die nieuwe. Niet alleen qua leeftijd, maar daar kunnen wel twee kratjes pils op! :)
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Vietzemaaker schreef: 26 apr 2025, 09.42
Fotomaan schreef: 26 apr 2025, 09.27 Het is altijd lastig om het merk te vinden.
Afbeelding
Bedankt voor de foto.
Geen letters dus. Wel typisch maar voor mij onbekend.
Kan jij zelf zien of de maat van de ketting 1/2” x 3/16” is?
Het lijkt een ‘smalle’ ketting, 1/2” x 1/8” voor een toerfiets te zijn.
De rechter cranck ziet er ook anders uit dan de linker.
Het zou kunnen dat de rechter cranck + tandwiel en de ketting vervangen zijn. Als dat werkelijk zo is dan kan het merk van de fiets daar niet aan ontleend worden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Appie's

Bericht door Appie's »

Volgensmij is dit voortanden van gazelle na dat ze de hertjes in het tandwiel hadden
Dus denk ik ergens jaren 60
antieke transportfietsen
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Mee eens, Gazelle. Maar dat zegt natuurlijk niet of de rest van de fiets ook een Gazelle is, als is de kans er wel. Zie ik goed dat het 40 spaaks wielen zijn? Dan neemt de kans op Gazelle toe :).
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Kijk, dat is het echte werk :) Zo'n echte transportfiets aanzienlijk leuker, al ben ik dan een beetje bevooroordeeld :)

De fiets is zeker geen Gazelle, geen Gazelle balhoofd, stuur, voordrager. Gazelle heeft het kettingwiel met springende gazelles tot het einde op transportfietsen toegepast eind jaren '60, en daarna nog op de Juncker transportfietsen die na de overname van Juncker zijn gebouwd bij Gazelle. Het is een vrij generiek model, zonder merk eigen kenmerken te herkennen op de foto's. Dat maakt dus dat het eentje van duizenden merken kan zijn, die allemaal min of meer dezelfde onderdelen gebruikten om transportfietsen te bouwen. De kans is dan klein om het merk nog te achterhalen. Twee mogelijkheden: kijken of er nog een transfer verborgen zit op het balhoofd, door voorzichtig lagen verf weg te halen, of het framenummer te bekijken. Is het een simpel framenummer uit cijfers (helemaal als het er 5 of minder zijn), dan is de kans zeer klein dat daar een merk aan te koppelen is. Zitten er letters in het framenummer, dan is dat al een stuk makkelijker)

De voordrager is een model van het merk "Standaard" (wat na de oorlog Roelewiel werd). Het model voordrager is in gebruik geweest van rond 1926 tot eind jaren '30. Dat kan dus betekenen dat de fiets van die leeftijd is, al werden voordragers nog wel eens vervangen, al dan niet door nieuwere of oudere exemplaren (tweedehands). Als het achterwiel nog volledig origineel is, dan kun je een leeftijd aflezen van de achternaaf (zie meer info: http://www.rijwiel.net/artdaten.htm). Bij de voornaaf kan dat mogelijk ook, maar dan niet op de naafhuls, maar op de conussen, as en of cups als het ook een Fichtel & Sachs naaf is en de as en conussen nog origineel zijn (zie: https://www.transportfiets.net/2019/01/ ... -voornaaf/ ). Ook op de trapas kan soms wel eens een jaartal staan, en heel soms op de balhoofd delen. Dus als je hem uit elkaar haalt voor onderhoud, dan goed op nummers letten.
Vietzemaaker

Bedankt allemaal voor de reacties en het welkom.

Kleine update over de (merkloze) Transporter.

Ik heb hem in de steigers gehangen om een en ander nog eens goed te bekijken en te trachten dingen te ontdekken.

Afbeelding
(de kever is van 66) :D

Helaas ben ik weinig wijzer geworden. Althans geen info over het merk.
Ik zal wat bevindingen met jullie delen:

De wielen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beide wielen zijn 36 spaaks wielen. Op de foto niet heel duidelijk te zien maar de rug waar de spaken in zitten is bij het voorwiel duidelijk hoger als die van het achterwiel. De naaf voor is zwart gespoten (origineel?) En achter een torpedo naaf.

De Spatborden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat hierbij opvalt is dat er een uitsparing in het voorspatbord waar waarschijnlijk ooit een ornamentje gezeten heeft.
Verder was er nog een extra spatbord bij wat qua vorm niet overeen komt met de gemonteerde spatborden.
Verder is het achterspatbord nog in zijn originele lak. Dus nooit overgeschilderd geweest.

Verlichting

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alhoewel het hier om "oudere" verlichtingscomponenten handelt lijkt het me niet tijdsgetrouw.
Wel grappig dat lang geleden onze spullen ook al uit China kwamen. (zie Dynamo)

Frame

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan er weinig over zeggen, alleen dat ik nog nergens een framenummer heb kunnen ontdekken.
Misschien dat het balhoofd enige uitkomst biedt? Er zijn in ieder geval geen overgeschilderde type plaatjes dan wel stickers te vinden.

Voortstuwing

Afbeelding

Hier zijn verschillende cranks gemonteerd. De linker is zwart gespoten en de rechter verchroomd. Wat daarbij opvalt is dat de linker behoorlijk naar rechts staat. (krom dus)
De ketting is voor zover ik kan zien een normale fietsketting.

Zadel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat hier denk ik om een Lepper zadel? Dit lijkt me wel tijdsgetrouw.
Die barsten zullen er wel niet uitkunnen ben ik bang.

Banden

Afbeelding

Afbeelding

De banden zijn van Vredestein (Transport extra zwaar)
Die zijn nog "ongebruikt" Alle puntjes zitten er nog op.

Overige

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kettingkast is duidelijk van latere leeftijd want van glimmend plastic.
Een originele Biba spatlap die zijn beste tijd gehad heeft maar 1 van de weinige dingen waar wel het merk op staat! :)
De bel lijkt me ook van latere leeftijd want er zit zo'n aangegoten rubbertje om de klepel. (wel een leuke tweetonige klingel)
En de handvaten zijn leerbanden. Geen idee of dat gebruikelijk was destijds.

Al met al lijkt het me een samengestelde fiets met verschillende onderdelen. :D
Heeft iemand enig idee waar ik het framenummer logischer wijze zou kunnen ontdekken?
Laatst gewijzigd door Vietzemaaker op 27 apr 2025, 21.05, 1 keer totaal gewijzigd.
DaVinci

Bericht door DaVinci »

Waar is dat gaatje in de bracketpot voor? Smering?
Hadden meer merken dit of is hieruit het merk af te leiden?
Plaats reactie