Thompson trapas voor oude transportfiets

m-gineering

Re: Thompson trapas voor oude transportfiets

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 10 apr 2025, 09.13
de rode schreef: 9 apr 2025, 17.39 als je het wat zichtbaarder schuurt met een schuurpapiertje wel waarschijnlijk
Dat zou ik niet doen, dan wis je het framenummer permanent uit als die ondiep ingestanst is. Beter met een staalborstel of verfafbeit.
Welk schuurpapier is dat? Dat megaturbo spul wil ik ook wel hebben ;)
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Schuurpapier is in het algemeen hard genoeg dat het even makkelijk door staal heen gaat, al varieert het per merk. Bij vage framenummers die je alleen nog bij schuin licht nog kan herkennen, ben je dat zo kwijt door schuren met schuurpapier, zeker als je een grovere korrel gebruikt.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 10 apr 2025, 10.09 Schuurpapier is in het algemeen hard genoeg dat het even makkelijk door staal heen gaat, al varieert het per merk. Bij vage framenummers die je alleen nog bij schuin licht nog kan herkennen, ben je dat zo kwijt door schuren met schuurpapier, zeker als je een grovere korrel gebruikt.
Ik schuur me al jaren de pleuris op stalen frames, en dit is eh ' niet een beeld dat ik herken. Weer wat geleerd ;)
/Marten
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

Ik denk dat opa in Rhenen woonde aan dat nummer te achterhalen.
Maar er lijkt net onder de zadelleer ook een schuur te zitten die waarschijnlijk niet alleen in de lak zit?
Al is dat wel een vreemde plek voor een scheur?
Ik denk dat er genoeg mensen watertanden van dit frame?
mazell99

Bericht door mazell99 »

Hallo Frank P

Ik meen dit Rijwiel te kennen ,heb het van uw Grootvader willen kopen .
Volgens mij heeft hij het net na de oorlog gekocht en bereden en is het ook ooit gestolen geweest maar terug gevonden door een tip van zijn fietsenmaker hij woonde toentertijd in een grote stad als ik het goed heb .
Volgens mij en { NIET SCHUREN } zit er nog een balhoofdplaatje op dit is zwart geverfd dit kun je misschien met de nagel er af krabben of anders met terpentine proberen in ieder geval zo ja is ook de vorm van het balhoofd plaatje een aanwijzing .

Groet Mazell .
Frankp

Bericht door Frankp »

Goedemorgen,

Er is wat tijd overheen gegaan, maar de trapas is eruit:
IMG_20250429_104251668_HDR.jpg
IMG_20250429_104251668_HDR.jpg (488.28 KiB) 1038 keer bekeken
De maten zijn 17mm diameter, en 14 cm lengte. Heeft iemand zo'n trapas (en cups)(edit: en crankspies van 9.5 mm!) liggen die ik zou kunnen overnemen?

Wat betreft de geschiedenis van de fiets: ik heb het verhaal niet helemaal juist onthouden. Ik heb even doorgevraagd en hij is in de jaren rond de eerste wereldoorlog in de buurt van Utrecht/Maarssen (waarschijnlijk) op maat gemaakt voor mijn overgrootvader, en daarna dus een generatie doorgegeven. Hij is gebruikt tot in de 60er jaren en daarna heeft hij in de schuur gestaan (in Elst inderdaad, overeenkomstig de ingegraveerde postcode) tot ik hem +- 8 jaar geleden in gebruik heb genomen.

Ik heb gezocht naar verdere identificatiekenmerken op de fiets. Een balhoofdplaatje zit er niet meer op. Met een (hand) staalborstel kan ik zo gauw geen framenummer op de lug vinden. Bestaat hier een vaste plek voor op de lug?
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hallo Frank,

Dit zijn de maten van een typische Gazelle toerfiets uit die tijd, kleiner dan bij de meeste transportfietsen. Je moet dus op zoek naar zo'n Gazelle trapas, of alleen de conussen als die het probleem zijn, want die zijn van de trapas te verwijderen. Je herkent Gazelle trapas onderdelen omdat er twee cijfers ingeslagen zijn, de maand en het laatste getal van het jaar waarin hij geproduceerd is. Je moet heel goed oppassen dat je exact de juiste onderdelen vind, want er is veel variatie die ongeveer in de buurt komt (let ook op de diameter van de cups, en let op dat je bij de diameters op de tiende mm nauwkeurig meet), maar niet geschikt is. Ik kan nog een keer kijken of ik toevallig nog een of twee conussen over heb, maar dat gaat even duren voor ik er aan toekom (en ik ga het waarschijnlijk vergeten). Ik had het Gazelle trapas materiaal van de hand gedaan, omdat ik niets met Gazelle doe, maar er is een kans dat er nog een of twee conussen over zijn gebleven in mijn voorraad.
Plaats reactie