Het wil wel eens vast zitten.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fotomaan

Het wil wel eens vast zitten.

Bericht door Fotomaan »

Nog zo’n fijn klusje. Een pedaalas even losdraaien.
De bankschroef bleek niet goed genoeg te kunnen klemmen dus ik moest wat verzinnen.
Ik heb een platte vierkante moer over de helft gezaagd en die helftjes tegen de platte kantjes van de as geplakt met een stukje tape en dat toen in de bankschroef geklemd.
Daarna de buis als hevel over de crank heen geschoven om het moment te vergroten en toen kwam het los.
Bijlagen
IMG_5226.jpeg
IMG_5226.jpeg (618.23 KiB) 258 keer bekeken
IMG_5225.jpeg
IMG_5225.jpeg (481.4 KiB) 258 keer bekeken
IMG_5233.jpeg
IMG_5233.jpeg (699.93 KiB) 258 keer bekeken
IMG_5227.jpeg
IMG_5227.jpeg (478.11 KiB) 258 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88

Re: Het wil wel eens vast zitten.

Bericht door Durabo88 »

Ze kunnen inderdaad goed vast zitten. Het vet is na decennia verdampt en vocht, vuil en roest nemen ondertussen de zaak waar als zijnde Locktite extra vast.
Sportief fietsend!
Appie's

Bericht door Appie's »

Een indd veel voorkomende euvel
Wat ik vaak doe ik met de hamer op het oog slaan (waar de as nog in zit) terwijl het oog vertikaal op een aambeeld licht
Dan gaat die vaak wel los alleen moet je dit niet met een mooi chromen of nikkelen crankstel doen want er komt wel schade van de hamer op maar alleen slag schade
antieke transportfietsen
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb bij pedaalassen die niet herbruikbaar waren er vlakke kanten aan geslepen, om ze in de bankschroef te kunnen te zetten. Maar dit is een mooie oplossing als je ze wil herbruiken.
Plaats reactie