Jaren 70' Racefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
marco verbaant

Re: Jaren 70' Racefiets

Bericht door marco verbaant »

Ah.... fixies. In de jaren dat wij nog in Den Haag woonden maakte ik die met enige regelmaat. Met name studenten waren dol op die dingen. De exte fixies gerelateerd aan de baanfietsen (doortrapper dus) waren het summum. Met als extra veiligheidje soms een voorrem inderdaad. Maar zonder was voor de echt die-hards. :D
Bijlagen
IMG_1101.JPG
IMG_1101.JPG (320.52 KiB) 5267 keer bekeken
IMG_2634C.JPG
IMG_2634C.JPG (371.6 KiB) 5267 keer bekeken
IMG_1706.JPG
IMG_1706.JPG (340.97 KiB) 5267 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Wouterfietst

Bericht door Wouterfietst »

Er wordt vaak gezegd dat 'brakes will only slow you down'. Met een 52tands voorblad heb je een voorrem nodig.
marco verbaant

Wouterfietst schreef: 27 mei 2025, 19.32 Er wordt vaak gezegd dat 'brakes will only slow you down'. Met een 52tands voorblad heb je een voorrem nodig.
Er wordt ook gezegd: "No gear, no fear.... " :D :D
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Wouterfietst schreef: 27 mei 2025, 19.32 Er wordt vaak gezegd dat 'brakes will only slow you down'.
Precies wat je nodig hebt als die vuilniswagen pardoes het fietspad oversteekt !
/Marten
marco verbaant

m-gineering schreef: 27 mei 2025, 21.25
Wouterfietst schreef: 27 mei 2025, 19.32 Er wordt vaak gezegd dat 'brakes will only slow you down'.
Precies wat je nodig hebt als die vuilniswagen pardoes het fietspad oversteekt !
Wijlen Bert Oosterbosch zei me eens, wijzend op de remgrepen: "Die dinger zitte d'r alleen an, vur na de streep..." en: "Alles wa ge remt moete d'r na d'n bocht wir bij trappe... "

:D :D :D :D
TonTon

Bericht door TonTon »

Emanuel Majano schreef: 25 mar 2025, 22.33 Hallo allemaal!
Dit is mijn allereerste keer dat ik een berichtje stuur op dit forum,
Ik heb recent een kapotte fiets gekregen. Een goede vriend van mij en ik hebben het gerepareerd en zit in het algemeen in orde. Ik heb eventueel de geschiedenis gezocht van deze fiets en vroeg me af als er iets speciaals is met deze fiets.
Ik heb ondertussen begrepen dat het gaat over een:
Vintage Batavus Intercycle Sprint 1970 Shimano Titlist
Zowel de zadel, als de remkabels en achterste remklauw, zijn niet meer origineel. Voor en achter spatborden, dynamo en het voorlicht is ook niet meer te vinden.
Ondertussen weet ik eventueel dat de stuur gemaakt werd door
Belleri France
SR (Sakae Ringyo) op de crank en balhoofd
Is een heel leuk sportfietsje waar je lekker op kunt fietsen en ook al zullen er nog meer dergelijke fietsen op Marktplaats worden aangeboden, er rijden er sowieso veel minder rond dan in de jaren 70 . Geniet van dit stukje Hollanse fietshistorie, wat toch al weer 50 jaar oud.is.
Vietzemaaker

Bericht door Vietzemaaker »

fietshobbyist schreef: 26 mar 2025, 08.08
m-gineering schreef: 26 mar 2025, 07.14 Rallye?
Het begon al wat te kriebelen, maar het noemen van dat woord heeft gevolgen
Edwin Wolves - Ferdi ter Maat, Opel Kadett C coupé 16V, Hellendoorn rally 2021, WtC.jpg
Hier zo één met racestrepen. En om deze bij te houden met een Ferrari, moet je je flink inspannen :)

Maar laat me als zinnige informatie nog toevoegen dat Intercycle is ontstaan toen Batavus met PFG fuseerde - PFG was zelf al een fusie van Phoenix, Fongers en Germaan. Of, misschien beter gezegd: toen Batavus, PFG overnam. Dat verklaart waarom er 'klonen' van dit type fiets bestaan.
Op Intercycle fietsen vind je het kleine IC logo.
Allemaal leuk en aardig zo'n Kadettilac, maar zie hier het echte werk! :lol:

Afbeelding
Als iets goed is, moet je het zo laten!
Plaats reactie