Alexander's Gazelle

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
m-gineering

Re: Alexander's Gazelle

Bericht door m-gineering »

AMVisser schreef: 1 jun 2025, 20.06 Misschien zie ik iets anders nog over het hoofd, maar de nieuwe conussen zijn dermate anders dat mijn voorvork eigenlijk te lang is.

Die 20mm lijkt me meer dan het verschil in inbouwhoogte tussen verschillende balhoofdstellen. Heeft die vork er wel ooit ingezeten?
/Marten
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

[/quote]

Hoi Dirk,
Ik heb hier natuurlijk ook al over na zitten te denken en ik heb aan twee mogelijkheden gedacht. Terwijl ik dit schrijf, schiet een derde mogelijkheid binnen.
1: De voorvork inkorten door een stukje af te zagen.
2: Een busje te draaien en die ertussen te zitten.
3: Een moer die er wel helemaal opgaat om alles op te sluiten, maar das wel heel lelijk.....

Op dit moment heb ik nog niks besloten, maar ik probeer wel altijd alle mogelijkheden te vergelijken. Daarom ben ik best nieuwsgierig naar de methoden die jij kent. Zou je ze misschien ook alle drie uit willen leggen?

Alexander
[/quote]

Dag Alexander,

Je benoemt min of meer de drie varianten die ik in gedachten had.
Allereerst: houd rekening met wat m-gineering erover zei.

1 (mooist) Als je gaat zagen, zorg er dan voor dat je van tevoren de bovenconus erop schroeft, ruim onder de beoogde zaagsnede en dat je zo haaks mogelijk zaagt. Dat eerste omdat je dan de onvermijdelijke zaagschade aan de schroefdraad kunt corrigeren door de bovenconus er weer (met smering) af te draaien. Waarschijnlijk ten overvloede: neem de voorvork uit het frame voordat je gaat zagen (Duh!)
2 (ertussenin) Je hoeft niet per se een bus te draairen; passende bussen of ringen zijn verkrijgbaar bij elke serieuze fietsenmaker.
3 (makkelijkst) Ik noem ze 'topless'-moeren, dat zijn voorvork-topmoeren, die je voorbij de bovenrand van de voorvork kunt schroeven, dan steekt de schroefdraad zichtbaar boven die moer uit. Ook bij de serieuze fietsenmaker.

Veel succes!

Dirk
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Je kan er ook een stop op zetten, wat op veel balhoofden werd toegepast. Ik dacht even dat je die misschien vergeten was, maar die zie ik niet op de foto van de fiets voor restauratie.
AMVisser

Bericht door AMVisser »

m-gineering schreef: 4 jun 2025, 21.11
AMVisser schreef: 1 jun 2025, 20.06 Misschien zie ik iets anders nog over het hoofd, maar de nieuwe conussen zijn dermate anders dat mijn voorvork eigenlijk te lang is.

Die 20mm lijkt me meer dan het verschil in inbouwhoogte tussen verschillende balhoofdstellen. Heeft die vork er wel ooit ingezeten?
Daar heb je helemaal gelijk, het leek mij ook wat veel. Maar bij mijn weten had ik dezelfde voorvork gebruikt die er voorheen inzat. Blijkbaar heb ik toch een andere voorvork gebruikt, de "oude" kwam ik toevallig tegen afgelopen week. Dus nee, die vork heeft er nog niet eerder ingezeten.
Bandenplakker schreef: 5 jun 2025, 11.46
Dag Alexander,

Je benoemt min of meer de drie varianten die ik in gedachten had.
Allereerst: houd rekening met wat m-gineering erover zei.

1 (mooist) Als je gaat zagen, zorg er dan voor dat je van tevoren de bovenconus erop schroeft, ruim onder de beoogde zaagsnede en dat je zo haaks mogelijk zaagt. Dat eerste omdat je dan de onvermijdelijke zaagschade aan de schroefdraad kunt corrigeren door de bovenconus er weer (met smering) af te draaien. Waarschijnlijk ten overvloede: neem de voorvork uit het frame voordat je gaat zagen (Duh!)
2 (ertussenin) Je hoeft niet per se een bus te draairen; passende bussen of ringen zijn verkrijgbaar bij elke serieuze fietsenmaker.
3 (makkelijkst) Ik noem ze 'topless'-moeren, dat zijn voorvork-topmoeren, die je voorbij de bovenrand van de voorvork kunt schroeven, dan steekt de schroefdraad zichtbaar boven die moer uit. Ook bij de serieuze fietsenmaker.

Veel succes!

Dirk
Denk dat ik dat toch maar de zaak erin ga zetten. Dat met de bovenconus is een goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Misschien kan ik nog wel een oude conus gebruiken om de de zaag een beetje af te laten steunen om zo haaks mogelijk af te zagen. En anders kan ik ook eerst wel even oefenen op de oude voorvork... :lol:
Jeroen Zuiderwijk schreef: 5 jun 2025, 12.46 Je kan er ook een stop op zetten, wat op veel balhoofden werd toegepast. Ik dacht even dat je die misschien vergeten was, maar die zie ik niet op de foto van de fiets voor restauratie.
Misschien ben ik die inderdaad vergeten, alles wat in de balhoofd-kit zat heb ik gebruikt. Dus ben wel benieuwd wat je precies bedoelt met een "stop" en hoe dat eruit zou moeten zien.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Sorry, strop bedoelde ik. Zoals deze:
balhoofd_stroppen.jpg
balhoofd_stroppen.jpg (82.12 KiB) 2317 keer bekeken
AMVisser

Bericht door AMVisser »

Afgelopen week heb ik de boutjes en moertjes bij elkaar gescharreld. Het plan was om verchroomde bouten en moeren te gebruiken maar daar bleek nogal lastig aan te komen. Dus het zijn nu RVS boutjes en moertjes geworden. En het ziet er wel een stuk beter uit dat de roestbruine boutjes die ik nog had.
20250607_140128.jpg
20250607_140128.jpg (270.54 KiB) 401 keer bekeken
De achternaaf is opnieuw opgebouwd, alle slijtage onderdelen zijn hierbij ook vervangen.
20250612_200309.jpg
20250612_200309.jpg (159.66 KiB) 401 keer bekeken
20250612_195800.jpg
20250612_195800.jpg (296.71 KiB) 401 keer bekeken
20250612_195523.jpg
20250612_195523.jpg (338 KiB) 401 keer bekeken
20250612_200458.jpg
20250612_200458.jpg (205.03 KiB) 401 keer bekeken
20250612_202856.jpg
20250612_202856.jpg (393.21 KiB) 401 keer bekeken
Omdat het achterspatbord er al aanhangt en er geen reden is om deze er weer af te halen, wilde ik de bekabeling voor de achterverlichting alvast bevestigen. Deze zou door de spatbordbeugel moeten gaan. Helaas loopt de kabel ergens vast, ik heb ook met een ijzerdraadje geprobeerd maar die loopt ook vast. Als de kabel er niet door wil, dan moet ie maar buitenlangs, veel keus is er dan ook niet.

Verder heb ik nu ook een beetje beeld in de stapelonderdelen die ik afgelopen jaren verzameld heb voor de fiets. Het enige wat op dit moment nog ontbreekt zijn handvatten, fietsbel en een kettinghoes inc. beugel en bevestiging materiaal.

De voorvork heb ik nog niet afgezaagd, misschien los ik het eerst nog even op met een spacerring, zagen kan altijd nog en dan is er geen weg meer terug.
Appie's

Bericht door Appie's »

ja maakt er wat moois van

officieel loopt de kabel door het spatbord heen zodat je hem niet ziet zitten
maar ik weet niet dat dit kan bij jou spatbord vaak is het zo roestig geweest dat dat niet meer kan

suc6
antieke transportfietsen
Plaats reactie