Durabo88 schreef: ↑5 jun 2025, 22.54
Ik vermoed dat de zadelpenlug een keer schuin is afgezaagd om de haakse pen nog een tikkie lager te krijgen. Na de 4 vh framenummer lijkt nog een 3 of een 5 te komen.
Oh aan die mogelijkheid heb ik nog niet gedacht! Mijn vermoeden was dat een zadelpen nog weleens was vastgeroest en dat die plek (dat topje) het meeste vocht verzamelde, dus ‘weg ermee’ Maar ik trek wel vaker vage conclusies.
Wat dat framenummer betreft is een 5 niet zo’n gekke suggestie…
Hartelijke fietsgroet iedereen!!
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!!
Een tijd terug had ik een Simplex Radium uit 1922, met de verdikking in de onderste balhoofdlug. Volgens mijn informatie werd dat specifieke model na 1925 zonder de verdikking geleverd. Maar goed, Simplex'en dateren blijft lastig.
Jos
Bijlagen
Simplex Radium 1922.jpg (158.48 KiB) 2085 keer bekeken
Dat zou wat de Radium betreft best kunnen. Simplex had best een aantal modellen lopen waarbij op verschillende momenten afscheid werd genomen van het grotere balhoofdlager. Kruisframe, transportfiets en ik denk ook de Elite werden dus langer daarvan voorzien.
Over de geschroefde stofkappen van de Neo trapassen (Thomson type met losse kogels en conussen dus) in de catalogus van 1929 staan de geschroefde kappen er nog in .Zelfs in de tekst bij de tekening genoemd.
In de catalogus van 1930 is de tekening aangepast en duidelijk niet meer schroefbaar.
jrietveld schreef: ↑6 jun 2025, 23.40
Een tijd terug had ik een Simplex Radium uit 1922, met de verdikking in de onderste balhoofdlug. Volgens mijn informatie werd dat specifieke model na 1925 zonder de verdikking geleverd. Maar goed, Simplex'en dateren blijft lastig.
Jos
Oh netjes! Is dit de Radium met BSA-as? (een paar jaar geleden behandeld op dit forum)
Maarten Waarlé schreef: ↑7 jun 2025, 10.23
Dat zou wat de Radium betreft best kunnen. Simplex had best een aantal modellen lopen waarbij op verschillende momenten afscheid werd genomen van het grotere balhoofdlager. Kruisframe, transportfiets en ik denk ook de Elite werden dus langer daarvan voorzien.
Over de geschroefde stofkappen van de Neo trapassen (Thomson type met losse kogels en conussen dus) in de catalogus van 1929 staan de geschroefde kappen er nog in .Zelfs in de tekst bij de tekening genoemd.
In de catalogus van 1930 is de tekening aangepast en duidelijk niet meer schroefbaar.P1030877.JPG
Oh wat een goed oog voor detail. Mijn (vermoedelijke) Radium heeft inderdaad ook zulke schroefkappen op de trapas. Ik vroeg me al af wanneer Simplex daarmee stopte - in 1930 dus.
Apart is wel dat mijn iets luxere Simplex damesfiets uit 1926 (mits de Torpedo-naaf uit 1926 origineel is) een iets andere Thompson trapas heeft…
Bijlagen
IMG_9865.jpeg (552.52 KiB) 292 keer bekeken
IMG_9864.jpeg (870.33 KiB) 292 keer bekeken