Nogmaals veel dank voor alle informatie.
En weggooien daar doe ik niet aan.
Jeroen en ik zijn er inmiddels wel aardig van overtuigd dat er in Duitsland fietsen werden gemaakt die specifiek voor de Nederlanse markt zijn gebouwd. Als je het ‘Bodenfahrrad’ ,zoals de transportfiets bij Opel werd genoemd, van Göricke of Opel wat voor de Duitse markt werd gemaakt bekijkt dan zijn de verschillen overduidelijk.
Doorgaand op die gedachte zou het zo maar kunnen dat niet alleen het frame maar ook de trapas met spie en de bevestiging van het tandwiel aan de crank zo uit de fabriek zijn gekomen. Wie het weet mag het zeggen.
Het frame nummer bestaat uit 6 of misschien 7 cijfers. 114051 is te lezen. Het lijkt of er rechts naast het laatste cijfer nog een 0 is ingeslagen.
Als de coating is verwijderd wordt het misschien duidelijker.
De trapas is er inmiddels uit.
Het ziet er naar uit dat de cups van de trapas in het trapashuis zijn geschroefd. Aan de buitenkant is schroefdraad te zien. Daar zit ook de ronde deksel, Glocken, op geschroefd.
Het kostte wat moeite om die deksel er af te krijgen omdat er overal overheen gecoat is. Met een klein schroevendraaiertje heb ik eerst de coating gebroken en toen kwam de deksel vrij gemakkelijk los. Daardoor kwam de borgmoer van de trapas vrij waardoor er een sleutel 22 op gezet kon worden. Ook daar zat coating maar die was niet bestand tegen krachten die er op uitgeoefend konden worden.
De cups en konen lijken nog wel te gebruiken. De kogels niet meer.

Maatje van de kogels is 1/4”.
De linker crank heeft los gezeten. De spiebaan is beschadigd. Er is duidelijk mee doorgefietst maar dat is nog wel te herstellen.
Het valt overigens wel op dat de cranks ruim over de trapas passen. De trapas is 15,6mm dik en de gaten in de cranks zijn iets groter. Het roept de vraag op of die slordigheid zo uit de fabriek komt of dat de trapas vervangen is.
Een van de klinknagels waar het tandwiel mee aan de crank is bevestigd ziet er uit alsof daar iets is gerepareerd. Althans, aan één kant. Aan de andere kant weer niet.
Het lijkt of er een koon is vervangen maar misschien hoort het zo te zijn dat de linker wat dunner is dan de rechter.
Ik ben al blij dat de trapas gedemonteerd is en nu nog het balhoofd. Dat zit door de coating ook zo vast als een huis dus daar moet ik ook even de trukendoos voor open trekken.
Wat ook opvalt is dat de tanden van het tandwiel aan de zijkant meer versleten zijn dan aan de binnenkant.
Ik vind het een vreemd gedachte maar het lijkt wel alsof het tandwiei is gemaakt voor een dikkere ketting met maatje 3/16” maar dat een vorige eigenaar er een 1/8” ketting op gelegd heeft.
De basis van de tanden is in’t ieder geval 4,2mm dik en dat is duidelijk wat wij ‘transport’ noemen. 3/16’ dus.
Daar een te dunne ketting op leggen moet toch een vreemd gevoel opgeleverd hebben.
Wordt vervolgd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.