Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1877
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Coleine schreef: 18 jun 2025, 01.56 Oh wat apart zeg, nog nooit gezien! De bevestiging van de stangetjes op de spatborden ook erg chique.

“De potentie om de oudste te zijn”, wat is momenteel de oudste transportfiets?

Gr, Colin
De oudste is momenteel de Göricke van Sjoerd uit 1921: https://www.transportfiets.net/2020/05/ ... portfiets/

Zie ook het overzicht van bekende transportfietsen van voor 1930: https://www.transportfiets.net/2018/05/ ... voor-1930/

Tot deze waren er geen kandidaten meer bekend die potentieel ouder zouden kunnen zijn dan die van Sjoerd.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1779
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door Fotomaan »

De fiets staat inmiddels bij mij in de keuken.
Die is door een van de vorige eigenaars gedeeltelijk gemonteerd en daarna is overal overheen gepoedercoat.
Er zijn ook nog onderdelen die wel gestraald maar niet gecoat zijn zoals de strop van het zadel en de beugel van de dynamo.
De spaken zijn te kort, de schroefdraad is onder de nippel te zien, een duidelijke hoogteslag in het voorwiel, twee verschillende veel te brede spatborden, heel veel speling op de trapas, de rechter poot van de voorvork is krom, de neusveer van het Brooks zadel is op meerdere plekken gebroken, het binnenwerk van de achternaaf is vervangen door spul van velosteel, de pedalen zijn verschillend
Een echte puinhoop.
Wat er over blijft is een frame, een voorvork, een balhoofd, een stuur, twee velgen en een voornaaf met geschroefde stofkapjes van het merk Regina.
Het stuur zit gelukkig los maar er zijn in het verleden deuken in geslagen. Er zit ook een deuk in de bovenste framebuis.
De velgen van 38,5mm breed en met de maat 635 lijken origineel en ik vermoed dat de voornaaf het ook is.
Er zijn cijfers in de achternaaf te zien. Het bouwjaar van de naaf is waarschijnlijk 1928. Er is Weltmeister in het naafhuis en in de remhevel te lezen.
Het is een oudere naaf zonder cirkel om de adelaar.
Het crankstel is mooi maar ook een beetje vreemd. Ook niet origineel of het moet zijn dat de trapas vervangen is. Die lijkt iets te dun voor de cranks.
Het tandwiel is voor een 1/8” ketting en een beetje slordig met vier klinknagels aan de crank bevestigd.
Het is beslist niet handig dat de fiets is gepoedercoat.
En dan ook nog zonder de voorvork en de trapas te demonteren. Dat moet er weer af.
De trapas is gaar. Het is ooit een Glockenlager geweest maar er zit nu een as in met spiebanen.
Een in het oog springend detail is de kroon van de voorvork. Die is typisch. Misschien kan iemand er iets over zeggen?
Bijlagen
IMG_5363.jpeg
IMG_5363.jpeg (146.43 KiB) 3275 keer bekeken
Er zit geen klinknagel onder de crank.
Er zit geen klinknagel onder de crank.
IMG_5404.jpeg (521.18 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5373.jpeg
IMG_5373.jpeg (561.76 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5372.jpeg
IMG_5372.jpeg (421.18 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5363.jpeg
IMG_5363.jpeg (266.02 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5360.jpeg
IMG_5360.jpeg (264.08 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5366.jpeg
IMG_5366.jpeg (448.38 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5384.jpeg
IMG_5384.jpeg (585.22 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5382.jpeg
IMG_5382.jpeg (637.59 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5379.jpeg
IMG_5379.jpeg (441.71 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5374.jpeg
IMG_5374.jpeg (265.12 KiB) 3292 keer bekeken
IMG_5367.jpeg
IMG_5367.jpeg (367.55 KiB) 3292 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Appie's
Berichten: 791
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door Appie's »

Mooi project Charles

Hier nog een foto van mijn binnen soldering bracket die zou ik nog maken
Balhoofd ziet er iets anders uit maar werkt ongeveer het zelfde als de bracket
Bijlagen
20250620_225237.jpg
20250620_225237.jpg (225.45 KiB) 3248 keer bekeken
20250620_225251.jpg
20250620_225251.jpg (213.53 KiB) 3248 keer bekeken
antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door tredmolen »

Hallo,

meerdere details zoals het patroon in het kettingwiel, de lamphouder, het type bevestiging van de spatbordstangen, de vorkkroon, de locatie en hoogte van het framenummer.. doen mij vermoeden dat het een Opel uit de eerste helft van de jaren twintig zou kunnen zijn.

Ik weet het echter niet zeker en zal de foto's binnenkort even aan een Opel-verzamelaar en expert laten zien...
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door tredmolen »

PS .. Zoals ik al vermoedde: het is een Opel!
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1779
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door Fotomaan »

tredmolen schreef: 21 jun 2025, 19.31 PS .. Zoals ik al vermoedde: het is een Opel!
Dankjewel!! :P
Ik zal eens naar het merk gaan zoeken.
Kijken wat ik zelf nog meer kan vinden.
Het is in’t ieder geval al héél wat dat het merk bekend is.
Grappig feitje is dat de voorvork van de Göricke van Sjoerd een voorvork heeft die er erg veel op lijkt.
https://www.transportfiets.net/2020/05/ ... portfiets/
Bijlagen
IMG_5373.jpeg
IMG_5373.jpeg (561.76 KiB) 2320 keer bekeken
IMG_5372.jpeg
IMG_5372.jpeg (421.18 KiB) 2320 keer bekeken
IMG_5417.jpeg
IMG_5417.jpeg (199.2 KiB) 2320 keer bekeken
IMG_5416.png
IMG_5416.png (1.08 MiB) 2320 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door tredmolen »

Fotomaan schreef: 21 jun 2025, 19.52 Grappig feitje is dat de voorvork van de Göricke van Sjoerd een voorvork heeft die er erg veel op lijkt…
Ze lijken op elkaar - maar zijn niet hetzelfde in detail. Volgens het basisprincipe zagen veel Duitse vorken er destijds zo uit, maar verschilden ze toch van merk tot merk.
Ik ga ervan uit dat er nog een hoes op de vorkkroon hoort (die trouwens ook merkspecifiek waren)

Opel was in het begin van de 20e eeuw een van de grootste Duitse fietsfabrikanten, totdat ze in 1937 - na meer dan 2,5 miljoen gebouwde fietsen - de fietsproductie overdroegen aan NSU en zich volledig op auto's en vrachtwagens richtten.

Ik zou je fiets voorlopig dateren op 1925 (+/- 2) en ik denk dat er nog behoorlijk wat originele onderdelen op zitten.

Ik zal proberen er nog wat meer over te weten te komen, maar ik kan niets beloven en het kan even duren. In ieder geval moet je de trapas en het achterspatbord niet overhaast weggooien :shock: ;)

EDIT: Bouwjaar gespecificeerd: 1926
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1779
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door Fotomaan »

Nogmaals veel dank voor alle informatie.
En weggooien daar doe ik niet aan. 8-)
Jeroen en ik zijn er inmiddels wel aardig van overtuigd dat er in Duitsland fietsen werden gemaakt die specifiek voor de Nederlanse markt zijn gebouwd. Als je het ‘Bodenfahrrad’ ,zoals de transportfiets bij Opel werd genoemd, van Göricke of Opel wat voor de Duitse markt werd gemaakt bekijkt dan zijn de verschillen overduidelijk.
Doorgaand op die gedachte zou het zo maar kunnen dat niet alleen het frame maar ook de trapas met spie en de bevestiging van het tandwiel aan de crank zo uit de fabriek zijn gekomen. Wie het weet mag het zeggen.
Het frame nummer bestaat uit 6 of misschien 7 cijfers. 114051 is te lezen. Het lijkt of er rechts naast het laatste cijfer nog een 0 is ingeslagen.
Als de coating is verwijderd wordt het misschien duidelijker.
De trapas is er inmiddels uit.
Het ziet er naar uit dat de cups van de trapas in het trapashuis zijn geschroefd. Aan de buitenkant is schroefdraad te zien. Daar zit ook de ronde deksel, Glocken, op geschroefd.
Het kostte wat moeite om die deksel er af te krijgen omdat er overal overheen gecoat is. Met een klein schroevendraaiertje heb ik eerst de coating gebroken en toen kwam de deksel vrij gemakkelijk los. Daardoor kwam de borgmoer van de trapas vrij waardoor er een sleutel 22 op gezet kon worden. Ook daar zat coating maar die was niet bestand tegen krachten die er op uitgeoefend konden worden. :)
De cups en konen lijken nog wel te gebruiken. De kogels niet meer. :? Maatje van de kogels is 1/4”.
De linker crank heeft los gezeten. De spiebaan is beschadigd. Er is duidelijk mee doorgefietst maar dat is nog wel te herstellen.
Het valt overigens wel op dat de cranks ruim over de trapas passen. De trapas is 15,6mm dik en de gaten in de cranks zijn iets groter. Het roept de vraag op of die slordigheid zo uit de fabriek komt of dat de trapas vervangen is.
Een van de klinknagels waar het tandwiel mee aan de crank is bevestigd ziet er uit alsof daar iets is gerepareerd. Althans, aan één kant. Aan de andere kant weer niet.
Het lijkt of er een koon is vervangen maar misschien hoort het zo te zijn dat de linker wat dunner is dan de rechter.
Ik ben al blij dat de trapas gedemonteerd is en nu nog het balhoofd. Dat zit door de coating ook zo vast als een huis dus daar moet ik ook even de trukendoos voor open trekken.
Wat ook opvalt is dat de tanden van het tandwiel aan de zijkant meer versleten zijn dan aan de binnenkant.
Ik vind het een vreemd gedachte maar het lijkt wel alsof het tandwiei is gemaakt voor een dikkere ketting met maatje 3/16” maar dat een vorige eigenaar er een 1/8” ketting op gelegd heeft. :?
De basis van de tanden is in’t ieder geval 4,2mm dik en dat is duidelijk wat wij ‘transport’ noemen. 3/16’ dus.
Daar een te dunne ketting op leggen moet toch een vreemd gevoel opgeleverd hebben.
Wordt vervolgd.
Bijlagen
IMG_5433.jpeg
IMG_5433.jpeg (433.87 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5446.jpeg
IMG_5446.jpeg (645.65 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5444.jpeg
IMG_5444.jpeg (450.2 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5443.jpeg
IMG_5443.jpeg (540.91 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5441.jpeg
IMG_5441.jpeg (462.78 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5439.jpeg
IMG_5439.jpeg (390.39 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5436.jpeg
IMG_5436.jpeg (332.27 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5434.jpeg
IMG_5434.jpeg (647.17 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5429.jpeg
IMG_5429.jpeg (466.31 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5428.jpeg
IMG_5428.jpeg (591.03 KiB) 1960 keer bekeken
IMG_5427.jpeg
IMG_5427.jpeg (395.82 KiB) 1960 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
TheodK
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door TheodK »

Zou het nog kunnen dat er op het balhoofd gaatjes voor een plaatje hebben gezeten die door het poedercoaten niet of nauwelijks meer zichtbaar zijn?

Groet
Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
m-gineering
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?

Bericht door m-gineering »

TheodK schreef: 22 jun 2025, 10.38 Zou het nog kunnen dat er op het balhoofd gaatjes voor een plaatje hebben gezeten die door het poedercoaten niet of nauwelijks meer zichtbaar zijn?

Groet
Theo
Niet mijn ervaring dat poedercoat kleine gaatjes afdekt, ze worden eerder beter zichtbaar
/Marten
Plaats reactie