Gazelle kruisframe 1937

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door Maarten Waarlé »

Michiel en Maarten,
Ik las de vraag of Gazelle kruisframes van voor de oorlog het zelfde zijn qua konstruktie als eentje uit 1960.
Er is een zichtbaar verschil naast de diverse veranderingen die alle Gazelle`s hebben ondergaan en dat is dat de buizen van het kruis voor de oorlog dikker waren dan die van de naoorlogse kruisframes.

En een Raleigh is beduidend lichter dan een Gazelle. Over het algemeen zijn engelse fietsen met dunnere materialen gebouwd.
Gazelle is wat mij betreft zo`n beetje de zwaarste jaren 30 fiets.

Groeten,
Maarten
fongers

Bericht door fongers »

Over gewicht gesproken.. Ik heb 2 Fongers BB fietsen 1 BB70 uit 1923 en een BB65 uit 1936. Die uit 1923 is veel en veel lichter, terwijl deze een hoger frame heeft :)

Groetjes Mark
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik heb vanmiddag wat gewogen.
Appels met peren, maar toch ..

- een Gazelle 65 cm hoge K van 1940 met normaal frame, geen versnellingen, 23 kilo.
- een Raleigh kruisframe, 1934, geen versnellingen, 61 cm frame, 19 kilo.

Inderdaad een substantieel verschil. De Gazelle kruisframe zal nog wel wat zwaarder zijn.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ad transportfiets

Bericht door Ad transportfiets »

Zo juist mijn Gazelle kruisframe uit ,41 gewogen en dat is 25kg
Eigenlijk niets vergeleken met mijn transportfiets

Groet Ad
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Het verschil zit dus in de materiaaldikte. Ik voelde het meteen toen ik de fiets de auto in tilde. Verder natuurlijk ook zwaarder door de loeizware naven en versnellingen. De Raleigh, zonder zware SA naven tilde ik gemakkelijk in mijn eentje in de auto. Ook een kruisframe.

Michiel ;)
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Zo juist mijn Gazelle kruisframe uit ,41 gewogen en dat is 25kg
Eigenlijk niets vergeleken met mijn transportfiets
Hoi Ad,

Ik heb nog nooit met mijn transportfiets op de weegschaal gestaan. Wel met verschillende velgen. Daar wil wel eens een verschil van een halve kilo inzitten. Zelfde breedte, zelfde maat, zelfde uiterlijk maar veel dikker staal.
Je ziet het niet maar er kan echt veel verschil inzitten.

Wat weegt een gemiddelde transportfiets volgens jou?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
maartenB

Bericht door maartenB »

Charles,
Om uit te zoeken wat een gemiddelde transportfiets weegt ga je met je 10 transportfietsen op de weegschaal staan, en dan deel je het gewicht door tien. Simpel he? :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Zo net de versnellingsnaaf uit elkaar gehaald. Een donorhart had ik al klaar liggen. Hij liep wat stroef aan de tandwiel kant. Oeps de kogels lagen nog in het bakje. Voor het gemak maar de andere ring er opgezet waar alle kogels nog in zaten. morgen proefrijden. Vandaag genoeg geklust.

Ook nog de spatbord stang van voor naar achter gezet. en ja met de originele messing schroefjes. Was een klus om ze een beetje heel te houden. met een ijzer zaagje de vlakken verf vrij gemaakt en met de roterende straalborstel, wat gebruik ik dat ding veel, de schroefdraden schoon gemaakt. De oude ga ik lassen. Het materiaal is dik genoeg en van die kwaliteit krijg je ze niet meer vandaag de dag.

De afstelstang van de achterrem brak ondanks vele olie de hele week en de staalborstel op het schoefdraad. Jammer. Gelukkig heb ik al heel lang een splinternieuwe liggen, geen idee hoe ik er aan kom maar die er maar opgezet.

De kettingkast was te ver heen. Hij viel uit elkaar toen ik het achterwiel er uit ging halen. Jammer. Verbrokkelde op verschillende plaatsen en spontaan scheuren ondank heel voorzichtig uit elkaar halen.

Wordt vervolgd,

Groeten,
Michiel ;)
Ad transportfiets

Bericht door Ad transportfiets »

Wat weegt een gemiddelde transportfiets volgens jou?

Charles

Ik was toch ook erg benieuwd naar het gewicht van mijn transportfiets en was toch wel verbaasd, hij weegt met mand 39 kg

Groet Ad
Bijlagen
velp transportfietstour 2012 013   smal.jpg
velp transportfietstour 2012 013 smal.jpg (137.11 KiB) 7756 keer bekeken
NickRutte

Bericht door NickRutte »

Hoi Michiel,

Graag wil ik je wat vragen. Wat is de diameter van de zadelpen?
Zou het graag weten, werk momenteel aan een zelfde frame en waar de zadelpen het frame in gaat is het iets ontwricht. Misschien kan je mij helpen?
Alvast bedankt.

grtz Nick
Plaats reactie