Hallo! Ik boek vooruitgang met het demonteren van mijn Fongers-tandem uit 1937. Ik loop echter vast bij het verwijderen van de achterste lagerkom aan de aandrijfzijde. Ik heb geen 37 mm-sleutel kunnen vinden die dun genoeg is om de cup goed vast te pakken, en gezien de staat van het frame zit deze behoorlijk vast. Is 37 mm gebruikelijk voor alle vroege Fongers-fietsen, of alleen voor de tandems? Kan iemand mij vertellen wat ze in dit geval gebruiken? En kunt u een foto meesturen? Bedankt!
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Fongers 1937 DD58
Fongers 1937 DD58
- Bijlagen
-
- Rear wheel bearing cup depth.jpg (175.93 KiB) 767 keer bekeken
-
- Rear axle bearing cup.jpg (195.64 KiB) 767 keer bekeken
-
Re: Fongers 1937 DD58
Try a 16mm or 5/8" sized bolt and nut through the axle hole. Do it up really tight and turn it with a socket from the inside if the cup threads are left handed.gregtez56 schreef: ↑27 jun 2025, 15.42 Hallo! Ik boek vooruitgang met het demonteren van mijn Fongers-tandem uit 1937. Ik loop echter vast bij het verwijderen van de achterste lagerkom aan de aandrijfzijde. Ik heb geen 37 mm-sleutel kunnen vinden die dun genoeg is om de cup goed vast te pakken, en gezien de staat van het frame zit deze behoorlijk vast. Is 37 mm gebruikelijk voor alle vroege Fongers-fietsen, of alleen voor de tandems? Kan iemand mij vertellen wat ze in dit geval gebruiken? En kunt u een foto meesturen? Bedankt!
If you have a decent vise (and some assistance) you could clamp the cup in the jaws and rotate the frame around it
/Marten
Re: Fongers 1937 DD58
Ik wilde heel graag een oude 37 mm-moersleutel vinden, maar ik kon er geen vinden, dus heb ik er zelf een gemaakt door een 36 mm-moersleutel bij te slijpen. Vervolgens heb ik een bout, een kleine sluitring en drie nylon afstandhouders (de afstandhouders beschermen de binnenkant van de lagerkom) door de lagerzijde van de kom gestoken, de moersleutel erop gezet en deze met drie sluitringen en een moer vastgedraaid om ervoor te zorgen dat hij niet zou wegglijden. Met behulp van een rubberen hamer kwam hij eindelijk los en kon ik hem verwijderen.
Nu moet ik een manier bedenken om de voorste stoelverhoger te verwijderen, bij voorkeur zonder verdere schade dan er al is. Dan is het frame klaar voor een grondige reiniging.
Nu moet ik een manier bedenken om de voorste stoelverhoger te verwijderen, bij voorkeur zonder verdere schade dan er al is. Dan is het frame klaar voor een grondige reiniging.
- Bijlagen
-
- Rear bearing cup remover.jpg (291.64 KiB) 102 keer bekeken