Fongers 1937 DD58

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
gregtez56

Fongers 1937 DD58

Bericht door gregtez56 »

Hallo! Ik boek vooruitgang met het demonteren van mijn Fongers-tandem uit 1937. Ik loop echter vast bij het verwijderen van de achterste lagerkom aan de aandrijfzijde. Ik heb geen 37 mm-sleutel kunnen vinden die dun genoeg is om de cup goed vast te pakken, en gezien de staat van het frame zit deze behoorlijk vast. Is 37 mm gebruikelijk voor alle vroege Fongers-fietsen, of alleen voor de tandems? Kan iemand mij vertellen wat ze in dit geval gebruiken? En kunt u een foto meesturen? Bedankt!

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Bijlagen
Rear wheel bearing cup depth.jpg
Rear wheel bearing cup depth.jpg (175.93 KiB) 491 keer bekeken
Rear axle bearing cup.jpg
Rear axle bearing cup.jpg (195.64 KiB) 491 keer bekeken
m-gineering

Re: Fongers 1937 DD58

Bericht door m-gineering »

gregtez56 schreef: 27 jun 2025, 15.42 Hallo! Ik boek vooruitgang met het demonteren van mijn Fongers-tandem uit 1937. Ik loop echter vast bij het verwijderen van de achterste lagerkom aan de aandrijfzijde. Ik heb geen 37 mm-sleutel kunnen vinden die dun genoeg is om de cup goed vast te pakken, en gezien de staat van het frame zit deze behoorlijk vast. Is 37 mm gebruikelijk voor alle vroege Fongers-fietsen, of alleen voor de tandems? Kan iemand mij vertellen wat ze in dit geval gebruiken? En kunt u een foto meesturen? Bedankt!

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Try a 16mm or 5/8" sized bolt and nut through the axle hole. Do it up really tight and turn it with a socket from the inside if the cup threads are left handed.
If you have a decent vise (and some assistance) you could clamp the cup in the jaws and rotate the frame around it
/Marten
Plaats reactie