Gespot op Marktplaats : een oude Fongers

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
theodorus

Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers

Bericht door theodorus »

Prachtige vondst Maarten .
Altijd weer een lust voor het oog zo een origineel bewaarde fiets.
En het zadel zit ook op mijn Burgers Cardanfiets. van 1909
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Gefeliciteerd met die vondst!
Echt geweldig.
Het hoog opgebogen stuur is echt een lust voor het oog.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Soms komt er dus toch weer een antiquiteit bovenborrelen, prachtig!
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuk dat de Fongers zo aanspreekt.
Ik zag op de aanvankelijke marktplaatsfoto vaag een stukje velgrem maar het stuur was buiten beeld .
Het zal toch niet waar zijn, was mijn eerste gedachte.
Zo`n stuurwieltje aan de rechter kant is echt een dateringsding. In 1908 verhuisde dat naar de andere kant ivm het nieuwe remsysteem dat rechts naar onder liep en in de weg zat van het wieltje. En pedalen met binnen en buiten een punt op de zijplaat was in 1906 verleden tijd . Alleen binnen bleef een tijd nog gevoerd. Dat zijn van die dateringskenmerken die me op vielen.
Kenmerkend dat dat zadel ook op beide vroege Burgers fietsen zit. Ik meen dat op de Gazelle damesfiets uit 1916 ex Andre Koopman , nu bij Roel ook zo`n breedte instelbaar zadel zit. Wie zou het gefabriceerd hebben?

Over de revisie die vermoedelijk in het half jaar na de bevrijding in 45 heeft plaats gevonden, wat best zou kunnen dat de fiets opnieuw is gelakt.
Ik heb overigens geen enkele bies terug gevonden tot nu toe. Er zat er een buisbagagedrager op met haakjes en een nieuwe kettingkast (zonder raampje) wat ook is veranderd ergens in de tijd zijn de wielen. Ik zie geen velg merkplaatjes en de voornaaf heeft ook geen FG tekentje. De Eadie achternaaf is denk ik wel vroeg in de fiets gekomen. Het heeft een afwijkende trommelmaat. Groter dan wat ik ken tot nu toe. Ik ga`m nog schoonmaken en zal dan ook zoeken naar merktekens patentennummers etc.
Als het klopt, dat die 633 45 op het stuur voor 1945 staat, dan zal er zeker schaarste zijn geweest aan nieuwe onderdelen. Mogelijk een reden om niet te veel te veranderen aan de fiets en bijvoorbeeld de spatborden nog maar een keer opnieuw te gebruiken.

Ik heb de fiets voor nu een beetje de goed kant op geholpen. kromme spatbordstangen recht gemaakt , het voor spatbord uitgedeukt en achter de
schilfers witte verf er af gehaald.
P1040079.JPG
P1040079.JPG (614.81 KiB) 1164 keer bekeken
P1040080.JPG
P1040080.JPG (610.07 KiB) 1164 keer bekeken
P1040081.JPG
P1040081.JPG (597.96 KiB) 1164 keer bekeken
Geklonken stangen en geen schroefjes dus
Geklonken stangen en geen schroefjes dus
P1040060.JPG (167.27 KiB) 1164 keer bekeken
Voorlopig hou ik het bij een eenvoudige benadering. Achterband repareren is zo`n ding en de kettingkast beter dicht rijgen bijvoorbeeld. Later zal ik de fiets wel wat frisser willen maken zonder het geheel super strak te maken. Moet een beetje leven vanaf te zien zijn bij deze oude dame.
Ik heb van de dochter van de eigenaar geen specifieke verhalen over de fiets te horen gekregen. Ik denk ook niet dat zij daar iets van af wist
Er zaten twee kaartjes aan het stuur . Een met de tekst ''begin van de eeuw'' en een met ''jaren 30-40''. Ik denk door verschillende mensen op geschreven.
Ooit is de fiets ingeruild bij een fietsenmaker. Ik vermoed bij de opa van de dochter die me de fiets overhandigde . Verreweg de oudste fiets van de verzameling. De rest was naoorlogs en minder stoffig.

Jos, de pedalen zijn dames formaat met vrij kleine rubbers die knoeper hard zijn geworden. Alsof het van hout is.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Wat mij opvalt is dat het verbindingsboutje tussen de remstangen aan de verkeerde kant uitsteekt en daardoor wat verf van het balhoofd heeft afgekrast.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, goed gezien .
Het hele onderste deel heb ik omgekeerd inmiddels zodat het er wat beter uit ziet en niet meer tegen het frame schuurt.
Er is nog wel wat te doen om de fiets in basis redelijk berijdbaar te krijgen. Nog los van restauratie.
Uiteindelijk wil ik wel een balhoofdtransfer zien en wat onderdelen scherper omlijnd.
Dus niet dat een beugeltje van de rem rommelig geroest en overgeschilderd op de vork zit maar wat duidelijker aftekent en een soort ''schoon'' is.
Wat weer iets anders is dan hoog glanzend vernikkeld. Het is iedere keer weer een subtiel spel om iets beter te krijgen maar niet te verliezen qua sfeer.
JasperA

Bericht door JasperA »

Zo hé! Dit zijn toch wel de betere ‘van te watertanden’ berichten op dit forum, proficiat!

Je hebt ook al een flink aantal van dergelijke posts op je naam staan Maarten, passend bij iemand met kennis van zaken en een onverminderde aandacht voor oude rijwielen.

Je ziet, meer dan anderen, wanneer iets de moeite waard is om van de bank te springen en ervoor te gaan.

Ik haakte ergens 12 jaar geleden aan toen je schreef over de BB 65 uit ‘26. Ook zo’n fiets die ergens achterin op een foto stond.

Still going strong… ;-)

Dank voor het delen! Wij genieten weer mee.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie