Hallo leden,
Ik ben mijn Torpedo's een beetje aan het uitzoeken en wil graag wat jaren 20 en 30 Torpedo's reviseren.
Nou heb ik wel een aantal assen maar bij de meeste is het schroefdraad niet meer helemaal sjofel. Het is natuurlijk fijn als je de konussen en moeren er niet met een tang hoeft op te draaien dus dat zou ik graag willen opfrissen.
Dus heb ik een snijplaat nodig. Maar ik kan geen uitsluitsel vinden over welke schroefdraadmaat het moet zijn.
Weet iemand dat? en waar zou ik die kunnen kopen?
En is het schroefdraad van de 09 altijd hetzelfde gebleven?
Alvast bedankt!
Chiel
opfrissen Torpedo schroefdraad
-
Re: opfrissen Torpedo schroefdraad
Met een draad meter (+- 5€) kun je vaak zowel metrisch als withworth draad meten. De dikte van de as erbij gemeten heb je een afmeting. Dan weet je zeker dat je de goede tap koopt
- Jeroen Zuiderwijk
De draad zou in ieder geval 3/8" (9,525mm) moeten zijn. De spoed weet ik niet zeker, maar als het goed is 26TPI (26 threads per inch). Het is in ieder geval de standaard schroefdraad voor achterassen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
De naam van de draad is BSC en dat staat voor British Standard Cycle.
British Standard Cycle (BSCy or BSC) 3/8 is a specific type of thread used in bicycle and motorcycle components, now primarily found in bottom brackets. It is an imperial thread with a diameter of 3/8 inch and a pitch of 26 threads per inch (TPI). The thread angle is 60 degrees, distinct from the 55-degree angle of British Standard Whitworth (BSW).
Here's a more detailed breakdown:
Diameter: 3/8 inch.
Pitch: 26 TPI.
Thread Angle: 60 degrees.
Common Use: Primarily used in bicycle bottom brackets and some older motorcycle components.
Alternative Names: Often referred to as BSCy, BSC, or Cycle Engineers' Institute (CEI) thread.
Distinction: The 60-degree thread angle differentiates it from BSW threads, which have a 55-degree angle.
Als je zoekt naar:
British Standard Cycle 3/8" TPI 26 Die
dan vind je er een op Ebay.
Ook nog een op een webshop met misschien minder verzendkosten.
https://www.anchortools.co.uk/anchor-bs ... -thread-38
British Standard Cycle (BSCy or BSC) 3/8 is a specific type of thread used in bicycle and motorcycle components, now primarily found in bottom brackets. It is an imperial thread with a diameter of 3/8 inch and a pitch of 26 threads per inch (TPI). The thread angle is 60 degrees, distinct from the 55-degree angle of British Standard Whitworth (BSW).
Here's a more detailed breakdown:
Diameter: 3/8 inch.
Pitch: 26 TPI.
Thread Angle: 60 degrees.
Common Use: Primarily used in bicycle bottom brackets and some older motorcycle components.
Alternative Names: Often referred to as BSCy, BSC, or Cycle Engineers' Institute (CEI) thread.
Distinction: The 60-degree thread angle differentiates it from BSW threads, which have a 55-degree angle.
Als je zoekt naar:
British Standard Cycle 3/8" TPI 26 Die
dan vind je er een op Ebay.
Ook nog een op een webshop met misschien minder verzendkosten.
https://www.anchortools.co.uk/anchor-bs ... -thread-38
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Een draadvijl kan ev ook net genoeg zijnChiel fietst schreef: ↑21 jul 2025, 13.34 Hallo leden,
Ik ben mijn Torpedo's een beetje aan het uitzoeken en wil graag wat jaren 20 en 30 Torpedo's reviseren.
Nou heb ik wel een aantal assen maar bij de meeste is het schroefdraad niet meer helemaal sjofel. Het is natuurlijk fijn als je de konussen en moeren er niet met een tang hoeft op te draaien dus dat zou ik graag willen opfrissen.
Dus heb ik een snijplaat nodig. Maar ik kan geen uitsluitsel vinden over welke schroefdraadmaat het moet zijn.
Weet iemand dat? en waar zou ik die kunnen kopen?
En is het schroefdraad van de 09 altijd hetzelfde gebleven?
Alvast bedankt!
Chiel
/Marten
-
Heren,
Dank voor het meedenken, ik ben een stuk wijzer geworden en heb inmiddels contact opgenomen met Anchortools. Ik probeer er snel een te bestellen.
mvrgr. Chiel
Dank voor het meedenken, ik ben een stuk wijzer geworden en heb inmiddels contact opgenomen met Anchortools. Ik probeer er snel een te bestellen.
Een schroefdraadvijl heb ik, en is handig voor een noodreparatie maar ik denk niet dat BSC draad daar mooier van wordt. Die laat ik liever niet los op mijn jaren 20 assen.
mvrgr. Chiel
Ondertussen besteld?
Op het HMT in Panningen stond er vandaag eentje (en hij zal er morgen ook wel staan) met BSC snijplaten en tappen.
Hij had geen kaartje met zijn gegevens.
https://hmtklep.nl/int-historisch-festival/
Op het HMT in Panningen stond er vandaag eentje (en hij zal er morgen ook wel staan) met BSC snijplaten en tappen.
Hij had geen kaartje met zijn gegevens.
https://hmtklep.nl/int-historisch-festival/