Cyclissimo schreef: ↑31 jul 2025, 14.27
vent82 schreef: ↑31 jul 2025, 09.11
Hallo,
mijn naam is Ralf en ik woon in Duitsland. Ik verzamel al enkele jaren oude racefietsen, vooral uit Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Enige tijd geleden heb ik een frameset kunnen bemachtigen die ik nu zou willen opbouwen. Het is een Locomotief Tour de France, waarschijnlijk uit 1959/60.
Heel mooi ding. Dit is de luxe, duurdere, uitvoering, met verchroomde lugs en vorkuiteinden. Hij is van begin jaren 60. Dit balhoofdplaatje is maar heel kort gebruikt. De nieuwe stijl lak kwam in 1960 op de markt. Deze heeft ook nog de potlood vormige uitienden van de staanden achtervork. Die verdwijnen ook halverwege de jaren 60
Hartelijk dank!
Begin jaren 60 dus. Dat helpt me enorm voor een mogelijke constructie. Is er een manier om het bouwjaar nauwkeuriger te bepalen of te beperken tot een paar jaar?
Ik wil het graag zo mooi mogelijk opbouwen, en een precieze beperking helpt me veel bij de selectie van mogelijke onderdelen, bijvoorbeeld voor de remmen. Mafac Dural Forge zou bijvoorbeeld altijd werken, maar misschien zijn mooie universele zijremmen ook te overwegen, enzovoort.
Als iemand een oude illustratie uit een catalogus heeft, zou ik ook erg blij zijn.
De assemblage zal een paar weken duren, maar ik zal met plezier foto's posten terwijl ik bezig ben.