Locomotief Tour de France
Re: Locomotief Tour de France
In mijn item met dezelfde naam,” Locomotief Tour de France” dat ik in november 2024 startte vind je in de discussie ook veel relevante informatie over Locomotief racefietsen uit deze periode en wat passende afmontering kan zijn.
Ik denk ( je weet het natuurlijk nooit zeker) dat mijn Tour de France uit 1962/1963 bij me is gekomen met de originele uitrusting die hij vanaf het begin had. Wat mij opvalt is dat mijn frame geen enkel aangesoldeerd nokje heeft en dat van jou wel. Enerzijds wijzen het blauwe locomotiefje en de potloodpuntjes op een eerder bouwjaar, anderzijds wijzen die aangesoldeerde nokjes op een een wat later bouwjaar. Of raaskal ik nu maar wat?
Ik heb bij de restauratie niets vervangen en fiets er (retro) tourtochtjes op.
Succes met het opbouwen van dit frame.
Jan
Ik denk ( je weet het natuurlijk nooit zeker) dat mijn Tour de France uit 1962/1963 bij me is gekomen met de originele uitrusting die hij vanaf het begin had. Wat mij opvalt is dat mijn frame geen enkel aangesoldeerd nokje heeft en dat van jou wel. Enerzijds wijzen het blauwe locomotiefje en de potloodpuntjes op een eerder bouwjaar, anderzijds wijzen die aangesoldeerde nokjes op een een wat later bouwjaar. Of raaskal ik nu maar wat?
Ik heb bij de restauratie niets vervangen en fiets er (retro) tourtochtjes op.
Succes met het opbouwen van dit frame.
Jan
- marco verbaant
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Locomotief Tour de France
Bertus Slesker gebruikte al aangesoldeerde (Campagnolo) nokjes in de vijftiger jaren. Dat waren niet de korte nokjes van nadien maar complete nokjes mét plaatje (zie het blauwe pijltje). Bijgaand de 1955 Locomotief Tour de France van Rutger Murk, Harrie Dijk uit Vianen aan het werk....
- Bijlagen
-
- aangesokdeerd nokje locomotief.jpg (53.72 KiB) 4540 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- marco verbaant
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Locomotief Tour de France
Ik denk dat er meer Champion Mondial's als frameset zijn verkocht dan als complete fietsen

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Re: Locomotief Tour de France
Absoluut. Alleen waren de onderdelen toen makkelijker te krijgen. Het verzamelen van de pantographed onderdelen dreef me letterlijk naar de rand van de waanzin, vooral met de remhendels en het kettingblad.marco verbaant schreef: ↑31 jul 2025, 21.24Ik denk dat er meer Champion Mondial's als frameset zijn verkocht dan als complete fietsen![]()
-
- Berichten: 1817
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Locomotief Tour de France
Alleen als het een pure racefiets met een polderverzet moest worden... Maar een pignon met meer dan 28 tanden, of een crankstel kleiner dan 42 en de fietsenmaker was compleet overvraagd. Dan werd het brieven schrijven en postwissels....
/Marten
-
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Locomotief Tour de France
Zelfs al treffend vastgelegd door Rebour in 1953! Waarschijnlijk omdat het de zowat enige fietsen waren die dit hadden destijdsmarco verbaant schreef: ↑31 jul 2025, 21.20 Bertus Slesker gebruikte al aangesoldeerde (Campagnolo) nokjes in de vijftiger jaren. Dat waren niet de korte nokjes van nadien maar complete nokjes mét plaatje (zie het blauwe pijltje). Bijgaand de 1955 Locomotief Tour de France van Rutger Murk, Harrie Dijk uit Vianen aan het werk....
- Bijlagen
-
- 20250803_134308.jpg (236.37 KiB) 3213 keer bekeken
- marco verbaant
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Locomotief Tour de France
Een nog betere weergave....Cyclissimo schreef: ↑3 aug 2025, 13.47 Zelfs al treffend vastgelegd door Rebour in 1953! Waarschijnlijk omdat het de zowat enige fietsen waren die dit hadden destijds

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Re: Locomotief Tour de France
Dat was vast geen toeval. Nederland was in 1951 en 1952 al met sterke ploegen aanwezig geweest, en dat zal aan de Fransen niet onopgemerkt voorbij zijn gegaan.Cyclissimo schreef: ↑3 aug 2025, 13.47 Zelfs al treffend vastgelegd door Rebour in 1953! Waarschijnlijk omdat het de zowat enige fietsen waren die dit hadden destijds
Met die ervaringen op zak verscheen Kees Pellenaars ook in '53 weer met een degelijke ploeg:
Die reed zich in de kijker met een meer dan voortreffelijk Tour. Won het ploegenklassement (wat toen nog wel wat meer betekende dan tegenwoordig, aangezien er met landenteams werd gereden), wat er toe leidde dat de start in het jaar erop in Nederland plaatsvond.
De Nederlandse ploeg bij de start in Amsterdam in '54. Hein van Breenen (uiterst links) kijkt wat onwennig naar zijn Locomotief, want tot dan toe had hij, ook in de Tour, altijd op zijn eigen J.N.A. gereden:
Over de Nederlandse deelname aan de Tour van 1953 is een mooie film gemaakt, die ook op YT te vinden is:
Tour de France 1953
---
Re: Locomotief Tour de France
Gisteren tijdens een wandeling langs een rommelwinkel stond deze Tour de France in de etalage. Zaak was dicht, ik heb een paar foto’s door de ruit gemaakt.
Prijs stond er niet bij.
Heb ik potverdorie net mijn Locomotief boek uitgeleend.
Bouwjaar?
Uitvoering?
Piet
Prijs stond er niet bij.
Heb ik potverdorie net mijn Locomotief boek uitgeleend.
Bouwjaar?
Uitvoering?
Piet
- Bijlagen
-
- IMG_8323.jpeg (586.68 KiB) 2066 keer bekeken
-
- IMG_8324.jpeg (597.74 KiB) 2066 keer bekeken
-
- IMG_8325.jpeg (465.99 KiB) 2066 keer bekeken