met mijn commerciele pet op: Grand Bois?ChM1975 schreef: ↑31 jul 2025, 20.52 Inmiddels is het 2025 en de banden die je op het plaatje ziet, Vittoria Corsa G2/622x23C, zijn kennelijk uit productie.
Wat is vergelijkbaar goed? De Vittoria's rijden een stuk comfortabeler dan het oude spul dat er vroeger op zat en lopen ook nog eens lichter.
Dit seizoen halen ze nog wel , maar daarna wil ik ze wel vervangen. Wat nu?
gazelle champion mondial
-
Re: gazelle champion mondial
/Marten
+1. De Cypres 700 is een fijne band met een net profiel, met als bijkomend voordeel dat er nauwelijks reclame op staat.
Ik heb een paar sets in 30mm en die vallen in de smaak. En niet alleen bij mij:
Het loont ook de moeite om op beurzen en online de ogen open te houden voor restanten. Ik heb al een paar keer op die manier een leuk setje "voah wènag" kunnen scoren.
De Veloflex Master is zo'n band die je nog wel eens in een restantenbak kunt vinden:
Hartelijk dank voor de suggesties!
Zoals gezegd, het is nog niet zover, maar hier kan ik hopelijk mee verder.
Hoe zit het met rolweerstand en grip ten opzichte van bijv. de oude Panaracers?
Dat maakte met die Vittoria's namelijk een behoorlijk verschil.
Dat zou ik niet graag weer inleveren, vandaar...
Zoals gezegd, het is nog niet zover, maar hier kan ik hopelijk mee verder.
Hoe zit het met rolweerstand en grip ten opzichte van bijv. de oude Panaracers?
Dat maakte met die Vittoria's namelijk een behoorlijk verschil.
Dat zou ik niet graag weer inleveren, vandaar...
-
Welke panaracers? Met of zonder ' protection' , hebben we het over Pasela of wat anders enz..
/Marten
Ik ben niet snel genoeg om je dat te kunnen vertellen, maar wellicht dat deze site je helpt.
Eigenlijk stelde ik de vraag verkeerd.m-gineering schreef: ↑3 aug 2025, 09.08Welke panaracers? Met of zonder ' protection' , hebben we het over Pasela of wat anders enz..
Het was een mega sprong vooruit -van mijn oude Panaracers (ook 23 mm, maar vielen aanzienlijk smaller dan de 23 mm Vittoria's. Heb ze niet meer, het enige dat ik me goed herinner was het blauwe lijntje op de zijkant) die er al 20+ jaar nieuw op zaten toen ik er in maart 2020 weer op ging fietsen- naar de Vittoria's Corsa G2 (in 2022).
Zelfde klimmetje over het vaartviaduct hier: Kwam (bij gelijke wind omstandigheden) met ruim 25 in het uur boven in plaats van een dikke 21 op de Panaracers, de week er voor.
Ze liepen gewoon merkbaar lichter, dat merkte ik ook aan de gemiddelden die ik draaide over langere afstanden. Zal ongetwijfeld ook komen door de bollere vorm en de soepelheid, maar zeker ben ik daar niet van.
De laatste 2-3 jaar heb ik behoorlijk moeten inleveren qua fysiek vermogen, dus het zou wel leuk zijn als ik niet terug moet naar zwaarder lopende banden. Vandaar mijn nieuwsgierigheid. Ik zal de hierboven genoemde site eens raadplegen of er een vergelijking met de nu leverbare Panaracers in staat
De enige vage plaatjes die ik nog heb van de oude Pana's:
-
je meting deugt niet. Het is natuurlijk lastig vergelijken omdat je met een aanloop een helling opgaat, maar dit verschil is niet te verklaren uit rolweerstand. Als die echt zo groot zou zijn was je thuis al na 1 meter omgedraaid. Het vermogen dat je bij dit soort snelheden in je banden stopt is 5-10 W. Het verschil om op een kleine helling met 21 of 25 Km/h te fietsen is 80W oid
/Marten
- marco verbaant
Ik denk overigens dat het fenomeen rolweerstand van fietsbanden schromelijk overdreven wordt, daar waar het gaat om bandbreedte in combinatie met bandenspanning. Er wordt wel eens beweerd dat bredere banden met een lagere bandenspanning een lagere rolweerstand zouden hebben dan smallere die harder zijn opgepompt. En dan heb ik het nog niet eens over het grotere nadeel dat die veel bredere band een grotere weerstand inzake de aerodynamica oplevert waar het gaat om CdA waarde (frontale oppervlak luchtweerstand)...m-gineering schreef: ↑4 aug 2025, 07.35je meting deugt niet. Het is natuurlijk lastig vergelijken omdat je met een aanloop een helling opgaat, maar dit verschil is niet te verklaren uit rolweerstand. Als die echt zo groot zou zijn was je thuis al na 1 meter omgedraaid. Het vermogen dat je bij dit soort snelheden in je banden stopt is 5-10 W. Het verschil om op een kleine helling met 21 of 25 Km/h te fietsen is 80W oid
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Banden kunnen een fiets maken of breken. Zet er een paar beroerde antifun/lek banden op en je maakt van een fiets die bolt een dood paard dat niet te verslepen is.marco verbaant schreef: ↑4 aug 2025, 11.36 Ik denk overigens dat het fenomeen rolweerstand van fietsbanden schromelijk overdreven wordt, daar waar het gaat om bandbreedte in combinatie met bandenspanning. Er wordt wel eens beweerd dat bredere banden met een lagere bandenspanning een lagere rolweerstand zouden hebben dan smallere die harder zijn opgepompt.
De rolweerstand van een fiets is sterk afhankelijk van de ondergrond. Met bredere banden wordt je niet zo door elkaar geschud en dat scheelt. Het ene moment zit je te sterven in het wiel, je draait een klinkerweg op en de rollen zijn opeens omgedraaid.
/Marten