Commandeurnok afgebroken.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
DaVinci

Re: Commandeurnok afgebroken.

Bericht door DaVinci »

Op mijn jaren 70 Peugeot zat de rechter Simplex commandeur op een aangesoldeerde nok en de linker met een klemband die precies om de nok rechts viel. Als je deze andersom monteert en er een Simplex commandeur op schroeft, dan kan kun je weer schakelen. Je moet deze wel ietsje bijvijlen en dan past deze om een Campagnolo nok op een Champion Mondial.
Simplex 1.jpeg
Simplex 1.jpeg (364.78 KiB) 1139 keer bekeken
Simplex 2.jpeg
Simplex 2.jpeg (259.18 KiB) 1139 keer bekeken
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

DaVinci schreef: 4 aug 2025, 11.09 Op mijn jaren 70 Peugeot zat de rechter Simplex commandeur op een aangesoldeerde nok en de linker met een klemband die precies om de nok rechts viel. Als je deze andersom monteert en er een Simplex commandeur op schroeft, dan kan kun je weer schakelen. Je moet deze wel ietsje bijvijlen en dan past deze om een Campagnolo nok op een Champion Mondial.
Dit is dan ook een van de oplossingen die m-geneering eerder bedoelde.... :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
DaVinci

Bericht door DaVinci »

Klopt, die heb ik even gevisualiseerd. 8-)
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

Stuur fietsenmaker mario verhoeven uit Dussen eens een mailtje. Die heeft gigantisch veel op het gebied van vintage race oldstock liggen. Zeer zeker dat hij er de passende oplossing voor heeft liggen!

www.defietsenmaker.nl
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

De Simplex beugel lijkt me ook een oplossing als die tenminste over de plaat aan de linker kant (die nog wel vast zit) past.
Mocht je voor niet zichtbaar gaan dan zou onderstaande misschien een mogelijkheid zijn.
Het zwarte deel is de linker hele bevestiging en vanaf de rechterkant is een bus met kraag geschoven (gearceerd) of geschroefd afhankelijk van wat je maakt. Waarschijnlijk is het gat rechts in de buis groter dan de schroefdraad van het systeem
Je hebt dan aan beide kanten weer draad en de buis wordt niet plat geknepen. Een derailleur vasthouden in een vaste stand vergt nou ook weer geen
ossen kracht.
Ik weet niet of de buitenste verchroomde klemringen moer of bout zijn. Dat maakt natuurlijk wel verschil of het wel of niet kan.
Onder voorbehoud dus.
P1040151.JPG
P1040151.JPG (189.71 KiB) 839 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Dit is een Campagnolo norm commandeur nok en de vlakjes op het uiteinde en het grote vierkant zijn beide belangrijk bij een frictie shifter
Bijlagen
nok.jpg
nok.jpg (139.88 KiB) 730 keer bekeken
/Marten
Barend

Bericht door Barend »

Lijkt er idd op dat er al een keer gelijmd is. Er steekt ook een schroefdraad uit de nok. Volgens mij hoort dat niet…..
Bijlagen
IMG_2616.jpeg
IMG_2616.jpeg (244.13 KiB) 701 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Barend schreef: 4 aug 2025, 17.41 Lijkt er idd op dat er al een keer gelijmd is. Er steekt ook een schroefdraad uit de nok. Volgens mij hoort dat niet…..
Ik denk dat als je van de andere kant (boutje verwijderen) er een schoeverdraaiertje insteekt je geen gat tegen komt. Er is kennelijk iemand creatief geweest!
/Marten
Barend

Bericht door Barend »

Beter om er een nieuw bokje op te solderen en de lakschade voor lief te nemen?
Barend

Bericht door Barend »

NOKJE
Plaats reactie