Campagnolo naaf 9-vit

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
marco verbaant

Campagnolo naaf 9-vit

Bericht door marco verbaant »

Ik ben een klein maatje 2001 Batavus Road Racer aan het opknappen, maar stuit op een probleempje waar ik niet 1-2-3 raad mee weet. Gebeurt me niet zo vaak. De crankset is van Campagnolo Daytona, de remmen van Campagnolo Avanti, de derailleurs types (9-speed) kan ik niet vinden, net als die van de naven niet. Die laatste geeft het probleem, met name achter. Het zijn naven met industrielagers. En ik wilde de as verwijderen want ik kan de cassette afnemer niet ver genoeg op de body schuiven omdat er net niet genoeg ruimte (?!) is, om hem te laten aangrijpen. Ik dacht ik demonteer wel even de as, maar dat was simpeler gedacht dan uitgevoerd. Aan de linkerzijde zit een stelmoer die geborgd wordt met een schroefje, maar ook dan krijg ik de naaf er niet. Ik wil eigenlijk de cassette demonteren om die en de body inspecteren, want die maakt in de freewheelmodus een hoop kabaal, niet altijd maar wel vaak. Té vaak. ;)
Bijlagen
thumbnail_20250814_00001.jpg
thumbnail_20250814_00001.jpg (371.1 KiB) 1925 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Durabo88

Re: Campagnolo naaf 9-vit

Bericht door Durabo88 »

Niet echt een vraag over oude fietsen, maar shop hier maar eens, hij heeft meer dan online staat, dus je kan hem ook even mailen.
https://defietsenmaker.nl/

Good luck!
Sportief fietsend!
marco verbaant

Ja, die ken ik, vlakbij. Het pontje over in Dussen. Maar ik ben al een stukje verder. De body samen met cassette is er al af. De as aan de binnenkant is inbus, waarmee de aseinden los kunnen. Morgen maar eens even naar de body kijken. De as blijft zitten, maar de body is er af dus...
m-gineering

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 14 aug 2025, 23.23 Ik ben een klein maatje 2001 Batavus Road Racer aan het opknappen, maar stuit op een probleempje waar ik niet 1-2-3 raad mee weet. Gebeurt me niet zo vaak. De crankset is van Campagnolo Daytona, de remmen van Campagnolo Avanti, de derailleurs types (9-speed) kan ik niet vinden, net als die van de naven niet. Die laatste geeft het probleem, met name achter. Het zijn naven met industrielagers. En ik wilde de as verwijderen want ik kan de cassette afnemer niet ver genoeg op de body schuiven omdat er net niet genoeg ruimte (?!) is, om hem te laten aangrijpen. Ik dacht ik demonteer wel even de as, maar dat was simpeler gedacht dan uitgevoerd. Aan de linkerzijde zit een stelmoer die geborgd wordt met een schroefje, maar ook dan krijg ik de naaf er niet. Ik wil eigenlijk de cassette demonteren om die en de body inspecteren, want die maakt in de freewheelmodus een hoop kabaal, niet altijd maar wel vaak. Té vaak. ;)
Bij Campagnolo moet je niet wezen, die hebben niks met hun verleden. Maar bij Retrobike vind je de oude onderdelencatalogus, en dan heb je wel een plaatje hoe het in elkaar zit
https://www.retrobike.co.uk/gallery2/v/ ... g.pdf.html
/Marten
marco verbaant

m-gineering schreef: 15 aug 2025, 07.19 Bij Campagnolo moet je niet wezen, die hebben niks met hun verleden. Maar bij Retrobike vind je de oude onderdelencatalogus, en dan heb je wel een plaatje hoe het in elkaar zit
Dank, ik vermoed (na demontage, het lijkt allemaal op elkaar) dat het gaat om de ring FH-PRO017. Die is niet van metaal maar lijkt op een soort "pakking". Deze lijkt wat teveel ingedrukt, en mogelijk voor de herrie tussen freewheelhuis en de naaf te zorgen. Los dat ergens te zien te krijgen zal niet meevallen. Denk dat ik probeer los te peuteren en hem van een stukje kunststof na te maken....
Bijlagen
campagnolo achternaaf.png
campagnolo achternaaf.png (119.64 KiB) 1516 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 15 aug 2025, 11.25
m-gineering schreef: 15 aug 2025, 07.19 Bij Campagnolo moet je niet wezen, die hebben niks met hun verleden. Maar bij Retrobike vind je de oude onderdelencatalogus, en dan heb je wel een plaatje hoe het in elkaar zit
Dank, ik vermoed (na demontage, het lijkt allemaal op elkaar) dat het gaat om de ring FH-PRO017. Die is niet van metaal maar lijkt op een soort "pakking". Deze lijkt wat teveel ingedrukt, en mogelijk voor de herrie tussen freewheelhuis en de naaf te zorgen. Los dat ergens te zien te krijgen zal niet meevallen. Denk dat ik probeer los te peuteren en hem van een stukje kunststof na te maken....
probeer vooral of de freewheellagers nog goed zijn (vinger insteken en draaien, het zijn er twee) en het naaflager aan de freewheelkant heeft vaak last van water.
/Marten
Plaats reactie