Kwikstep achterasg te

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
22inchwielen

Kwikstep achterasg te

Bericht door 22inchwielen »

De kogellagers in achteras zijn zichtbaar omdat de ring die ze hoort af te dekken los ligt en los blijft liggen ook nadat die flink op z’n plek is gedrukt. Zie foto’s. Moet dat opgelost worden of kan dat genegeerd worden?
IMG_7647.jpeg
IMG_7647.jpeg (566.08 KiB) 487 keer bekeken
IMG_7646.jpeg
IMG_7646.jpeg (514.51 KiB) 487 keer bekeken
IMG_7645.jpeg
IMG_7645.jpeg (573.59 KiB) 487 keer bekeken
tdebruin

Re: Kwikstep achterasg te

Bericht door tdebruin »

Hallo 22inchwielen en welkom op dit forum.
Kwiksteps zijn zeker leuke fietsjes en we hadden het vast heel leuk gevonden om wat meer foto's van je kwikstep te zien of daarover te lezen.

Over je vraag:
Moet dat opgelost worden of kan dat genegeerd worden?
Mja, niks moet en alles kan, he, dat is nou juist het leuke aan het verzamelen van oude fietsen. Meestal lukt het wel om de rand van de stofkap ietsje bij te buigen met een tang zodat ie wat meer klemt. Als het toch helemaal niet meer wil met de stofkap dan kan je deze uiteindelijk heus wel weglaten hoor. Dan moet wat vaker de kogellager daarachter smeren met dikke vet (wat je nu sowieso zou moeten doen trouwens, want dit ziet er wel ongezond droog uit).

Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar het lijkt alsof het binnenwerk van je naaf al eens vervangen is met een of ander goedkope Favorit imitatie. In dat geval kan je ook overwegen om geen moeite te doen en op zoek te gaan naar een goede binnenwerk.

Succes met de reparatie en laat weten hoe je het opgelost hebt.
22inchwielen

Re: Kwikstep achterasg te

Bericht door 22inchwielen »

Bedankt voor de vette tip.
Kapje ombuigen, ik zal het voorzichtig proberen.
De Kwikstep wordt al tenminste 20 jaar intensief dus vrijwel dagelijks gebruikt. Mensen verbazen zich er over dat ik er probleemloos ritten van 100 km op maak. De voor mij perfecte zithouding maakt het mogelijk. Ik heb ook een Koga Founder; de naafversnellingen zijn aangenaam, maar ergonomisch verliest die fiets het van de Kwikstep: lange ritten zijn vermoeiend.
Schakelen: ik heb een ongebruikt 22 inch wiel met sram imotion liggen wat ik in de Kwikstep zou willen plaatsen. Met een ingekorte kabel zou ik dan bijv. onder het zadel willen schakelen. Dat levert prettiger fietsen op in landen die niet zo plat zijn als NL. Het wiel is iets te breed voor de achterbrug van de Kwikstep, dat moet ik nog oplossen, of niet.
Plaats reactie