Welcome (Triumph) 1921

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
TheodK
Berichten: 457
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Welcome (Triumph) 1921

Bericht door TheodK »

In een eerder item op dit forum is deze fiets al een keer in beeld geweest. https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... lit=baving
Het gaat om een Welcome fiets gebouwd door Triumph uit Duitsland. Geïmporteerd en van eigen merk voorzien door H.G.A. Ackmann de opvolger van Klaas Baving uit Zwolle.
Tijdens de fietstocht in Winterswijk van vorig jaar sprak ik Sjoerd hier weer over. Ik heb gisteren de fiets van Sjoerd overgenomen omdat ik wel zin had om deze fiets te onderzoeken en te restaureren.
Vandaag heb ik hem meteen uit elkaar gehaald (altijd een van de leukste onderdelen van een restauratie).
Hij blijkt inderdaad uit 1921 te zijn. op de trapas staat 5-21 ingeslagen. mei 1921 dus.
Sjoerd heeft de fiets ooit gekocht van een oud clublid die hem van marktplaats had en heeft gerestaureerd. De lak van het frame is origineel , maar de spatborden, voorvork en voorvelg zijn overgelakt en voorzien van lelijke dikke biezen. alle vernikkelde onderdelen zijn met een soort aluminium verf overgeschilderd. Het leer van het (waarschijnlijk) originele zadel is met aluminium klinknagels opnieuw geklonken (ook erg lelijk).

Ik wil proberen om de lak van de voorvork en spatborden weer in ongeveer dezelfde staat te krijgen als het frame.
Vandaag heb ik al gekeken of de biezen er met thinner af te krijgen zijn, maar dat lukt niet. Ik weet niet wat voor lak er gebruikt is. heeft iemand tips?
Onder de aluminiumverf zit weer een soort groenige onderlaag. ik vrees dat daaronder wellcht ook flink geschuurd is. ik zal eens met afbijt beginnen. andere tips zijn ook welcome.

Theo
Bijlagen
IMG_0244.jpeg
IMG_0244.jpeg (194.68 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0246.jpeg
IMG_0246.jpeg (195.52 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0248.jpeg
IMG_0248.jpeg (188.64 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0250.jpeg
IMG_0250.jpeg (147.04 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0251.jpeg
IMG_0251.jpeg (196.79 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0255.jpeg
IMG_0255.jpeg (158.97 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0259 (1).jpeg
IMG_0259 (1).jpeg (137.49 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0260.jpeg
IMG_0260.jpeg (138.88 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0261.jpeg
IMG_0261.jpeg (145.6 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0263.jpeg
IMG_0263.jpeg (148.79 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0264.jpeg
IMG_0264.jpeg (166.56 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0265.jpeg
IMG_0265.jpeg (170.55 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0266.jpeg
IMG_0266.jpeg (139.68 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0268.jpeg
IMG_0268.jpeg (128.05 KiB) 1988 keer bekeken
IMG_0269.jpeg
IMG_0269.jpeg (164.73 KiB) 1988 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1841
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Welcome (Triumph) 1921

Bericht door Fotomaan »

Biezen of lijnen haal ik altijd weg met Commandant Nr.4
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
TheodK
Berichten: 457
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Welcome (Triumph) 1921

Bericht door TheodK »

Ik heb het met commandant geprobeerd, maar dat werkt niet. Zelfs thinner , dat behoorlijk agressief is werkt niet. Ik heb het nog eens goed bekeken. ik denk dat de spatborden en voorvelg gepoedercoat zijn. Daarom zit er zo'n keiharde laag op.
Waarschijnlijk moet ik dezelfde werkwijze volgen als jij gedaan hebt met de gepoedercoate transportfiets waar je laatst over schreef. de biezen eraf schuren en dan kijken hoe het er uit ziet. Eventueel weer overlakken.
op het achterspatbord is iemand al een keer bezig geweest met schuren.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Durabo88
Berichten: 3235
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Welcome (Triumph) 1921

Bericht door Durabo88 »

Het zadeldekje in met popnagels aan het frame bevestigd, dat kost enige moeite om het weer los te krijgen.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1841
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Welcome (Triumph) 1921

Bericht door Fotomaan »

TheodK schreef: 3 aug 2025, 16.27 Ik heb het met commandant geprobeerd, maar dat werkt niet. Zelfs thinner , dat behoorlijk agressief is werkt niet. Ik heb het nog eens goed bekeken. ik denk dat de spatborden en voorvelg gepoedercoat zijn. Daarom zit er zo'n keiharde laag op.
Waarschijnlijk moet ik dezelfde werkwijze volgen als jij gedaan hebt met de gepoedercoate transportfiets waar je laatst over schreef. de biezen eraf schuren en dan kijken hoe het er uit ziet. Eventueel weer overlakken.
op het achterspatbord is iemand al een keer bezig geweest met schuren.
Da’s misschien nog de beste manier.
Mij is het resultaat niet tegengevallen.
Die poeder is taai spul dus het is even schuren maar het wordt er heel mooi gelijkmatig glad van.
Ik heb alleen nog maar de velgen gedaan maar daar werd ik wel blij van.
Bijlagen
IMG_5625.jpeg
IMG_5625.jpeg (568.99 KiB) 1291 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4113
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Welcome (Triumph) 1921

Bericht door maartenB »

Leuk project, Theo! Ik denk dat een deel van de biezen, dus niet op de spatborden, juist wél origineel is? Dat is ook wel erg mooi.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 457
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Welcome (Triumph) 1921

Bericht door TheodK »

maartenB schreef: 4 aug 2025, 10.38 Leuk project, Theo! Ik denk dat een deel van de biezen, dus niet op de spatborden, juist wél origineel is? Dat is ook wel erg mooi.
Dat klopt. mooi dat die er nog opzitten. ik wil de spatborden en voorvork ongeveer in dezelfde staat zien te krijgen.
Hierbij nog wat detailfoto's
- trapas met 5 -21 en daarvoor nogal vaag N 16? (wellicht het type as??)
- op de voorvork staat ook het framenummer ingeslagen
- op het kettingblad staat 46 Z (46 tanden).
- mooi is de asymmetrische achtervork
- freewheel achter. (welk merk zal dat zijn?)
- de fiets heeft ingesoldeerde achterpatten
Op de site van de Duitse zustervereniging staat een Triumph catalogus van 1921 .zodra ik die heb zal ik hem een vergelijken met deze fiets.
Bijlagen
57DBF3C0-EC1B-41DA-B54F-2EF92333974F_1_105_c.jpeg
57DBF3C0-EC1B-41DA-B54F-2EF92333974F_1_105_c.jpeg (309.87 KiB) 1108 keer bekeken
IMG_0270.jpeg
IMG_0270.jpeg (335.47 KiB) 1108 keer bekeken
IMG_0273.jpeg
IMG_0273.jpeg (516.31 KiB) 1108 keer bekeken
IMG_0274.jpeg
IMG_0274.jpeg (359.78 KiB) 1108 keer bekeken
IMG_0275.jpeg
IMG_0275.jpeg (428.85 KiB) 1108 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
TheodK
Berichten: 457
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Welcome (Triumph) 1921

Bericht door TheodK »

Ik ben inmiddels bijna klaar met de restauratie van deze fiets.
De aluminiumverf heb ik van de meeste onderdelen (behalve het zadelframe) afgehaald. Dat kostte nogal wat moeite want onder deze verf zat nog een groenachtige grondlaag. Maar met afbijt en een staalborstel ging het er wel af. Toen bleef er kaal ijzer over, want er zat vrijwel geen nikkel meer onder. Dat ijzer heb ik behandeld met Plumbrown. Een goedje dat gebruikt wordt om oude wapens weer een mooi donkerbruin patin te geven. Het resultaat is best aardig geworden. Het stuur lijkt nu op het patin van de crancks die gelukkig niet met aluminiumverf waren overgeschilderd.

De biezen op de gepoedercoate voorvork, spatborden en voorvelg kon ik er met afbijt wel afkrijgen. Het bleken opgeplakte biezen te zijn. Daarna geschuurd, overgelakt en met commandant weer bewerkt. Ze passen nu goed bij de originele lak van het frame. Eventueel zou ik er nog wat restanten van rode biezen op aan kunnen brengen.

Ik heb de duitse zusterverenging gevraagd om een scan van de Triumph catalogus van 1921. Daarin blijkt dit model echter niet te staan. Volgens hen stonden lang niet alle modellen in de catalogus omdat Triumph veel aan buitenlandse bedrijven frames op bestelling leverde. Mijn Welcome lijkt mee op de Engelse Triumph. De spatborden hebben in ieder geval dezelfde vorm als die van de Triumph van 1909 die Maarten nu aan het restaureren is. Sjoerd heeft in het eerdere topic over de Baving Welcome fietsen gezegd : “Ik vermoed dat de eerste Duitse Triumphs (rond 1900) veel overeenkomsten hadden met die uit Coventry en dat ze pas in de loop van de jaren uit elkaar groeiden. In 1913 werden de twee bedrijven gescheiden. Er bleef tot 1929 wel een samenwerking bestaan”. Zie ook viewtopic.php?t=776&hilit=baving

Van het zadel kon ik de aluminium verf niet afkrijgen. Dat zou eventueel wel met stralen kunnen. Het leer was echter ook nogal beschadigd. Onder de alu popnagels bleken grote gaten te zitten. Ik had echter nog een mooi origineel Ackmann/perfection zadel liggen uit die tijd. Dat heb ik er nu op gezet.

Ik mis nu alleen nog enkele kleine onderdelen:
- Het stuurslotje. Het gaatje daarvoor zit nog in het frame. Van een clublid kan ik zo’n stuurslotje krijgen.
- Het quadrant om het netje aan de achteras te bevestigen. Het schoefje om dat vast te maken zit nog wel op het achterpat. Op mijn Triumph /Welcome uit 1907 zit nog zo’n origineel quadrant. Zie foto. Dat is eventueel wel na te maken.
- De originele kettingspanners. Die zitten ook nog op mijn fiets van 1907. Dat model is ook door Fongers gebruikt
Bijlagen
10937266-CF54-4A75-8E02-6E04025DB3D8_1_105_c.jpeg
10937266-CF54-4A75-8E02-6E04025DB3D8_1_105_c.jpeg (288.18 KiB) 250 keer bekeken
B437A9F8-E534-4F3D-B1EE-D9B62EC5E362_1_105_c.jpeg
B437A9F8-E534-4F3D-B1EE-D9B62EC5E362_1_105_c.jpeg (395.96 KiB) 250 keer bekeken
BD45CA49-2A81-49AC-A81F-5F0E3CC2D724_1_105_c.jpeg
BD45CA49-2A81-49AC-A81F-5F0E3CC2D724_1_105_c.jpeg (419.11 KiB) 250 keer bekeken
2E355841-2123-4540-80FC-101AFD1C98E1_1_105_c.jpeg
2E355841-2123-4540-80FC-101AFD1C98E1_1_105_c.jpeg (316.72 KiB) 250 keer bekeken
1122F31F-3CCA-4C84-A3D5-FB700C2FF280_1_105_c.jpeg
1122F31F-3CCA-4C84-A3D5-FB700C2FF280_1_105_c.jpeg (455.17 KiB) 250 keer bekeken
06B86311-8320-4A03-AAAC-33D65537D5C0_1_105_c.jpeg
06B86311-8320-4A03-AAAC-33D65537D5C0_1_105_c.jpeg (359.79 KiB) 250 keer bekeken
59E232D0-9D9F-4B98-AB70-886B704CDB6F_1_105_c.jpeg
59E232D0-9D9F-4B98-AB70-886B704CDB6F_1_105_c.jpeg (471.45 KiB) 250 keer bekeken
1528D162-8361-4AF9-A4F9-7D59BB14B9FD_1_105_c.jpeg
1528D162-8361-4AF9-A4F9-7D59BB14B9FD_1_105_c.jpeg (259.23 KiB) 250 keer bekeken
00353B34-B91E-4229-9CFD-06DA623873B7_1_105_c.jpeg
00353B34-B91E-4229-9CFD-06DA623873B7_1_105_c.jpeg (500.15 KiB) 250 keer bekeken
ontbrekende onderdelen.jpeg
ontbrekende onderdelen.jpeg (274.33 KiB) 250 keer bekeken
ackmann perfecta zadel.jpeg
ackmann perfecta zadel.jpeg (281.76 KiB) 250 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4113
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Welcome (Triumph) 1921

Bericht door maartenB »

Mooi hoor Theo, goed werk!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie