Beste Fotomaan,
Mag ik vragen wat de bron van deze informatie is? Dan kan ik het ook een keer zelf nalezen.
Groeten, Y.
Spakenvragen
Re: Spakenvragen
Sportief fietsend!
Re: Spakenvragen
Hoi Yorick,
Dit is het PDFje waar ik de info over wielen spaken gevonden heb.
http://www.velofilie.nl/_fpclass/HetGes ... ielPDF.pdf
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Dit is het PDFje waar ik de info over wielen spaken gevonden heb.
http://www.velofilie.nl/_fpclass/HetGes ... ielPDF.pdf
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Spakenvragen
Interessant! De meningen zijn enigszins verdeeld. Ik heb hem nog niet nagemeten, maar mijn achternaaf zal ongeveer de diameter hebben van een transportfietsvoornaaf, dus het zal er om spannen. Inderdaad vond ik dat de originele spaken elkaar erg dicht bij de spaakkop kruisten. Maar met een dunnere spaak zou het denk ik wel goed moeten gaan. Eens kijken welke spaken ik überhaupt kan krijgen, niet alles is even makkelijk te krijgen.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: Spakenvragen
Hoi JocoFoto,
Even iets over jouw vraag 2: “Is kruis 4 daadwerkelijk beter dan kruis 3 bij een achterwiel met velgremmen?” Dat is niet in het algemeen te beantwoorden. Je moet onderscheid maken tussen twee soorten krachten die het wiel te verwerken krijgt:
- torsiekrachten door aandrijven en (bij een remnaaf) remmen, en
- verticale krachten door het gewicht van de fietser + fiets.
Hoe meer kruisingen hoe beter het wiel bestand is tegen torsiekrachten, waarbij kruis 4 het maximum is. Dan vormen namelijk de uiteinden van de spaak samen met het wielmiddelpunt een rechthoekige driehoek. Dit is trouwens ook de oorzaak van het feit dat bij een gegeven velgdiameter en kruis-4-spaakpatroon de diameter van de naafflens bijna geen invloed meer heeft op de spaaklengte, iets waarover zich menigeen verbaast. Of je een voornaafje of een trommelremwiel in een 28 x 1 1/2” velg inspaakt maakt voor de benodigde spaaklengte niet uit. Pas bij nog grotere naafdiameters zou de spaaklengte beginnen te veranderen.
De grootste torsiekrachten worden veroorzaakt bij het remmen, aandrijfkrachten spelen een veel minder grote rol. De weg die je aflegt als je van 0 naar 20 km/h versnelt is immers veel langer dan die bij het remmen van 20 naar 0 km/h. Voor een fiets met velgremmen is kruis 4 daarom principieel overdreven. Hier spelen de verticale krachten een grotere rol en een wiel met minder kruisingen kan deze ook prima opnemen omdat de kracht dan in lijn ligt met de richting van de spaken. Ander voordeel: Hoe minder kruisingen hoe lichter het wiel wordt (i.v.m. de kortere spaaklengte). Vandaar dat je bij racefietsen ook radiaal gespaakte voorwielen tegenkomt. Een kennis van mij heeft ook eens zijn Gazelle omafiets voor én achter radiaal gespaakt, het werkte naar zijn zeggen prima.
Veruit de meeste stadsfietsen worden kruis 3 gespaakt, dat is denk ik het beste compromis tussen voldoende sterk en niet te zwaar. Spaakt natuurlijk ook wat makkelijker.
'
Even iets over jouw vraag 2: “Is kruis 4 daadwerkelijk beter dan kruis 3 bij een achterwiel met velgremmen?” Dat is niet in het algemeen te beantwoorden. Je moet onderscheid maken tussen twee soorten krachten die het wiel te verwerken krijgt:
- torsiekrachten door aandrijven en (bij een remnaaf) remmen, en
- verticale krachten door het gewicht van de fietser + fiets.
Hoe meer kruisingen hoe beter het wiel bestand is tegen torsiekrachten, waarbij kruis 4 het maximum is. Dan vormen namelijk de uiteinden van de spaak samen met het wielmiddelpunt een rechthoekige driehoek. Dit is trouwens ook de oorzaak van het feit dat bij een gegeven velgdiameter en kruis-4-spaakpatroon de diameter van de naafflens bijna geen invloed meer heeft op de spaaklengte, iets waarover zich menigeen verbaast. Of je een voornaafje of een trommelremwiel in een 28 x 1 1/2” velg inspaakt maakt voor de benodigde spaaklengte niet uit. Pas bij nog grotere naafdiameters zou de spaaklengte beginnen te veranderen.
De grootste torsiekrachten worden veroorzaakt bij het remmen, aandrijfkrachten spelen een veel minder grote rol. De weg die je aflegt als je van 0 naar 20 km/h versnelt is immers veel langer dan die bij het remmen van 20 naar 0 km/h. Voor een fiets met velgremmen is kruis 4 daarom principieel overdreven. Hier spelen de verticale krachten een grotere rol en een wiel met minder kruisingen kan deze ook prima opnemen omdat de kracht dan in lijn ligt met de richting van de spaken. Ander voordeel: Hoe minder kruisingen hoe lichter het wiel wordt (i.v.m. de kortere spaaklengte). Vandaar dat je bij racefietsen ook radiaal gespaakte voorwielen tegenkomt. Een kennis van mij heeft ook eens zijn Gazelle omafiets voor én achter radiaal gespaakt, het werkte naar zijn zeggen prima.
Veruit de meeste stadsfietsen worden kruis 3 gespaakt, dat is denk ik het beste compromis tussen voldoende sterk en niet te zwaar. Spaakt natuurlijk ook wat makkelijker.
'
Re: Spakenvragen
Op de naaf van een fiets worden een aandrijfmoment en een remmoment uitgeoefend. Het remmoment is brusker dan het aandrijfmoment en hierdoor worden de spaken het zwaarst belast.Vandaar dat deze spaken aan de buitenkant van de naafflens lopen.De spaakkop en de naafflens moeten strak inelkaar passen anders gaat de spaakkop zich strekken en komt er kerfwerking in de elleboog van de spaak en breekt de kop af. Nippels dienen op 2 gangen na vol te zitten met de spaak om de kracht af te geven aan de velg. Eventueel nippelplaatjes gebruiken om het kontaktoppervlak te vergroten.
Rechte spaken geven de hobbels van de weg door aan de spaakkop in de naaf als nu verjongde spaken gebruikt worden is het middenstuk elastisch en wordt de hobbel minder fel doorgegeven aan de spaakkop. er bestaan spaken met een versterkte kop nr 12 en een lichaam nr 13. Dubbel butted spaken hebben een dikkere kop maar ook eendikkere schroefdraad. En dan zijn er nog spaken met een kop van nr 13 een lichaam van nr 15 en schroefdraad nr 14. Dit is DT alpine 3 en hierop rij ik al vele probleemloze jaren met mijn zware lichaam.
De spaak moet het liefst een hoek maken van 90 graden met de naafflens omdat dan de arm van remmoment het grootst is dus de belasting van de spaak is dan geringer.
m.vr.groet
Peterl
Rechte spaken geven de hobbels van de weg door aan de spaakkop in de naaf als nu verjongde spaken gebruikt worden is het middenstuk elastisch en wordt de hobbel minder fel doorgegeven aan de spaakkop. er bestaan spaken met een versterkte kop nr 12 en een lichaam nr 13. Dubbel butted spaken hebben een dikkere kop maar ook eendikkere schroefdraad. En dan zijn er nog spaken met een kop van nr 13 een lichaam van nr 15 en schroefdraad nr 14. Dit is DT alpine 3 en hierop rij ik al vele probleemloze jaren met mijn zware lichaam.
De spaak moet het liefst een hoek maken van 90 graden met de naafflens omdat dan de arm van remmoment het grootst is dus de belasting van de spaak is dan geringer.
m.vr.groet
Peterl
Re: Spakenvragen
Korte update; de spaken van het voorwiel zitten erin. Richten is stap twee, maar het ziet er nu al bemoedigend uit!
Met dank aan velofilie.nl (Wiel) voor de duidelijke uitleg - ik wist tot voor kort bijvoorbeeld niet dat er linkse en rechtse velgen zijn.
Volgende test is het achterwiel, waarvoor ik de spaaklengte heb moeten berekenen. Spannend of die berekening inderdaad goed uitkomt!
Met dank aan velofilie.nl (Wiel) voor de duidelijke uitleg - ik wist tot voor kort bijvoorbeeld niet dat er linkse en rechtse velgen zijn.
Volgende test is het achterwiel, waarvoor ik de spaaklengte heb moeten berekenen. Spannend of die berekening inderdaad goed uitkomt!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's