Gruno 1907
-
Re: Gruno 1907
Hoi Jos. Het dateren van zo'n lastig geval laat ik over aan de fietsdatabank(
). Er zijn maar een handvol merken die voor 1940 goed te dateren zijn . En dan is er volgens mij maar 1 die voor 1910 " exact " te dateren is. Dat de lamphaak van latere datum is had ik ook vermeld. Wat ik mij wel afvraag is of Gruno op de binnenbanden altijd de term Gruno&Adek heeft gebruikt of dat het later gewoon GA , of GrunoAdek werd. Amstel word sowieso nog niet genoemd. Het is vooralsnog de oudste Gruno voor zover bekend . Framenr 26 .11825 . Groetjes Peter
Hoi Peter,
Gezien het framenummer vermoed ik sterk dat je fiets uit bouwjaar 1926 is. In de jaren 20 begonnen de framenummers van het merk met de laatste twee cijfers van het jaartal. Omdat 1926 ook het jaar is waarin de productie van het Arnhemse Adek naar Winschoten werd verplaatst en het nieuwe logo (wapenschild met de verweven letters A en G) zou worden toegepast, zijn de lamphaak en de binnenbanden waarschijnlijk ook origineel.
Als dit klopt is deze fiets zeker niet de oudst overgebleven Gruno (volgens mij had je er zelf een uit ca. 1915 en bij Martijn Lagerwerf staan er ook twee van voor 1926).
groet, Jos
Gezien het framenummer vermoed ik sterk dat je fiets uit bouwjaar 1926 is. In de jaren 20 begonnen de framenummers van het merk met de laatste twee cijfers van het jaartal. Omdat 1926 ook het jaar is waarin de productie van het Arnhemse Adek naar Winschoten werd verplaatst en het nieuwe logo (wapenschild met de verweven letters A en G) zou worden toegepast, zijn de lamphaak en de binnenbanden waarschijnlijk ook origineel.
Als dit klopt is deze fiets zeker niet de oudst overgebleven Gruno (volgens mij had je er zelf een uit ca. 1915 en bij Martijn Lagerwerf staan er ook twee van voor 1926).
groet, Jos
-
Ik meen dat de eerste twee cijfers bij Gruno te maken hebben met de framehoogte. In dit geval 26 inch.
Mijn damesfiets waar Peter aan refereerde (begrijp ik nu) heeft 23 als eerste getal = 23 inch.
Het nummer achter de punt is dan het werkelijke framenummer.
In het geval van de damesfiets van idd rond 1922 is dat 18468
Groeten,
maarten
Mijn damesfiets waar Peter aan refereerde (begrijp ik nu) heeft 23 als eerste getal = 23 inch.
Het nummer achter de punt is dan het werkelijke framenummer.
In het geval van de damesfiets van idd rond 1922 is dat 18468
Groeten,
maarten
-
Klopt helemaal Maarten. 26 inch is de framehoogte , oftewel 66 cm
OK, had ik dat verkeerd. Vraag blijft dan wat het precieze bouwjaar is. Wat is/was het framenummer van je herenfiets uit ca. 1915 Peter?
Jos
Jos