Haha nee zo vat ik het ook zeker niet op , ben al blij met de uitgestrekte informatie die ik opdoe. Weer een les voor de volgende opknapper , ben er niet minder gemotiveerd door om 't pretpakket weer te laten stralen haha ! We houden um erin ,bedankt weer !marco verbaant schreef: ↑29 sep 2025, 21.45Wat de benaming "pretpakket" nog maar eens benadrukt. Overigens niet eend denigrerend bedoeld. Want in die jaren deden we niet anders. Echte groepen waren er nog niet. Campagnolo kwam pas met haar sidepull Record remmen in 1968 om tot een nagenoeg complete groep te komen. Shimano volgde toch nog weer een paar jaar later. Schreeuwend duur ook nog, die Campagnolo remgreen, en nog steeds wel eigenlijk. We combineerden in die jaren wat af, Bijvoorbeeld de gouden combi tussen Mafac centrepull remhoeven in combinatie met Universal remmen was een beproefde en geliefde combinatie.![]()
Vintage Batavus ic racefiets
Re: Vintage Batavus ic racefiets
Dit is overigens t frame nr . ( Ondersteboven

- Bijlagen
-
- IMG-20250929-WA0000.jpg (163.74 KiB) 3440 keer bekeken
Mocht je eventueel het crankstel willen vervangen, dan houd ik mij aanbevolen voor de Stronglight 

Sportief fietsend!
Vanuit bron Klasiekeracefietsinfo , verneem ik dit.
Datering van een Batavus frame,
In 1968 begint Batavus met framenummering waarbij het eerste cijfer op het bouwjaar slaat. Dit bleef tot 1984 zo.
Dus jou suggestie klopt wel, dan is de fiets wellicht orgineler dan we dachten ? Dan komt de fiets uit 1976 en dan kan de crankstel die ouder is en shimano600 wel vanuit de winkel zijn?
Laatst gewijzigd door Dutchzz op 30 sep 2025, 22.31, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik denk ook dat het productie jaar 1976 is.
Er zijn veel onderdelen op de fiets die jaar en maandcodes hebben.
https://www.vintage-trek.com/component_dates.htm
Hier kun je veel uit de jaren 70-80 terugvinden.
Groet, Wiel
Groet, Wiel
Super fijn ! Bedankt voor de link en inderdaad 1976 zal het moeten zijn dan thanks ! Interessant dit ...velofilie schreef: ↑30 sep 2025, 19.51 Ik denk ook dat het productie jaar 1976 is.
Groet, Wiel

Het meeste is al gezegd, maar inderdaad, je Batavus lijkt me helemaal origineel wat betreft afmontage. Ik heb precies dezelfde, ook met Stronglight crankstel maar dan met o.a. Shimano Titlist derailleurs. Vorig jaar heb ik eentje verkocht met een Stronglight crankstel maar voor de rest veel Simplex...
Dit model Professional was de eerste die echt bij Batavus zelf werd gebouwd bij hun toen net opgerichte race-afdeling. Ik ken ze uit 1974, 75 en begin 76. Het model daarna, vanaf 76, heeft veel minder drukke bestickering en is veel vaker standaard afgemonteerd met Shimano 600.
Wat betreft framenummers, het lijkt er op dat ze vanaf 1976 pas alle Professionals systematisch zijn gaan nummeren met een 7-cijferige code. (jaartal / framehoogte / serienummer). Ik ben toevallig net bezig al mijn framenummers te noteren. Eentje uit 1976 heeft serienummer 141, begin 1983 wordt de 5000e Professional gebouwd zeg ik even zo uit m'n hoofd. Als mijn lijstje compleet is zal ik 'm s delen.
Dit model Professional was de eerste die echt bij Batavus zelf werd gebouwd bij hun toen net opgerichte race-afdeling. Ik ken ze uit 1974, 75 en begin 76. Het model daarna, vanaf 76, heeft veel minder drukke bestickering en is veel vaker standaard afgemonteerd met Shimano 600.
Wat betreft framenummers, het lijkt er op dat ze vanaf 1976 pas alle Professionals systematisch zijn gaan nummeren met een 7-cijferige code. (jaartal / framehoogte / serienummer). Ik ben toevallig net bezig al mijn framenummers te noteren. Eentje uit 1976 heeft serienummer 141, begin 1983 wordt de 5000e Professional gebouwd zeg ik even zo uit m'n hoofd. Als mijn lijstje compleet is zal ik 'm s delen.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
- marco verbaant
Ik kan me niet voorstellen dat de Universal remgrepen origineel zijn uitgerust geweest. Dan waren de remhoeven ook wel van dat merk geweest.deraptor schreef: ↑1 okt 2025, 08.47 Het meeste is al gezegd, maar inderdaad, je Batavus lijkt me helemaal origineel wat betreft afmontage. Ik heb precies dezelfde, ook met Stronglight crankstel maar dan met o.a. Shimano Titlist derailleurs. Vorig jaar heb ik eentje verkocht met een Stronglight crankstel maar voor de rest veel Simplex...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
deraptor schreef: ↑1 okt 2025, 08.47 Het meeste is al gezegd, maar inderdaad, je Batavus lijkt me helemaal origineel wat betreft afmontage. Ik heb precies dezelfde, ook met Stronglight crankstel maar dan met o.a. Shimano Titlist derailleurs. Vorig jaar heb ik eentje verkocht met een Stronglight crankstel maar voor de rest veel Simplex...
Oo wat gaaf ! Me gevoel heeft me dan toch niet in de steek gelaten, mocht dit kloppen.
Had u toevallig ook een atax stuurpen op de fiets ?
Heel erg bedankt voor de informatie betreft de geschiedenis en editie's en als u die lijst met me zou willen delen heel graag.
@deraptor heeft u toevallig ook nog een foto van uw batavus professional die u kunt delen ?