even voorstellen Gerard
Re: even voorstellen Gerard
Mijn complimenten! mooi resultaat, op die oude bsa en raleigh van mij waren ze compleet weg helaas.
heb je ook dat deksel er van?
De beste uitvinding van de twintigste eeuw? De fiets.
heb je ook dat deksel er van?
De beste uitvinding van de twintigste eeuw? De fiets.
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Re: even voorstellen Gerard
Ik heb ze inderdaad compleet.
Re: even voorstellen Gerard
Mooi. Anders had ik nog één overcompleet liggen. Even kort: Voor wie in de buurt van Eindhoven woont: Op de Tongelresestraat vlak voor het spoor staat een klassieke 26" Gazelle in nieuwstaat, ik denk te koop, voor een woning. Die heeft dikwijls meer mooie fietsen. (in de buurt van160 -180)
Laatst gewijzigd door Gerard48 op 3 okt 2025, 21.44, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Re: even voorstellen Gerard
De Raleigh. Heel wat moeite gekost. En een heel verhaal. Deze plm. 50 jaar oude fiets was totalloss. De lagercups waren nog goed, de cranks, het frame redelijk, voorvork moest gericht, spatborden en kettingkast door de mot opgevr......
De trapas compleet op. Het achterwiel over 4 gespaakt, dat is het beste.
Heb er op en af drie maanden op gedaan om de naven (SA achter en gewone voor) te kuisen en opnieuw op te bouwen. Voor die Sturmey Archer heb ik trouwens een goeie tip om te voorkomen dat die uit z`n 2 schiet, een fout die velen maken. Bij de Verfkampioen hier een pot goeie lak gekocht voor VIJF eu`s..... Die twee popnagels op het kettingkastdeksel: (2e hands) Dat gaat onder het fietsen soms los en dat is een probleem. Dus twee kleine stalen lipjes aan de binnenkant, er in schuiven, en rechts vastklikken. de foto`s volgen nog.
De trapas compleet op. Het achterwiel over 4 gespaakt, dat is het beste.
Heb er op en af drie maanden op gedaan om de naven (SA achter en gewone voor) te kuisen en opnieuw op te bouwen. Voor die Sturmey Archer heb ik trouwens een goeie tip om te voorkomen dat die uit z`n 2 schiet, een fout die velen maken. Bij de Verfkampioen hier een pot goeie lak gekocht voor VIJF eu`s..... Die twee popnagels op het kettingkastdeksel: (2e hands) Dat gaat onder het fietsen soms los en dat is een probleem. Dus twee kleine stalen lipjes aan de binnenkant, er in schuiven, en rechts vastklikken. de foto`s volgen nog.
Laatst gewijzigd door Gerard48 op 3 okt 2025, 21.43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Re: even voorstellen Gerard
Ik hoop dat het lukt.
- Bijlagen
-
- nr. 3.jpg (283.48 KiB) 4065 keer bekeken
-
- nr. 2.jpg (333.03 KiB) 4065 keer bekeken
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Re: even voorstellen Gerard
En verder.
- Bijlagen
-
- nr.5.JPG (221.14 KiB) 4059 keer bekeken
-
- nr. 4.jpg (138.41 KiB) 4059 keer bekeken
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Re: even voorstellen Gerard
Heb op Marktplaats een 5/8e crankstel gevonden en die passen precies op een Engelse trapas. Moeilijk aan te komen.
Die trapas is waarschijnlijk van de jaren 40 0f 50, gehard en gesmeed staal en onverslijtbaar. 5/8e inch. de laatste twee van mijn fietsenmaker hier. Heel wat beter dan die verzinkte trapassen met een genitreerd laagje....Koplamp en dynamo komen nog. Heel dat vegikel schroef voor schroef gedemonteerd en hersteld. Ik ga daar in de winter niet op rijden, daar heb ik een moderne BARACOGA fiets voor gebouwd. Dat komt later....
Die trapas is waarschijnlijk van de jaren 40 0f 50, gehard en gesmeed staal en onverslijtbaar. 5/8e inch. de laatste twee van mijn fietsenmaker hier. Heel wat beter dan die verzinkte trapassen met een genitreerd laagje....Koplamp en dynamo komen nog. Heel dat vegikel schroef voor schroef gedemonteerd en hersteld. Ik ga daar in de winter niet op rijden, daar heb ik een moderne BARACOGA fiets voor gebouwd. Dat komt later....

Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Re: even voorstellen Gerard
Welkom Gerard op dit forum.
Wordt lid van deze leuke club. Dan krijg je een clubblad en kun je in documentatie bank en over en weer privé berichten sturen. En dat voor een paar tientjes en een bietje. (Tot zover mijn ledenwerving actie)
Ik woon in dezelfde stad en heb een Humber met BSA 3 speed. Heerlijke fiets waar ik weinig aan heb gedaan als een lakdoek kettingkast vervangen voor een stalen oliebad kettingkast. Hier zit werkelijk een aftap plug in geschroefd. Dus als deze gebruikt wordt zoals omschreven. (Volgens mij zet niemand er een laagje olie in) dan zou zo’n kast nooit rotten.
Maar ja dat is wel op zijn Engels. Heb. Vroeger heel wat mini’s gehad en daar lag altijd een plasje olie onder. En volgens mij geld dat ook voor Engelse motorfietsen.
Mocht je eens zin hebben om over oude fietsen te buurten ben je welkom in mijn atelier (dit is geen professionele werkplaats maar schuurtje vind ik te minderwaardig)
Groeten Martijn Blixembos Eindhoven
Wordt lid van deze leuke club. Dan krijg je een clubblad en kun je in documentatie bank en over en weer privé berichten sturen. En dat voor een paar tientjes en een bietje. (Tot zover mijn ledenwerving actie)
Ik woon in dezelfde stad en heb een Humber met BSA 3 speed. Heerlijke fiets waar ik weinig aan heb gedaan als een lakdoek kettingkast vervangen voor een stalen oliebad kettingkast. Hier zit werkelijk een aftap plug in geschroefd. Dus als deze gebruikt wordt zoals omschreven. (Volgens mij zet niemand er een laagje olie in) dan zou zo’n kast nooit rotten.
Maar ja dat is wel op zijn Engels. Heb. Vroeger heel wat mini’s gehad en daar lag altijd een plasje olie onder. En volgens mij geld dat ook voor Engelse motorfietsen.
Mocht je eens zin hebben om over oude fietsen te buurten ben je welkom in mijn atelier (dit is geen professionele werkplaats maar schuurtje vind ik te minderwaardig)
Groeten Martijn Blixembos Eindhoven
Re: even voorstellen Gerard
Beste Mellez, Zo, we zitten even na een drukke dag. Eerst dat spaken:
Ziet de tekening. Hoe verder de spaak van de hartlijn van de naaf staat, hoe meer dat de spaak zuiver op trekkracht wordt belast. De linker spaak hetzelfde, de andere kant op. Wel eerst de binnenspaken doen, aan beide kanten, (van buiten naar binnen) en dan de buitenspaken doorsteken. En zonder tandwiel dat in de weg zit. Rechts: Een schets dat de spaak op plm. 80 graden op de hartlijn naaf, op deze manier voorkom je dat bij grote kracht (trappen en remmen) de naaf een paar 10e beweegt en de spaken af kunnen breken bij de kop in de naaf. (door schade en sch.... wijs geworden....
)
En wat de tip voor de 2e versnelling aangaat: Ik heb, voor de goede uitleg twee vragen, 1) heb je ooit zo een naaf (3-speed) uit elkaar en weer in elkaar gezet? 2) op het internet staan soms een ,,exploded view'' van zo een naaf, als je daar een afbeelding hier zet kan ik het haarfijn uitleggen. Een prettig weekend, Gerard.
Ziet de tekening. Hoe verder de spaak van de hartlijn van de naaf staat, hoe meer dat de spaak zuiver op trekkracht wordt belast. De linker spaak hetzelfde, de andere kant op. Wel eerst de binnenspaken doen, aan beide kanten, (van buiten naar binnen) en dan de buitenspaken doorsteken. En zonder tandwiel dat in de weg zit. Rechts: Een schets dat de spaak op plm. 80 graden op de hartlijn naaf, op deze manier voorkom je dat bij grote kracht (trappen en remmen) de naaf een paar 10e beweegt en de spaken af kunnen breken bij de kop in de naaf. (door schade en sch.... wijs geworden....

En wat de tip voor de 2e versnelling aangaat: Ik heb, voor de goede uitleg twee vragen, 1) heb je ooit zo een naaf (3-speed) uit elkaar en weer in elkaar gezet? 2) op het internet staan soms een ,,exploded view'' van zo een naaf, als je daar een afbeelding hier zet kan ik het haarfijn uitleggen. Een prettig weekend, Gerard.
- Bijlagen
-
- over 4.jpg (77.51 KiB) 2664 keer bekeken
-
- 100_4372.JPG (547.53 KiB) 2670 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gerard48 op 4 okt 2025, 20.43, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.