Beste moderators: Als het gepermiteerd is: Om te voorkomen dat veel van mijn berichten en commentaren van leden bij
,,even voorstellen" gaat vollopen, mag ik een onderwerp ,,gerard48" maken? Dan kunnen we hier fijn verder kletsen en
ideën uitwisselen.
Vriendelijken groet, Gerard in Eindhoven.
Gerard48
Re: Gerard48
Die Raleigh is niet helemaal origineel: De rechter crank met groot tandwiel was totallos en vervangen door een
metrische met 16 m.m. asgat. Dat slingert natuurlijk op die Engelse trapas, dus tactisch opgelast en naar 16 m.m.
bijgewerkt, en het past.....
metrische met 16 m.m. asgat. Dat slingert natuurlijk op die Engelse trapas, dus tactisch opgelast en naar 16 m.m.
bijgewerkt, en het past.....

Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Wat een beetje vreemd is: Rechter pedaal heeft rechtse draad en linker pedaal heeft linkse draad.
Als we aan machines werkten met draaiende delen die gebout waren, moest de draad altijd tegen de draairichting zijn.
Dus linkse draad op het rechter pedaal en links: Rechtse draad. In de constructie van draaiende delen in machines is dit een ,,must". Om te voorkomen dat het onderdeel zich tijdens bedrijf kan loswerken. Dit zie je helemaal bij lagercups met schroefdraad: Links is rechtse draad en andersom. Een heel mooi voorbeeld is een draaibank met geschroefde kop: Bijna altijd draaiwerk linksdraaiend, dus rechtse draad.
Voorals als bij BSA`s en Raleigh`s de borgring niet heel goed vast zit kan die cup er langzaam uitkomen.
Wat is de reden van deze eigenaardigheid? (als machinebankwerker zit ik soms daar over te piekeren.....
)
Als we aan machines werkten met draaiende delen die gebout waren, moest de draad altijd tegen de draairichting zijn.
Dus linkse draad op het rechter pedaal en links: Rechtse draad. In de constructie van draaiende delen in machines is dit een ,,must". Om te voorkomen dat het onderdeel zich tijdens bedrijf kan loswerken. Dit zie je helemaal bij lagercups met schroefdraad: Links is rechtse draad en andersom. Een heel mooi voorbeeld is een draaibank met geschroefde kop: Bijna altijd draaiwerk linksdraaiend, dus rechtse draad.
Voorals als bij BSA`s en Raleigh`s de borgring niet heel goed vast zit kan die cup er langzaam uitkomen.
Wat is de reden van deze eigenaardigheid? (als machinebankwerker zit ik soms daar over te piekeren.....

-
Beste Marten: Als je fietst draait de trapas rechtsom, en die cup met zijn linkse draad kan in pricipe dan los komen, want linkse
draad wordt rechtsdraaiend los geschroefd. En het pedaal: Bij het fietsen draait het asje linksom, en dat is precies het lossen van de rechtse draad. (heb ik al eens gehad, niet goed vastgezet......
)
draad wordt rechtsdraaiend los geschroefd. En het pedaal: Bij het fietsen draait het asje linksom, en dat is precies het lossen van de rechtse draad. (heb ik al eens gehad, niet goed vastgezet......

-
Uiteindelijk gaat het er om hoe de rondlopende kracht op het pedaal de as in het gat drukt. de as gaat op microschaal 'eireren' in het gat, en rolt af op het oppervlak in tegengestelde richting.Gerard48 schreef: ↑14 okt 2025, 21.02 Beste Marten: Als je fietst draait de trapas rechtsom, en die cup met zijn linkse draad kan in pricipe dan los komen, want linkse
draad wordt rechtsdraaiend los geschroefd. En het pedaal: Bij het fietsen draait het asje linksom, en dat is precies het lossen van de rechtse draad. (heb ik al eens gehad, niet goed vastgezet......)
/Marten