Gerard48
Gerard48
Beste moderators: Als het gepermiteerd is: Om te voorkomen dat veel van mijn berichten en commentaren van leden bij
,,even voorstellen" gaat vollopen, mag ik een onderwerp ,,gerard48" maken? Dan kunnen we hier fijn verder kletsen en
ideën uitwisselen.
Vriendelijken groet, Gerard in Eindhoven.
,,even voorstellen" gaat vollopen, mag ik een onderwerp ,,gerard48" maken? Dan kunnen we hier fijn verder kletsen en
ideën uitwisselen.
Vriendelijken groet, Gerard in Eindhoven.
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Re: Gerard48
Die Raleigh is niet helemaal origineel: De rechter crank met groot tandwiel was totallos en vervangen door een
metrische met 16 m.m. asgat. Dat slingert natuurlijk op die Engelse trapas, dus tactisch opgelast en naar 16 m.m.
bijgevijld, en het past.....
metrische met 16 m.m. asgat. Dat slingert natuurlijk op die Engelse trapas, dus tactisch opgelast en naar 16 m.m.
bijgevijld, en het past.....
Laatst gewijzigd door Gerard48 op 27 okt 2025, 21.43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Re: Gerard48
Wat een beetje vreemd is: Rechter pedaal heeft rechtse draad en linker pedaal heeft linkse draad.
Als we aan machines werkten met draaiende delen die gebout waren, moest de draad altijd tegen de draairichting zijn.
Dus linkse draad op het rechter pedaal en links: Rechtse draad. In de constructie van draaiende delen in machines is dit een ,,must". Om te voorkomen dat het onderdeel zich tijdens bedrijf kan loswerken. Dit zie je helemaal bij lagercups met schroefdraad: Links is rechtse draad en andersom. Een heel mooi voorbeeld is een draaibank met geschroefde kop: Bijna altijd draaiwerk linksdraaiend, dus rechtse draad.
Voorals als bij BSA`s en Raleigh`s de borgring niet heel goed vast zit kan die cup er langzaam uitkomen.
Wat is de reden van deze eigenaardigheid? (als machinebankwerker zit ik soms daar over te piekeren.....
)
Als we aan machines werkten met draaiende delen die gebout waren, moest de draad altijd tegen de draairichting zijn.
Dus linkse draad op het rechter pedaal en links: Rechtse draad. In de constructie van draaiende delen in machines is dit een ,,must". Om te voorkomen dat het onderdeel zich tijdens bedrijf kan loswerken. Dit zie je helemaal bij lagercups met schroefdraad: Links is rechtse draad en andersom. Een heel mooi voorbeeld is een draaibank met geschroefde kop: Bijna altijd draaiwerk linksdraaiend, dus rechtse draad.
Voorals als bij BSA`s en Raleigh`s de borgring niet heel goed vast zit kan die cup er langzaam uitkomen.
Wat is de reden van deze eigenaardigheid? (als machinebankwerker zit ik soms daar over te piekeren.....
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
-
m-gineering
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Gerard48
Beste Marten: Als je fietst draait de trapas rechtsom, en die cup met zijn linkse draad kan in pricipe dan los komen, want linkse
draad wordt rechtsdraaiend los geschroefd. En het pedaal: Bij het fietsen draait het asje linksom, en dat is precies het lossen van de rechtse draad. (heb ik al eens gehad, niet goed vastgezet......
)
draad wordt rechtsdraaiend los geschroefd. En het pedaal: Bij het fietsen draait het asje linksom, en dat is precies het lossen van de rechtse draad. (heb ik al eens gehad, niet goed vastgezet......
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
-
m-gineering
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Gerard48
Uiteindelijk gaat het er om hoe de rondlopende kracht op het pedaal de as in het gat drukt. de as gaat op microschaal 'eireren' in het gat, en rolt af op het oppervlak in tegengestelde richting.Gerard48 schreef: ↑14 okt 2025, 21.02 Beste Marten: Als je fietst draait de trapas rechtsom, en die cup met zijn linkse draad kan in pricipe dan los komen, want linkse
draad wordt rechtsdraaiend los geschroefd. En het pedaal: Bij het fietsen draait het asje linksom, en dat is precies het lossen van de rechtse draad. (heb ik al eens gehad, niet goed vastgezet......)
/Marten
Re: Gerard48
Ik ben geen techneut, dus corrigeer me a.u.b. als ik nu iets verkeerds zeg. Het verhaal van Gerard klopt als er geen kogels zouden worden gebruikt. Door de wrijving zou de as dan aan de rechterkant bij vooruittrappen de cup lichtjes vaster aantrekken bij gebruik van een rechtse draad voor de cup. Gebruiken we kogels dan draaien die de andere kant op dan de as en trekken daarmee de cup heel erg lichtjes de andere kant op.
Twee wielen één gedachte
Re: Gerard48
Beste Victor: Dan zou kunnen als de kogels de as aandrijven, maar het is andersom: de as drijft de kogels 
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
-
m-gineering
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Gerard48
Die kogels en wrijving hebben er niks mee te maken, het speelt zich af tussen as en gat of cup en bracketdraad zo je wil. Daar zit op microschaal een heel klein beetje speling in. De kracht op de as drukt de speling een kant uit. Als de kracht op de as (bv je drukt het pedaal naar beneden) constant is, en het ashuis draait zal de speling zich voortdurend rond het oppervlak verplaatsen. De as rolt nu af op het gat, en als de spoedrichting van de draad goed gekozen is draait de as zich vaster, of in ieder geval niet losVictor schreef: ↑16 okt 2025, 18.54 Ik ben geen techneut, dus corrigeer me a.u.b. als ik nu iets verkeerds zeg. Het verhaal van Gerard klopt als er geen kogels zouden worden gebruikt. Door de wrijving zou de as dan aan de rechterkant bij vooruittrappen de cup lichtjes vaster aantrekken bij gebruik van een rechtse draad voor de cup. Gebruiken we kogels dan draaien die de andere kant op dan de as en trekken daarmee de cup heel erg lichtjes de andere kant op.
/Marten