Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Voor mijn fiets, in dit geval. Ik weet alleen nog niet welke fiets.
De bak getiteld T.A. / Stronglight maar eens ondersteboven gekeerd om te zien of ik voldoende ingrediënten had voor een leuk vakantiefietscrankstel voor volgend jaar.
Dat viel niet tegen: 46-tands buitenblad en 26-tands binnenblaadje van Spécialités T.A., Stronglight 49D cranks in 165mm (want Pogaçar) en voldoende boutjes.
Nu nog de rest ...
De bak getiteld T.A. / Stronglight maar eens ondersteboven gekeerd om te zien of ik voldoende ingrediënten had voor een leuk vakantiefietscrankstel voor volgend jaar.
Dat viel niet tegen: 46-tands buitenblad en 26-tands binnenblaadje van Spécialités T.A., Stronglight 49D cranks in 165mm (want Pogaçar) en voldoende boutjes.
Nu nog de rest ...
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Mooie spullen, non-fixie. Nog ouderwets met zeskantboutjes aan de buitenkant, algemener zijn de latere inbusjes, ook bij TA.
Vandaag heb ik niet meer gedaan dan wat onderdelen uit een kartonnen doos in een archiefkast opgeruimd. Op de planning voor later staan nog twee frames die biezen moeten krijgen en daarna de opbouwfase. Ook nog wat kleinere hobby-projecten. Zal tzt wel wat foto's plaatsen in een apart draadje.
Vandaag heb ik niet meer gedaan dan wat onderdelen uit een kartonnen doos in een archiefkast opgeruimd. Op de planning voor later staan nog twee frames die biezen moeten krijgen en daarna de opbouwfase. Ook nog wat kleinere hobby-projecten. Zal tzt wel wat foto's plaatsen in een apart draadje.
Sportief fietsend!
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Ja, je moet ergens beginnen toch.non-fixie schreef: ↑17 nov 2025, 19.10 Voor mijn fiets, in dit geval. Ik weet alleen nog niet welke fiets.
De bak getiteld T.A. / Stronglight maar eens ondersteboven gekeerd om te zien of ik voldoende ingrediënten had voor een leuk vakantiefietscrankstel voor volgend jaar.
Dat viel niet tegen: 46-tands buitenblad en 26-tands binnenblaadje van Spécialités T.A., Stronglight 49D cranks in 165mm (want Pogaçar) en voldoende boutjes.
Nu nog de rest ...
- marco verbaant
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Niet vandaag, maar wel afgelopen weekend heb ik ook een Stronglight cranksetje onderhanden genomen. Iets jonger wel, van 1980, afkomstig van een PEUGEOT PXN10. Stronglight type 106. De Peugeot modellen PSVN10, PVN10 en PXN 10 verschilden van 1980 t/m 1983 alleen in dit gemonteerd crankset, respectievelijk Stronglight 103, 104 bis en 106 Pro.
Bijzonder vond ik het te constateren dat het hier een buitenblad van 54 tanden betrof (met een 42 binnenblad). Een toen nog niet alledaags gebruikt buitenblad. Bovendien vermelden de catalogi van die jaren als standaard uitvoering altijd een 52-er. Maar ook het 6-vit Maillard Normandy pignon heeft de kransjes 13-14-15-17-18-19. Terwijl de catalogi op hun beurt melden: 13-14-15-17-19-21.
Toch lijkt de fiets helemaal compleet en origineel als ik de verdere onderdelen vergelijk, zelfs inclusief de Sedis ketting van destijds. De pedalen zaten er niet meer op, maar ben inmiddels al van een paar pedalen met Franse draad voorzien. Winterprojectje verder....
Bijzonder vond ik het te constateren dat het hier een buitenblad van 54 tanden betrof (met een 42 binnenblad). Een toen nog niet alledaags gebruikt buitenblad. Bovendien vermelden de catalogi van die jaren als standaard uitvoering altijd een 52-er. Maar ook het 6-vit Maillard Normandy pignon heeft de kransjes 13-14-15-17-18-19. Terwijl de catalogi op hun beurt melden: 13-14-15-17-19-21.
Toch lijkt de fiets helemaal compleet en origineel als ik de verdere onderdelen vergelijk, zelfs inclusief de Sedis ketting van destijds. De pedalen zaten er niet meer op, maar ben inmiddels al van een paar pedalen met Franse draad voorzien. Winterprojectje verder....
- Bijlagen
-
- stronglight 106.jpg (12.48 KiB) 4793 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Het gebeurt niet vaak, maar soms zitten dingen wel eens mee.
Na het samenstellen van het crankstel hierboven wilde ik aan mijn boîte de pièces voor het volgende project ook een bijpassende set dérailleurs toevoegen.
Met Stronglight 49D en T.A. was de Franse toon gezet, dus gingen mijn gedachten uit naar Simplex en Huret. Het beste dat ik in mijn bakken vond was een NOS Allvit. Daar heb ik wel goede ervaringen mee. En die kan bovendien een behoorlijk versnellingsbereik aan, hetgeen wel goed uitkomt gezien het wattage dat ik volgens Strava maximaal trap.
De dérailleur miste echter zijn montagebout, en omdat het te gebruiken frame naar alle waarschijnlijkheid een patte Italienne zal hebben, ging ik op zoek naar de benodigde onderdelen.
De documentatie van Huret gaf aan dat ik onderdeel nummer 1945 moest hebben:
Nu had ik een tijdje terug een voorraadje Huret-onderdelen op de kop getikt, met toevallig daarbij, jawel, onderdeel 1945. Happy days!
Gisteravond online bij een paar Duitse vrienden een bijpassend stuur besteld: de Nitto Grand Raundonneur (sic) B132AAF:
Op naar de doos met pedalen ...
Na het samenstellen van het crankstel hierboven wilde ik aan mijn boîte de pièces voor het volgende project ook een bijpassende set dérailleurs toevoegen.
Met Stronglight 49D en T.A. was de Franse toon gezet, dus gingen mijn gedachten uit naar Simplex en Huret. Het beste dat ik in mijn bakken vond was een NOS Allvit. Daar heb ik wel goede ervaringen mee. En die kan bovendien een behoorlijk versnellingsbereik aan, hetgeen wel goed uitkomt gezien het wattage dat ik volgens Strava maximaal trap.
De dérailleur miste echter zijn montagebout, en omdat het te gebruiken frame naar alle waarschijnlijkheid een patte Italienne zal hebben, ging ik op zoek naar de benodigde onderdelen.
De documentatie van Huret gaf aan dat ik onderdeel nummer 1945 moest hebben:
Nu had ik een tijdje terug een voorraadje Huret-onderdelen op de kop getikt, met toevallig daarbij, jawel, onderdeel 1945. Happy days!
Gisteravond online bij een paar Duitse vrienden een bijpassend stuur besteld: de Nitto Grand Raundonneur (sic) B132AAF:
Op naar de doos met pedalen ...
- marco verbaant
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Met Franse draad, Gauche et droit....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Bandenplakker
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Een sprong van 46T naar 26T lijkt mij niet of nauwelijks te kunnen. Hoe zien jullie dat?
Dirk
Dirk
- marco verbaant
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Van 46 naar 26 zal altijd wel lukken, andersom iets moeilijker, maar in combinatie met de ondersteuning van een lange slag achterderailleur wel mogelijk zijn.Bandenplakker schreef: ↑19 nov 2025, 11.00 Een sprong van 46T naar 26T lijkt mij niet of nauwelijks te kunnen. Hoe zien jullie dat?
Dirk
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Gisteren (de dag vóór “vandaag" dus
), heb ik de wielen van de groene Raleigh Sports (viewtopic.php?p=68931#p68931) onder handen genomen.
Na het verwijderen van de verrotte banden, werd al duidelijk wat ik had verwacht, namelijk dat de binnenzijde van de velgen flink zou zijn aangetast door de roestduivel. Die geweven velglinten helpen niet echt om dat tegen te gaan natuurlijk...
Spijtig, want de 32 en 40 gaats velgen worden zeldzaam tegenwoordig.
De voornaaf liet zich heel netjes oppoetsen met een lichte beurt met fijne staalwol en daarna wat opwrijven met chroompoets.
De lagers zijn als nieuw, dus deze fiets heeft amper gereden. Zonde om die dan jaren buiten te laten staan.
Bebieuwd hoe de Sturmey achternaaf het overleefd heeft...
Peter
Na het verwijderen van de verrotte banden, werd al duidelijk wat ik had verwacht, namelijk dat de binnenzijde van de velgen flink zou zijn aangetast door de roestduivel. Die geweven velglinten helpen niet echt om dat tegen te gaan natuurlijk...
Spijtig, want de 32 en 40 gaats velgen worden zeldzaam tegenwoordig.
De voornaaf liet zich heel netjes oppoetsen met een lichte beurt met fijne staalwol en daarna wat opwrijven met chroompoets.
De lagers zijn als nieuw, dus deze fiets heeft amper gereden. Zonde om die dan jaren buiten te laten staan.
Bebieuwd hoe de Sturmey achternaaf het overleefd heeft...
Peter
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Goed punt. Ik heb zo'n buitenblad ook nog in 44T en zelfs 42T, dus ik heb nog wel wat speelruimte. Maar omdat ik nogal grote frames heb en het oog tenslotte ook wat wil, ben ik maar begonnen met die 46.Bandenplakker schreef: ↑19 nov 2025, 11.00 Een sprong van 46T naar 26T lijkt mij niet of nauwelijks te kunnen. Hoe zien jullie dat?
Dirk
Het freewheel dat ik voor ogen heb is een 14-32. Dat zou de Allvit nét aan moeten kunnen. Met deze combinatie heb ik dan eigenlijk een "one by" met een extra "lage gearing" voor de - in mijn geval helaas steeds vaker voorkomende
Overigens was vroeger 48/28 een redelijk gebruikelijke combinatie, dus een 20-tands sprong zou op zich geen heel groot probleem moeten zijn:
Laatst gewijzigd door non-fixie op 19 nov 2025, 18.20, 1 keer totaal gewijzigd.