expander-moer voor SR stuurpen

deraptor

Re: expander-moer voor SR stuurpen

Bericht door deraptor »

m-gineering schreef: 17 dec 2025, 18.29 Uitvinden wat voor draad het ooit was en ev een conus er bij fabrieken is niet veel werk, mocht je van zins zijn op de open dag te komen ;)
Zondag gaat me niet lukken maar ik bewaar 'm voor een volgende gelegenheid, volgens Velobase is het wel een M5 maar inmiddels ben ik de draad (haha) kwijt.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
deraptor

Bericht door deraptor »

theodorus schreef: 17 dec 2025, 18.33 Of je pakt een standaard inbus expanderbout uit een willekeurige stuurnok
Dit was wel mijn gedachte als de zoektocht naar een losse vervangende expandermoer faalt. Maar alle andere stuurnokken die ik hier heb (>25 stuks) hebben een M7 of M8 draad en die inbusbouten hebben daardoor ook een wat bredere kop; in deze stuurnok is een supersmalle uitsparing gefreesd dus die dikke koppen passen daar niet in.

Maar als dit niks oplevert is de uitsparing in de stuurnok uitboren zodat er een bredere bout in past wel de makkelijkste optie. Wordt ie dan ook niet super-super-light? :D
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
m-gineering

Bericht door m-gineering »

deraptor schreef: 17 dec 2025, 20.24
m-gineering schreef: 17 dec 2025, 18.29 Uitvinden wat voor draad het ooit was en ev een conus er bij fabrieken is niet veel werk, mocht je van zins zijn op de open dag te komen ;)
Zondag gaat me niet lukken maar ik bewaar 'm voor een volgende gelegenheid, volgens Velobase is het wel een M5 maar inmiddels ben ik de draad (haha) kwijt.
Velobase is Amerikaans, en die zijn blijven hangen in Freedom units. Metrisch is om op te schieten of te bombarderen ;) Vaak hebben ze het over de sleutelmaat om een draad aan te geven, dus het zal wel een 5mm inbus zijn
/Marten
mellez

Bericht door mellez »

m-gineering schreef: 17 dec 2025, 21.01Vaak hebben ze het over de sleutelmaat om een draad aan te geven
Is dat niet alleen bij Whitworth (= Brits) het geval?
theodorus

Bericht door theodorus »

Ik zou kiezen om de kop van de bout af te draaien of af slijpen op de slijpsteen ( word niet zo mooi maar gaat prima) in plaats van uitboren
Als je de nok wilt uitboren moet je van goede huize komen zeker met zo een groot bestaand gat in de nok.
De boor zal onverbiddelijk happen in het aluminium met alle te bedenken gevolgen, bovendien met boren word het draagvlak van de bout kop niet vlak een boor is immers puntig
Op een freesbank zal het beter gaan maar ja wie heeft die in de schuur staan.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

theodorus schreef: 18 dec 2025, 08.10 Ik zou kiezen om de kop van de bout af te draaien of af slijpen op de slijpsteen ( word niet zo mooi maar gaat prima) in plaats van uitboren
Als je de nok wilt uitboren moet je van goede huize komen zeker met zo een groot bestaand gat in de nok.
De boor zal onverbiddelijk happen in het aluminium met alle te bedenken gevolgen, bovendien met boren word het draagvlak van de bout kop niet vlak een boor is immers puntig
Op een freesbank zal het beter gaan maar ja wie heeft die in de schuur staan.
Mijn insteek zou altijd zijn: je hebt een probleem en je lost dat probleem op. Extra problemen creeren om het basisprobleem te omzeilen werkt alleen 'goed' in de politiek
/Marten
Plaats reactie