gelakte stalen velgen en velgremmen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
wimhermans

gelakte stalen velgen en velgremmen

Bericht door wimhermans »

voor een racefiets uit 1935 ga ik stalen velgen opknappen (schuren en lakken). Fiets heeft velgremmen. Het lijkt mij dat verf en velgremmen geen ideale combinatie is met remmen en slijtage. het zijn 584 velgen met een rond/plat profiel en trapezium toelopend remvlak. Hebben jullie tips?
Laatst gewijzigd door wimhermans op 31 jan 2026, 14.33, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert v.d. Velden

Re: gelakte stalen velgen en velgremmen

Bericht door Robert v.d. Velden »

Ik heb meerdere sets wielen voor mijn Gazelle Champion Mondial racefietsen uit begin jaren tachtig, waarbij de lak heel mooi is weggesleten door de velgremmen. Proefjes doen met schuurpapier helpt om de slijtage te simuleren en te ontdekken hoe de lak zich gedraagt door de wrijving.
wimhermans

hi robert, dank je wel voor je reactie maar dat zijn geanodiseerde aluminium velgen. dat is heel anders. Wel mooi die Gazelle CM. ik heb er zelf ook 1 en ga binnenkort 1 voor mijn dochter in elkaar zetten.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

wimhermans schreef: 31 jan 2026, 13.31 voor een racefiets uit 1935 ga ik stalen velgen opknappen (schuren en lakken). Fiets heeft velgremmen. Het lijkt mij dat verf en velgremmen geen ideale combinatie is met remmen en slijtage. het zijn 584 velgen met een rond/plat profiel en trapezium toelopend remvlak. Hebben jullie tips?
De verf gaat er wel af met remmen, je kan dat natuurlijk versnellen met schuurpapier. Remt het nog steeds niet geweldig, maar dat deed het 90 jaar geleden ook niet
/Marten
Robert v.d. Velden

Dat geloof ik dat dat anders is. Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe deze racefiets uit 1935 eruit ziet!
wimhermans

Hi robert, zo ziet ie uit. Een oscar egg fiets uit 1935 met de eerste genratie super champion derailleur. op een missende voorremhoef is de fiets nagenoeg compleet en orgineel.

Hier nog met tijdelijke houten wielen. De stale wielen met orginele oscar edd naven ben ik dus aan het opknappen. Hoewel alu velgen al opkwamen werd voor bv de tour de france ook nog wel voor stalen velgen met bredere banden gekozen. Omdat de wegen vaak erbarmelijk slecht waren en er dus veel lek gereden werd. Het was een taktische afweging iets lichtere wielen met meer kans op lek of andere schade of zwaarder en sterkere wielen.
Bijlagen
IMG_4522.jpeg
IMG_4522.jpeg (536.97 KiB) 594 keer bekeken
Robert v.d. Velden

Indrukwekkend. De velgen doen aan als Cortenstaal. Ik kan me voorstellen dat er een wat al te opvallende slijtplek ontstaat door het roestig aandoende oppervlak. En dat je de velg eerst in zijn geheel wil ontroesten en van een laag transparante lak wil voorzien. Dan levert de slijtende zijkant door de remmen waarschijnlijk een minder groot contrast op. Maar het kan ook dat het juist zonde is van het patina. Ik denk dat dat wel meevalt.
Plaats reactie