O ja, dat vergeet ik bijna.
Het frame komt ook van Markplaats.
Ik ben daarvoor veel dank verschuldigd aan Yorick. Hij heeft het gespot en mij er attent op gemaakt. Top!
Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Vandaag project De Reus afgerond. De fiets is vermoedelijk van tweede helft jaren 70. Ik vond de kleurstelling wel bijzonder: antraciet, bruin en geel. Die antracietkleur kwam tevoorschijn na een intensieve ontroestingsbeurt. De fiets had een paar jaar buiten gestaan. Maar, hele fiets uit elkaar gehaald, gereinigd en opnieuw gesmeerd. Nieuwe remmerij, ketting en banden. De matige lak heb ik geconserveerd. Tien versnellingen voor ritten zonder hoogteverschil, rijdt onverwacht goed!
- fietshobbyist
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Het binnenwerk lijkt op een Sachs Pentasport, die geen drietraps maar tweetraps planeetwielen heeft.Bandenplakker schreef: ↑29 jan 2026, 12.14 Want (waarschijnlijk is) de zeer nauwkeurige afstelling van de planeetwielen bij het terug in elkaar zetten in het ongerede geraakt
Die planeetwielen hebben alle drie één putje op de zijkant. Die putjes moeten alle drie in precies dezelfde stand naar de buitenkant worden gezet. In die positie moet dan het Hohlrad over de planeetwielvertanding worden geschoven.
Er bestaat zelfs een speciaal kunststof hulpstuk* om de planeten bij de montage in hun positie te fixeren, om de montage te vergemakkelijken, maar zonder is het ook tamelijk eenvoudig.
*Een blauwe en een rode; 1 voor de Pentasport en 1 voor de Super Seven.
En nu komen we wellicht bij joe kwestie:
Het schijnt, dat als één planeet met zijn putje in een afwijkende stand staat tijdens het monteren van het Hohlrad, dat dan de naaf vastloopt. Dat neem ik grif aan. Ik weet niet wat er dan gebeurt, maar ik vrees dat het verschrikkelijk gaat kraken ...