Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?

Voor alle off-topic zaken.
Bandenplakker

Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?

Bericht door Bandenplakker »

@fietshobbyist:

{Het schijnt, dat als één planeet met zijn putje in een afwijkende stand staat tijdens het monteren van het Hohlrad, dat dan de naaf vastloopt. Dat neem ik grif aan. Ik weet niet wat er dan gebeurt, maar ik vrees dat het verschrikkelijk gaat kraken ...}

Dat dat nauw luisterde met die putjes, wist ik.
Bij de met-de-hand draaien liep ie heel soepel, na het in het frame plaatsen hakkelde ie in bijna elke versnelling.
Ik heb het oorspronkelijke binnenwerk ontvet en hersmeerd en ga die morgen weer terug-transplanteren.
Het middelste zonneiwiel schiet heel snel terug als die verplaatst wordt met de stift en/of 'pijp´, maar ik begreep van een kenner dat dat zo hoort.
Kieken wattet wordt ...

Dirk
non-fixie

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 2 feb 2026, 17.23
Gronam2 schreef: 2 feb 2026, 15.55 Ja, het is Reynolds 531, zadelpen is 26.4 mm.
Of het frame is metrisch (en waarom zou een framebouwer zich in die ellende storten als die niet Frans is) , of het is ' gaspijp'
Volgens Robbied196 op Retrobike waren er medio jaren '70 drie varianten van 531 "straight gauge". De zwaarste daarvan had een wanddikte van 0,91mm. Dat zou kloppen met een zadelpen van 26,4mm. (En vermoedelijk ook met een fabrikant die voor zo min mogelijk geld een Reynolds-sticker op zijn fiets wil kunnen plakken ;) )
m-gineering

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 2 feb 2026, 19.17
m-gineering schreef: 2 feb 2026, 17.23
Gronam2 schreef: 2 feb 2026, 15.55 Ja, het is Reynolds 531, zadelpen is 26.4 mm.
Of het frame is metrisch (en waarom zou een framebouwer zich in die ellende storten als die niet Frans is) , of het is ' gaspijp'
Volgens Robbied196 op Retrobike waren er medio jaren '70 drie varianten van 531 "straight gauge". De zwaarste daarvan had een wanddikte van 0,91mm. Dat zou kloppen met een zadelpen van 26,4mm. (En vermoedelijk ook met een fabrikant die voor zo min mogelijk geld een Reynolds-sticker op zijn fiets wil kunnen plakken ;) )
28.6 - (2 x .91) -.2= 26.6. 26.4 kan natuurlijk als 'ze' ook nog te beroerd waren om het frame te ruimen, maar als je zo weinig geld wil utgeven is Reynolds vast te duur ;). En buizen pakken is de eerste stap bij het maken van het frame, sticker plakken de allerlaatste, en in die tijd kan er veel gebeuren.
Bijlagen
IMG_0994.JPG
IMG_0994.JPG (261.48 KiB) 2102 keer bekeken
/Marten
Plaats reactie